הרב אפרים זלמנוביץ'
הרב אפרים זלמנוביץ'צילום: באדיבות המשפחה

אין צורך לעלות אל הר הבית בניגוד להלכה ברורה ומפורשת זה מאות בשנים. בוודאי שאסור לעלות להר הבית רק כדי להוכיח את הריבונות הישראלית על ההר. כל המאמין באמונה שלימה שהארץ ירושה מאבותינו כאמור בתורה הקד', אינו נזקק לכל הוכחה נוספת למשילות היהודים בהר.

אפילו אלחאג' מוחמד אמין אלחסיני, המופתי הירושלמי, פרו נאצי יימח שמו וזכרו, מנהיג ערביי ארץ ישראל בראשית המנדט הבריטי על ארץ ישראל, שהתנגד לשיבת ציון, הודה שמסגד אל אקצא נבנה על השטח שעליו עמדו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני. יתכן וזו הסיבה שהוא אסר על היהודים את העלייה להר והסית את ההמונים לאמור: הנה היהודים באים לארץ הקודש, יהרסו את המסגד ויבנו במקומו את בית המקדש השלישי.

הרמב"ם (הלכות בית הבחירה פ"ו) קבע שקדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא. איסור כרת חל על הנכנס למקום כשהוא טמא גוף ככתוב בתורה "וְאִ֤ישׁ אֲשֶׁר־יִטְמָא֙ וְלֹ֣א יִתְחַטָּ֔א וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִתּ֣וֹךְ הַקָּהָ֑ל כִּי֩ אֶת־מִקְדַּ֨שׁ ה' טִמֵּ֗א מֵ֥י נִדָּ֛ה לֹא־זֹרַ֥ק עָלָ֖יו טָמֵ֥א הֽוּא: (במדבר י"ט כ'). היום כולנו טמאי מתים ואין בידינו פרה אדומה המטהרת טמאים.

העולה להר נדרש לכללים לחלוץ נעליו, מניח מקלו ואפילו לרקוק אסור וכו'. גם אחרי חורבן בית שני לא בטלה קדושת המקום. השכינה שורה שם עולמית שנא' "והשימותי את מקדשכם" (ויקרא כ"ו ל"א) גם אם שוממין המה, בקדושתן הם עומדים. ובכלל עד בוא אליהו הנביא ויתן בידינו את המידות המדויקות למיקום בית המקדש השלישי לא נדע היכן מותר והיכן אסור לשהות בהר. לדוגמא להיכנס אל קודש הקודשים היה מותר רק לכהן הגדול, אחת בשנה, ביום הכיפורים, בבואו לכפר על עוונות בני ישראל.

בשעה שיתקיים בנו הפסוק "וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים וְג֣וֹי קָד֑וֹשׁ" (שמות י"ט ו') כל אחד מישראל יהא רשאי להיכנס אל הקודש פנימה ולעבוד את ה' בלבב שלם. עד אז ידע כל יהודי העולה להר הבית ולו רק כדי להתפלל במקום המקודש לנו ביותר שזו מצווה הבאה בעבירה. במקום להתקדש נמצא מחלל שם שמים ומחליש את אחיזתנו בארץ. עריכת תפילה בהר ממניעים זרים כמו הרצון להוכיח ריבונותנו על ההר פסולה.

ובכלל, איך ניתן לעלות להר ולהתפלל למי שהשלום שלו (זוהר) ולומר "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו" בשעה שאנחנו פוגעים ברגשות מיליארד מוסלמים הרואים בהר את המקום השלישי בקדושתו בדתם. מה גם שרבים מהם מוכנים למסור את נפשם על דתם ולרצוח בנו רחמנא לצלן. וכבר פסקו גדולי הדורות שהיוצר איבה בין ישראל ואומות העולם דינו כדין רודף.

עד שהמוסר האלוהי על פי תורת ישראל לא יהיה נחלת האנושות כולה אין סיכוי שהמוסלמים מרצונם יוותרו על המסגד או אפילו יבקשו פשרה. אעפ"כ אני מאמין שבב"א יימצא פתרון גם לבעיה קשה זו ומשיח בן דוד כאמור (בראשית מ"ט י') "לֹֽא־יָס֥וּר שֵׁ֙בֶט֙ מִֽיהוּדָה ומחוקק ִ֔בֵּ֣ין רַגְלָ֑יו עַ֚ד כִּֽי־יָבֹ֣א שילו

(שהמלוכה שלו) וְל֖וֹ יִקְּהַ֥ת עַמִּֽים" - כל העמים יקבלו עצת מי שבידו שבט המלוכה (משיח בן דוד) בבואו לפתור סכסוכים בין העמים בדרכי שלום (רד"ק).

