מאיה מורנו
מאיה מורנובאדיבות המצלם

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח היום (ראשון) נציגי המשפחות השכולות ויתומי צה"ל.

במפגש נטלו חלק גם יו"ר יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל תמי שלח וראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון אריה מועלם.

המשפחות אשר שכלו את יקיריהם במערכות ישראל ובפעולות האיבה סיפרו לנשיא המדינה ורעייתו על סיפורם האישי וההתמודדות לאחר האובדן.

מאיה מורנו, אלמנתו של גיבור סיירת מטכ"ל, סא"ל עמנואל מורנו ז"ל שנפל במלחמת לבנון השנייה השתתפה במפגש יחד עם בנה נריה ואמרה: "אלה אינם ימים פרטיים, אלא לאומיים, ועם מותו של עמנואל הבנתי שאנו הופכים לסמלים של המחיר שהארץ הזו משלמת".

"ליבי נחמץ עם כל משפחה שכולה חדשה, ואנחנו האלמנות יודעות, שאפשר להמשך לשמוח אבל החלל בלב לא עוזב. אנחנו האלמנות הבנו שאין לנו ברירה אלא להמשיך קדימה, ובימים בהן המחלוקות כל כך גלויה, להזכיר שיקירינו נפלו בשביל הביחד. בבית הקברות אין הבדל בין ימין ושמאל, כולנו לחמנו ומתנו בשביל הארץ הזו. כפי שנאמר בפרשת השבוע, 'קדושים תהיו ולא קדושים תהיה'. ביחד. לא בנפרד", הוסיפה.

בהמשך, הזמר והיוצר גלעד שגב, שר את השיר שכתב "עכשיו טוב", על יום משותף שבילה עם אחיו הגדול, שרון ז''ל. "אחי היה קצין בחיל שריון. הוא נפל בשיזפון בדרום, בתאונת נשק של קצין שפלט כדור. שרון היה קצין מצטיין, אח מצטיין, מאוד מאוד אהוב".

עופרי בת ה-8, ביתו של חגי בן ארי ז"ל שנהרג מפצעיו במבצע צוק איתן שיתפה: "קוראים לי עופרי בן ארי, יש לי שני אחים מורן ושליו. לאבא שלי קוראים חגי והוא נפצע בצוק איתן. כשהייתי בת 8 חודשים הוא נפצע, הוא היה באשפוז בבית חולים, וכשהייתי בת 3 הוא נפטר. אני אוהבת ללכת לחברות ולצייר, ומתי שקצת קשה לי, אני הכי אוהבת לחבק את אמא שלי".

הנשיא שמע בצער את סיפורה של עופרי והשיב לה, "עופרי, את מקסימה ומעוררת השראה, אנחנו נותנים לך חיבוק ענק".

לאחר מכן, סיפר ברוך בן יגאל, אביו של עמית בן יגאל הי"ד את סיפור. "עמית הביא לי את האור לחיים, הבן היחיד שלי. גדלנו בבית על ערכי היהדות והציונות. עמית התגייס לחטיבת גולני, למרות שעמית בן יחיד, אחרי חודשיים של מחשבה חתמתי לו על הטופס. ידעתי שזה החלום שלו. ראיתי שזה באמת מה שהוא רוצה וזה היה החלום שלו. באותו היום כשעמית נהרג, דפקו לי בדלת, באותו רגע אני מוכן להישבע, איבדתי את הסיבה לחיים. הבחירה להמשיך בחיים אינה פשוטה עבורי. אני מחפש כל יום את הסיבה לחיות".

נשיא המדינה, השתתף בצער המשפחות השכולות ויתומי צה"ל ואמר: "זה מרגש מאוד לראות את כולכם פה. אנחנו מחוברים לכל כך הרבה אנשים שנמצאים כאן ולא נמצאים כאן, שמלווים אותנו כל חיינו, כל מה שאתה רוצה זה לכרוע ברך להרכין את ראש ולהגיד תודה."

"אנחנו עוסקים בבניית עם ואומה. כל פרק הוא נדבך נוסף וכל אחד מהאובדן הוא עוד לבנה של בנייה. לכם, יש השפעה גדולה מאוד, גם לכם שאתם מביאים את סיפורכם השבוע הזה. אני מאחל לכולכם בריאות טובה, מזור לנפש ושמחה. אני מאחל לכולנו שלא נדע שכול, אבל שביחד נמשיך להתמודד עם כל אתגר", דברי הרצוג.