טקס חנוכת בנק הדם ברמלה
טקס חנוכת בנק הדם ברמלהצילום: חיים צח/לע"מ

בנק הדם הלאומי של מגן דוד אדום נחנך הערב (שני) ברמלה במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, סגן שר החוץ עידן רול, ראש עיריית רמלה מיכאל וידל, מנכ"ל מד"א אלי בין, הרב הראשי של העיר רמלה הרב יחיאל אבוחצירא ויו"ר הועד הפועל של מד"א הרב אברהם מנלה.

בנק הדם הלאומי צפוי להגדיל באופן משמעותי את יכולתה של מדינת ישראל לספק מנות דם לאזרחיה.

הנשיא הרצוג אמר בטקס: "בישראל, בכל שבעים שניות, יש אדם הנזקק לעירוי דם או למרכיביו. לשם ההמחשה, בזמן שאדבר כאן אתכם, כמעט עשרה אנשים שונים יושיטו יד לקבלת מנת דם. עשרה אנשים ונשים, שאלמלא המקום החשוב הזה שאנו חונכים כאן יחד היום, ואלמלא מנת החיים שתרמו אזרחים שהם לא מכירים, מרצונם הטוב, מתוך סולידריות ואחווה אנושית פשוטה, ומתוך מודעות לחשיבות העצומה, המחיה, של מנת דם אחת - חייהם היו בסכנה ממשית."

"לדם האנושי אין תחליף," אמר הנשיא והדגיש: "בעולם שבו כבר למדנו להדפיס לב במדפסת תלת מימדית, וכבר למדנו להשתמש באיברים שונים מן החי להצלת חיים, לדם עצמו עדיין לא מצאנו חלופה ראויה, למרות שמדינת ישראל פורצת דרך גם בתחום הזה. הדם האנושי הוא חומר מורכב מאין כמותו, ועל זה אין עוררין. לכן זה מקשה מאד על מלאכת החיקוי שלו - ואולי משום שכמו שכתוב, בהקשר אחר, בספר דברים: "הדם הוא הנפש" כלומר, הוא נוזל החיים, ויש בו את זיקוק האנושיות."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "כאן, במקום החשוב והיקר הזה בבנק הדם, מתגלמת התמצית הכי מרגשת של הערבות האנושית. ערבות שמלמדת אותנו שאנחנו אחים ואחיות, ושגם כשאנחנו מתווכחים ולא מסכימים – תרומת הדם והצלת החיים צריכות להיות מעל לכל מחלוקת!"

בסיום דבריו הודה הנשיא לכל העוסקים במלאכה החשובה ואמר: "מגן דוד אדום עבורי הוא סמל לרעיון עצום וגם מפעל יומיומי של הצלת חיים. אני רוצה להודות בראש ובראשונה לאנשי הארגון – למנכ"ל מד"א, מר אלי בין, למתנדבות ולמתנדבים, לפרמדיקים, לצוותי הרפואה, לעובדות ולעובדים, לנהגות, לנהגים, למוקדנים, לנשות ואנשי השטח, התשתיות, המעבדות ההנהלה ועוד. כולכם, על עשייה בעלת חשיבות עליונה ויוצאת דופן."