עד שגאולת האדם תתממש והשלום והשלמות ישרור בארץ אין לנו כל ענין לפגוע ברגשותיהם. הרי לא יעלה על בר דעת שמדינת ישראל מבקשת לפנות את המסגד ולבנות במקומו את בית המקדש השלישי. איני רואה בהגבלת עליית היהודים משום רפיסות שלטונית. מה לנו להתלונן הרי שחררנו את עיר הקודש מעול זרים. משטרת ישראל שולטת שם ולנו אין כל ענין להפריע להם בפולחנם. בדרך לגאולה השלימה עלינו להימנע מכל שפיכות דמים. לא בחיל ולא בכוח כי אם ברוחי אמר ה' כך נשחרר רוחנית את ארץ הקודש. עד שיבוא שילה נמשיך להתחזק בתפילות ליד הכותל המערבי שריד בית מקדשנו.

גאולת הארץ תושלם עם גאולת האדם או אז ירד בית המקדש מן השמים בנוי ומשוכלל מן השמים (רש"י סוכה מ"א א') שנאמר "מקדש ה' כוננו ידיך" (שמות ט"ו). בתפילת מנחה של תשעה באב אנחנו אומרים "כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה כאמור: ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה בא"י מנחם ציון ובונה ירושלים".

דוד המלך מהלל (תהלים קמ"ז) את אבינו שבשמים ומזמר "בּוֹנֵ֣ה יְרוּשָׁלִַים ה' נִדְחֵ֖י יִשְׂרָאֵ֣ל יְכַנֵּֽס... שַׁבְּחִ֣י יְ֭רוּשָׁלִַם אֶת־ה' הַֽלְלִ֖י אֱלֹהַ֣יִךְ צִיּֽוֹן... הַשָּׂם־גְּבוּלֵ֥ךְ שָׁל֑וֹם חֵ֥לֶב חִ֝טִּ֗ים יַשְׂבִּיעֵֽךְ... מַגִּ֣יד דְּבָרָ֣יו לְיַעֲקֹ֑ב חֻקָּ֥יו ומִשְׁפָּטָ֗יו לְיִשְׂרָאֵֽל הַֽלְלוּ-יה". קיבוץ גלויות יבנה את ירושלים והשכנת שלום בין האומות תהפוך עיר הקודש והמקדש למרכז רוחני ומציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים.

הנביא זכריה (ב) מנבא על בנין ירושלים "פְּרָזוֹת֙ תֵּשֵׁ֣ב יְרוּשָׁלִַ֔ם מֵרֹ֥וב אָדָ֛ם וּבְהֵמָ֖ה בְּתוֹכָֽהּ. וַאֲנִ֤י אֶֽהְיֶה־לָּהּ֙ נְאֻם־ה' ח֥וֹמַת אֵ֖שׁ סָבִ֑יב וּלְכָב֖וֹד אֶהְיֶ֥ה בְתוֹכָֽהּ". ירושלים המאוחדת איננה ניתנת לחלוקה. ההיפך, היא תתרחב ללא חומה "פרזות תשב". כל הרוצה יבוא ויתיישב בה כולל גויים המבקשים להידבק לישראל. וירושלים תגדל מיום אל יום וה' יבנה חומת אש שתגן עלינו סביב וגם בתוכה תשכון שכינתי לכבודכם (רש"י) שלא יגע אדם בכם לרעה (רד"ק). ובהמשך מתאר הנביא "רָנִּ֥י וְשִׂמְחִ֖י בַּת־צִיּ֑וֹן כִּ֧י הִנְנִי־בָ֛א וְשָׁכַנְתִּ֥י בְתוֹכֵ֖ךְ נְאֻם־ה'. וְנִלְווּ֩ גוֹיִ֨ם רַבִּ֤ים אל ה' בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא וְהָ֥יוּ לִ֖י לְעָ֑ם וְשָׁכַנְתִּ֣י בְתוֹכֵ֔ךְ". אלוהי ישראל יבוא לשכון בירושלים מלווה בגויים רבים המאמינים בו.

