אילן גילאון ז"ל
אילן גילאון ז"לצילום: פלאש 90

על רקע פטירתו של חבר הכנסת לשעבר ממרצ אילן גילאון, חברי כנסת חרדיים הזכירו הבוקר כיצד הוא הציל את חוק המרכולים שקידם שר הפנים דאז אריה דרעי במהלך השנה הראשונה לממשלת נתניהו הרביעית.

הקואליציה מנתה אז 61 חברי כנסת בלבד (היה זה בטרם ישראל ביתנו הצטרפה לקואליציה). הממשלה הגישה להצבעה את החוק שביקש למנוע פתיחת חנויות בשבת - מיזם שעירית תל אביב החלה לקדם.

אולם אז התברר כי הקואליציה נעדרת רוב לאחר שהשר לשירותי דת דאז דוד אזולאי ז"ל אושפז בבית החולים לאחר שנזקק לעבור הליך רפואי.

בקואליציה חשבו לדחות את ההצבעה, אולם ח"כ אילן גילאון ממרצ הפתיע כשהודיע כי יקזז את אזולאי. ההצבעה התקיימה והחוק אושר.

במרצ רתחו על גילאון אך הוא הסביר כי עשה זאת ממניעים אנושיים. "לפני הפוליטיקה - יש אנושיות. החלטתי להסכים ולהתקזז על חוק המרכולים עקב בקשתו של השר דוד אזולאי שמאושפז בבית החולים. זהו קיזוז על רקע הומניטרי, שנעשה כדי שעמיתיו של אזולאי לקואליציה, לא יאלצו אותו להפסיק הליך רפואי רק כדי להשתתף בהצבעה. אילולא התקזזתי עם השר אזולאי, הוא היה מופיע פה על אלונקה ועם אינפוזיה, תוך סיכון בריאותו, והתוצאה הייתה נשארת זהה".

"נכון", הוסיף גילאון, "זו לא בעיה שלי. נכון - הקואליציה יכלה לדחות את ההצבעה. אבל העובדה שחבריו של אזולאי אינם מתייחסים אליו באנושיות מינימלית לא מצדיקה שאנהג בו באותו האופן. היה לי קל יותר לעשות את מה שמצופה, לסרב להתקזז, ולהמשיך במשחק הפוליטי הרגיל והשחוק. אבל, דווקא במקום כמו הכנסת, נכון מתמיד המשפט: במקום בו אין אנשים - היה אתה בן אדם".

אזולאי הודה לו על כך וכתב בתגובה: "אילן גילאון הוא איש גדול, חבר ואדם ערכי ואנושי. הודעתי לרופאים כי אם לא יושג לי קיזוז אגיע בכל מקרה ובכל מצב להצבעה בכנסת כי נושא השבת הוא החשוב ביותר. אני שמח שיש חברים כאלה בכנסת ישראל ולמרות מחלוקות אידיאולוגיות, מתעלים ומתנהגים בצורה אנושית וחברית. ח"כ אילן גילאון הוכיח שהוא גם פרלמנטר מצטיין וגם בנאדם. לא נותר לי אלא להודות ולברך אותו שתמיד נתקזז רק בשמחות".