פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

שר הרווחה מאיר כהן החליט היום (א') למנות את הפרופסור יובל אלבשן לתפקיד המנכ"ל הבא של המוסד לביטוח לאומי.

המינוי הועבר לאישורה של הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבור (ועדת גילאור). אלבשן היה בעבר דקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו. שר הרווחה בחר באלבשן על פני שני מועמדים אחרים - יעל מבורך וראובן קפלן.

אלבשן נבחר למנכ"ל הביטוח הלאומי במקומו של מאיר שפיגלר שעתיד להתמנות לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל.

אלבשן, סופר, עורך דין ופרופסור למשפטים, מגיש תוכניות אקטואליה בתאגיד השידור "כאן". הוא מונה לפני חצי שנה ליו"ר הוועדה הציבורית לבחינת תנאי השכר של חברי הכנסת.

אלבשן ניהל את מרכזי הזכויות של עמותת "ידיד" והיה ממייסדיה. עוד הוא חבר בפורום המשפטנים שהקים היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, לליווי תיקי נתניהו.

כאמור, על פרופ' אלבשן המליצה ועדת איתור מקצועית לאחר שהונחתה על ידי השר כהן למצוא מנכ"ל שיצליח להפוך את הביטוח הלאומי למחולל השינוי החברתי של ישראל. השר הבהיר לוועדה שלפי תפיסתו הביטוח הלאומי אינו מסלקה של האוצר שצריכה מנהל פיננסי אלא בדיוק להפך, והקורונה לדבריו הוכיחה זאת. לכן ביקש שיאתרו מנכ"ל עם ניסיון מוכח מהתחום החברתי.

יובל אלבשן הוא בעל ניסיון של שלושים שנים בתחום הביטחון החברתי ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל ואף בעולם. הוא ייסד וניהל ארגונים חברתיים רבים שסייעו למאות אלפים להגן על זכויותיהם החברתיות, כתב ספרים ומאמרים רבים בנושא שנלמדים בבתי הספר למשפטים ולעבודה בישראל ובעולם ואף ליווה כיועץ מטעם ארגונים בינ"ל הקמת מערכי ביטחון סוציאלי במדינות מתחדשות במזרח אירופה ובאסיה. בישראל אלבשן אחראי לקידום חוקים חברתיים רבים בישראל ובהם חוק הקופאיות הידוע.

ועדת האיתור והשר כהן התרשמו מהחזון שהציג אלבשן לפניהם, להעביר את הביטוח הלאומי ממודל הרולס-רויס למודל האופניים. רולס-רויס היא מכונית שמעטים יכולים לרכוש ומעטים עוד יותר יכולים לנהוג. לפי אלבשן, הביטוח הלאומי צריך להיות כאופניים שעם מעט עזרה כל אחד יכול לרכוש ולרכב. בדרך זו הציבור יפנים שהביטוח הלאומי אינו מס, אלא כשמו ביטוח.

בשנים האחרונות ניהל אלבשן את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו שהיא הפקולטה הגדולה בישראל, אותה הפך לכלי לשינוי חברתי עם הנגשתה לחרדים, ערביי מזרח ירושלים ויוצאי אתיופיה. אלבשן יהיה המנכ"ל הראשון של הביטוח לאומי שיגיע מליבת הניהול החברתי בישראל.