רשב"ג אומר עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגויים וכל הממלכות שנאמר (ירמיהו ג' י"ז) "בָּעֵ֣ת הַהִ֗יא יִקְרְא֤וּ לִירוּשָׁלִַ֙ם֙ כִּסֵּ֣א ה' וְנִקְו֨וּ אֵלֶ֧יהָ כָֽל־הַגּוֹיִ֛ים לְשֵׁ֥ם ה' לִירוּשָׁלִָ֑ם וְלֹא יֵלְכ֣וּ ע֔וֹד אַחֲרֵ֕י שְׁרִיר֖וּת לִבָּ֥ם הָרָֽע". הימים ימי קיבוץ גלויות ושלום. ימים שגם הגויים מאמינים באל אחד. ומתוך אמונה והכרה שירושלים בירת ישראל משמשת "כסא ה'" הם מתכנסים בה לעבוד את האלוהים ולא להילחם בנו (רד"ק). הנביא ישעיהו (נ"ו ז') מגלה לנו אימתי "וַהֲבִיאוֹתִ֞ים אֶל־הַ֣ר קָדְשִׁ֗י וְשִׂמַּחְתִּים֙ בְּבֵ֣ית תְּפִלָּתִ֔י עוֹלֹתֵיהֶ֧ם וְזִבְחֵיהֶ֛ם לְרָצ֖וֹן עַֽל־מִזְבְּחִ֑י" ? – בשעה שבית ה' יהיה בית תפילה לכל העמים וכולם יביאו קרבנות תודה "לרצון" מרצון ככתוב "כִּ֣י בֵיתִ֔י בֵּית־תְּפִלָּ֥ה יִקָּרֵ֖א לְכָל־הָעַמִּֽים".

מדינת ישראל מושלת בהר הבית ולכן עליה מוטלת החובה להוכיח לכל העמים שאנחנו עושים את המירב והמיטב כדי לאפשר את הפולחן הדתי לכל אזרח על פי אמונתו. בל נשכח! עוד היום רוב בנין ומנין של היהודים עדיין לא שב מהגלות והם נהנים במקום גלותם מחופש פולחן ומניהול חיי הקהילה היהודית כדת.

הרב שלמה גורן שנלחם נגד מסירת ניהולו השוטף של ההר לידי הווקף הירדני. ודרש לאפשר לו ולחסידיו ולתלמידיו לעלות להר אל המקומות שעל פי חוות דעתו ההלכתית מותרים בשהייה בתנאים מסוימים, כתב בספרו על הר הבית "ויהא הדבר ברור שעל אף השוד ההיסטורי של בית קדשי הקדשים של האומה היהודית, על ידי הקמת מסגד כיפת הסלע על המקום, אין לנו כל כוונות לפגוע בו ולא בזכויותיהם של המתפללים המוסלמים על המסגדים שלהם על הר הבית. אין לנו גם כל סמכות הלכתית לבנות את בית המקדש השלישי בזמן הזה, עד יקום נביא אמת בישראל ויקוים בנו "מקדש ה' כוננו ידיך" ויודיע לנו את צורת הבית ותכונתו וכל צורתו ואת כל חוקותיו וכל תורתו כמבואר ביחזקאל".

סוד ה' ליראיו למייחלים לחסדו. בעל משנת שכיר מסביר את ההבדל הגדול בין התפילה שאנחנו מתפללים היום בכותל המערבי או בכל בית כנסת אחר בעולם ובין התפילה שנתפלל בעה"י בבית המקדש השלישי בב"א? – היום יהודי נכנס לבית הכנסת בשברון לבב להתחנן ולבקש ישועה מאת ה' לצרכיו המרובים שלו ושל בני משפחתו וכל בני עמו ובאשר הם היקום כולו; להצילנו מיד צר ואויב ומכל מיני פורענויות המתרגשות לבוא עלינו ולברכנו בפרנסה ובבריאות וכו'.

בעוד שלעתיד בב"א אחרי שיתקיים חזון הנביא זכריה (י"ד ט') "הָיָ֧ה ה' לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה ה' אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד". הרוע יימוג ולא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה או אז עלה נעלה אל הר ה', כל בית ישראל ושאר כל בני הלאומים, ויחד נבוא אל הקודש פנימה כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים. לא מתוך עצבות ולא מתוך שעבוד אלא מתוך שמחה ורינה לקיים "ושמחתים בבית תפילתי" להודות לה' על כל הטוב השפע והברכה האושר והכבוד שהאציל ומאציל עלינו ממקור הברכה יעלו "לרצון על מזבחי". כדברי

המדרש (ויק"ר ט' ז'): לעתיד לבוא כל הקרבנות בטלין וקרבן תודה אינו בטל. גם התפילות הבקשות והתחינות יתבטלו ויהיה שפע ברכה וכל מה שנותר בידינו להודות ולהלל ולשבח בלב שלם ונפש חפצה להי"ת על כל הטוב שהביא עלינו. ובעיקר על השלום העולמי שהרי אין כלי נושא ברכה יותר מן השלום. אל בית המקדש השלישי נעלה לתת שבח והודיה לה' יתברך שמו ויתעלה על הטוב שהוא משפיע עלינו בכל העולמות עם בוא הגאולה השלימה במהרה בימינו.