עורך דין
עורך דין צילום: FREEPIK

כאשר נהגים מקבלים דו"ח תנועה עם ניקוד, תמיד עולה השאלה האם שווה לי לשכור עורך דין תעבורה או לייצג את עצמי.

במאמר זה ננסה לפתור את הדילמה של האנשים שמתלבטים באמצעות הצגת טיעונים ודוגמאות מהמציאות. כלומר ננסה להראות מה נדרש מאדם על מנת לייצג את עצמו בבית המשפט לתעבורה.

יום ההקראה הראשונה –

לאחר שביקשנו להישפט על הדו"ח יגיע מועד לדיון בבית המשפט לתעבורה. הדיון הראשון הוא דיון ההקראה, כלומר בית המשפט מקריא לנאשם את האישומים ואילו הנאשם צריך להשיב לאשמה, באופן של מודה או לא מודה.

עכשיו עד פה זה נראה קל, אולם בפועל הרבה נהגים אשר בוחרים לייצג את עצמם, כבר בשלב הזה מודים בין אם מחוסר הבנה ובין אם מתמימות.

וכבר יצא לי לא פעם לראות, נהג כביכול כופר אבל יחד עם זאת, מוסיף טענה כי רק נגע בסירי של האייפון. במצב כזה, התובע מיד יבקש שהדבר ירשם בפרוטוקול ובעצם מתקיימים כל יסודות העבירה.

טענות מקדמיות חייבים לטעון בהזדמנות הראשונה –

במשפט פלילי ובתוכו דיני התעבורה, יש את הדוקטרינה של טענות מקדמיות. הכלל בטענה מקדמית הוא שיש לעלות אותה בהזדמנות הראשונה. וההזדמנות הראשונה היא ההקראה הראשונה שדנו בה בפסקה הקודמת. אם לא נעלה את הטענה המקדמית בהזדמנות הראשונה נאבד את הזכות לטעון אותה בהמשך.

ואכן אני לא מצפה מנהג ללא השכלה משפטית, להכיר את התחום הטענות המקדמיות. מדובר בתחום סבוך עם הרבה פסיקה. ובפועל מה שקורה הוא, שנהגים שמייצגים את עצמם מאבדים כבר מראש את טיעון הטענה שיכולה בפועל להביא לביטול הדו"ח.

לדוגמה לטענה מקדמית, יכולה להיות נהג אשר קיבל באירוע אחד שני דוחות, אחד מסוג הזמנה לדין והשני על דיבור בטלפון. במקרה כזה אפשר לבוא ולטעון טענת הגנה מן הצדק, שלא ניתן לשפוט אדם על אותו מקרה פעמיים ולכן היה צריך מראש לאחד את האישומים.

גם התיישנות היא טענה מקדמית לכן, יש לעלות אותה בהזדמנות הראשונה ובמקרים של דוחות מצלמה ההתיישנות למשלוח הדו"ח מרגע הצילום לנהג הוא 3 חודשים ואם הדבר לא נעשה, ישנה התיישנות.

שלב ההוכחות –

נניח ואדם כפר בהצלחה והדיון נקבע לשלב ההוכחות, בו מגעים עדי התביעה ואם מדובר בדו"ח עם ניקוד, הרי שיגיעו השוטרים שנתנו את הדו"ח להעיד על נסיבות הרישום.

על מנת לחקור עד, במטרה לעורר ספק סביר, נדרש להכיר היטב גם את סדר הדין הפלילי וגם את דיני הראיות, כלומר מה מותר להציג מה אסור או באלה תנאים וכן להכיר פסיקה רלוונטית.

חקירה נגדית עצמה היא אומנות בפני עצמה וכאשר אדם איננו חיי את זה ואין לו את הניסיון והפרקטיקה, אחד זה לא יראה טוב העיניי בית המשפט. הרי אנו לא מצפים שיבוא שוטר וייפול בקלות בחקירה שלנו. העיקרון החשוב בחקירה נגדית הוא בכלל להבין מה רוצים להוציא מהעד ואפילו לנסות ולחזות את התשובה שלו.

