מבצע סבנה
מבצע סבנהצילום: RON ILAN/GPO

היום (ראשון) מצוין מלאת יובל שנים למבצע הצלת החטופים ממטוס סבנה. על ההכנות למבצע והכשל שיכול היה לסיים את הפרשה בטרגדיה קשה, שוחחנו עם אל"מ במיל' ד"ר משה אלעד, מחבר הספר 'סערת עליי ארצי' העוסק גם בפרשה זו, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי.

"מדובר היה באירוע חריג, כי לא היה ברור לאן המטוס מתכוון להגיע ולפתע התקבלה הודעת החוטפים מ'ספטמבר השחור' שהכוונה לנחות בלוד. הודעה הזו הממה הרבה אנשים, אבל מהר הוקם חפ"ק בראשות שר הביטחון דיין והרמטכ"ל דדו ואלוף פיקוד מרכז גנדי ואהרל'ה יריב ואחרים. הבעיות היו שאף אחד לא ידע איך מתעסקים עם מטוס חטוף משום שהגוף היחיד שאמור היה לתת פתרונות לסוגיות כאלה היה רק סיירת מטכ"ל שלא הייתה ערוכה לעבודות במתארים מהסוג הזה".

אנשי הסיירת, אומר אלעד "לא היו מיומנים בירי מאקדחים וירי מנשק אחר לא מתאים לפעולה בתוך מטוס. התכנית שהכינו עבורם סא"ל אהוד ברק, מפקד הסיירת, ודני יתום סגנו לא תאמה את ההתמודדות במטוס בגלל הגודל של השטח, הצפיפות עם החטופים, אופן כניסת הכוחות ועוד. במקרים אחרים מול אוטובוסים שנחטפו הייתה לסיירת מטכ"ל צורת עבודה אופיינית שידעו איך לבצע אותה, אבל היא לא תאמה את המטוס. לכן נאלצו לאלתר אלתור שהצליח".

"התכנית של ברק הייתה ש-16 איש יוצאים עם מדי צבא בחשכת הלילה לכיוון המטוס ובשריקה שלו יתפצלו לשני כוחות ויתקפו כמו כשתוקפים אוטובוס", אומר אלעד. "החפ"ק הבכיר שהיה שם, טליק, סגן הרמטכ"ל, פסל את התכנית וגנדי יזם את התכנית החדשה, להתחפש לטכנאים של שדה התעופה, ללבוש לבן ולנצל את ההפתעה כשבאים כביכול לתקן את המטוס ולחדור פנימה. הייתה בעיה של גודל הנשקים. מעטים ידעו לירות בצורה מקצועית באקדחים. הייתה כאן יוזמה של ברק ואנשיו שידעו שבמטוסים שנוחתים בלוד יש מאבטחים בתוך כל מטוס וכמעט כולם אנשי מילואים של הסיירת ולהם יש אקדחים וכך כל מי שנחת נלקח למשימה. ביניהם היה גם פרופ' יעקב צור, גיסו של עמירם לוין שסיפר שלא הספיק ללכת לשירותים וכבר נלקח למשימה. כלומר שניצלו את הוותיקים כדי לאמן את יתרת החבר'ה הצעירים בירי באקדח. עשו מודל על מטוס

שמשמש לתרגול דיילות ודיילים. דיין דדו ואחרים דימו את החטופים בתרגול וכשהגיעו לביצוע בתוך תשעים עד מאה שניות דיין אמר שזה בסדר ואז יצאו לדרך".

"לפני שהגיעו נוצרה בעיה. איש שהצלב האדום הזהיר שלא יכולים לעלות עם כלי נשק. ברק אמר שנסתיר את האקדחים אם יעלו עלינו לא תהיה ברירה ונסתער. אותו איש צלב אדום, בחור שוויצרי, הוזעק מאילת במטוס מיוחד. החוטפים רצו לדבר אתו ואמרו לו שהם מזהירים שכשיבואו הטכנאים אם יהיה להם נשק הם יפוצצו את המטוס. איש הצלב האדום היה לחוץ מהדברים. הוא ראה שיש להם נשק ועצם עיניים. גם הוא רצה כנראה שהפרשה תגיע לסיומה".

עוד מספר ד"ר אלעד כי מעט לפני שיצאו הלוחמים לעבר המטוס "גנדי ראה שהמדים שלהם נקיים וחדשים מדי וזה עלול לעורר חשד, ולכן הורה לכל החבורה להתפלש בעפר ובדשא כדי לשפשף את המדים ורק אז התיר להם להגיע ולבצע את הפעולה שנעשתה בצורה טובה מאוד".

בדבריו מציין אלעד כי "חצי מהאנשים היו ותיקים וחצי מהם קצינים וסמלים ותיקים. לא כולם היו טירונים. ביבי היה בין המשתלטים וכזכור הוא נפצע מירי. מרדכי רחמים, לפני שהתמנה למאבטח של גולדה מאיר, עשה דבר אדיר בפעולה הזו. הוא פרץ כמו מפקד בין הראשונים, חיסל שניים מהחוטפים, תפס אחת מהחוטפות, פגע באחת נוספת. זה היה יתרון הותיקים, ידע וניסיון. כל הנוסעים חולצו בשלום למעט נוסעת אחת שנהרגה ככל הנראה מירי שלנו".

על התהודה העולמית סביב המבצע מספר ד"ר אלעד כי מדובר היה בתקופה בה חוטפים הנחיתו שישה מטוסים אירופיים במדבר, "אירופה הייתה המומה. הגרמנים שילמו שוחד למחבלים, האיטלקים שיחררו מחבלת והיה פחד. אחרי סבנה הכותרות היו 'כך צריך לנהוג', 'הידד לישראל', 'המלאכים בלבן'. בהריעו לחבורה הזו". בהקשר זה הוא מזכיר כי בשנת 69' נחטף מטוס לאלג'יריה וישראל נאלצה לשחרר 24 מחבלים כלואים ולאחר מכן החליטה שזו הפעם הראשונה והאחרונה בה מתבצע שחרור שכזה.