הקונסול אסף זמיר עם ניצולת השואה רנה קאן סילבר
הקונסול אסף זמיר עם ניצולת השואה רנה קאן סילברצילום: הקונסוליה הכללית בניו יורק

הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק אירחה לציון יום הזיכרון לשואה לגבורה אירוע ראשון מסוגו בארה"ב של 'זיכרון בסלון'.

השגריר אסף זמיר ונשיא רובע מנהטן, מארק לוין, אירחו את ניצולת השואה רנה קאן סילבר, בת 91 מגארדן סיטי שסיפרה את סיפור הישרדותה בשואה וענתה לשאלות הקהל שהורכב מאישי ציבור ועיתונאים.

רנה קאן סילבר סיפרה כיצד גורשה משפחתה למחנה ריכוז בדרום צרפת, שם קיבלה אמה את ההחלטה לשלוח את סילבר ואחותה להסתתר בקהילה הפרוטסטנטית של לה שאמבון. היא גם תיארה את המפגש והבריחה של משפחתה לשוויץ.

"הדו"ח האחרון של הליגה נגד השמצה מדווח על עלייה במתקפות אנטישמיות בניו יורק וברחבי הארץ ובנוסף מעיד על מספרים גבוהים מאוד של אמריקנים שיודעים מעט או כלום על השואה. יש מספר של אמריקנים שמפחיד אותי ברמה האישית שעדיין חושבים שיהודים הם לה שהיו האחראים לשואה של עצמם", אמר הקונסול זמיר.

זמיר הוסיף, "לכן אנחנו זקוקים לעוד אירועי 'זיכרון בסלון' שבהם מספרים ניצולי שואה את סיפוריהם באווירה לא רשמית ואישית".

"הסיפור שלנו על השואה מתמקד לעתים קרובות במספרים, אבל קל להיות קהה חושים בקנה המידה של הזוועות שהתרחשו בפרק האפל הזה בהיסטוריה", אמר נשיא רובע מנהטן, מארק לוין. "עלינו לשמוע ולבקש מהניצולים לספר את סיפורים כדי להבין את סבלם וגבורתם, ולרומם ולתעד את סיפוריהם לדורות הבאים. זיכרון בסלון הוא הזדמנות ייחודית למעורבות אינטימית וללא סינון, ואני מודה לשגריר זמיר על השקת האירוע הזה כאן בניו יורק".

דניאלה גרינבאום דייויס, מפיקה וכותבת טור זוכת פרס האמי, הנחתה את האירוע. גרינבאום דייויס הזכירה את מסע ההישרדות של סבה וסבתה שברחו מציפורני הנאצים לאמריקה.