כאמור שאלות לא נכונות יכולות אפילו לחזק את העדות שלו ולהביא להרשעתנו.

לרוב כאשר אדם שאיננו משפטן חוקר נגדית את השוטר שנתן את הדו"ח, המחזה שנקבל הוא שני אנשים שנראים מתווכחים וזה בהחלט לא חקירה נגדית.

שלב הסיכומים –

בשלב זה כל צד נדרש לעלות את ההישגים שלו מהחקירות הנגדיות. אם אדם לא מבין, איך מעלים ספק סביר, אז ספק אם יצליח להביא הישגים לסיכומים ובטח ובטח שגם לא יצליח להשיג פסיקה שנמצאת בתוכנות לעורכי דין, עליה משלמים עורכי דין כל חודש כמה מאות שקלים.

יחסי הכוחות בין תובע מנוסה שהוא עורך דין לבין אזרח שאיננו משפט –

אם עד עכשיו דיברנו על כל הפרוצדורות וקצת על המהות, אז שלא יהיה לכם ספק כי התובעים עם עורכי דין מנוסים עם הרבה ניסיון ופרקטיקה גם בחקירות נגדיות וגם בכל מה שדנו בו לעיל ויותר מכך.

את כל הידע והניסיון שלהם הם ינצלו על מנת להביא להרשעתכם בדין. לכן יש לקחת בחשבון גם את העניין של יחסי הכוחות.

אגדות מול מציאות?

הרבה אנשים, כמו שרשמתי לעיל, מגעים לבית המשפט בתקווה שהתובע "יעשה הכל על מנת לסגור את התיק בהסדר". שמתי את זה במרכאות כפולות לא במקרה.

צריך להבין כי כל תובע מגיע ליום הקראות עם 100 תיקים. תנסו לחשוב שהם יצטרכו לשבת עם כל אחד ואחד ואחר כך לנהל דיון עם כל אחד ואחד. בפועל תובע מגיע לימים עמוסים והוא לא יחפש אף אחד לעשות איתו הסדר ללא הצגת כשלים רציניים בראיות ולא סתם כשלים! מדובר על ממש כשלים מהותיים שנקבעו בפסיקות או שוטרים שפעלו בניגוד לנהלים פנימיים ושבכלל ניתן להוכיח את כל זאת.

רבותי תובעים כפופים לאגף התנועה, אשר מבקר גם את ההסדרים שלהם. הם לא יכולים להגיע להסדר לא מנומק. ועל מנת שיוכלו לעשות זאת צריך כשלים מהותיים.

יכול להיות שתנסו להגיע להסדר ביום הקראות ואז הטענות שלכם יהיו "רק בלי נקודות" או "אני לא עשית את זה" חבר'ה זה לא כשלים!.

ולא ניתן בגדול להמר על גורל התיק בצורה כזאת.

לסיכום –

במאמר זה נסית לתת טעימה ממה שצפוי לנהג שרוצה לייצג את עצמו בהצלחה, אם אתם שולטים בכל מה שרשמתי למעלה אז למה לא! אבל רוב הנהגים אין השכלה משפטית, אפילו שהם אינטליגנטים ממש. ואם כבר לקחת חופש וב- 100 אחוז מהמקרים זה יהיה יותר מיום אחד בהנחה שאתם מנהלים משפט, אז רצוי מאוד שתביאו הישגים. ואם אין לכם את הידע אז עדיף לשכור עורך דין מקצועי ומיומן שיעשה את כל העבודה במקומכם וכן גם לא תצטרכו להגיע אם מדובר על דוח עם ניקוד.

מקווה שעזרתי לאלה שמתלבטים.

הכותבים של המאמר הם, עורך הדין ונוטריון ערן עקראוי ועו"ד ישראל מזרחי, אשר להם ניסיון עשיר ורב בייצוג נהגים בדיני התעבורה.