אסף פריד, דובר ארגוני המקדש וחבר במנהלת הר הבית, מתארח באולפן ערוץ 7 ומספר כי לאחר חודש מורכב של עימותים, היום שבה השגרה למתחם ההר. בשעות הבוקר עלו כמאה יהודים ובשעות הצהריים עוד ארבעים יהודים. "העליות היו שקטות. מדובר במספרים חסרי תקדים. בעבר מספרים כאלה היו רק בימי חול המועד", הוא אומר.

לדבריו קיים שינוי משמעותי ביחסו של העם להר הבית ובהתאם גם הנוכחות היהודית בהר עולה. על הטענות שנטענו בעקבות יחסה של המשטרה והמגבלות שהושתו על העולים בתקופת הרמאדן ובימי הפסח, אומר פריד כי בימי חול המועד תחושתו הייתה מעורבת. "המצב היה מצב מלחמה. אתה נכנס להר הבית ומאות ערבים צועקים עליך, יורים זיקוקים, אבל עלינו וזה הישג גדול. כי לפני 5-6 שנים במצבים כאלה ההר היה סגור ליהודים נקודה. על זה יישר כו גדול למשטרה והממשלה. זה ראוי לכל שבח".

"מצד שני הודיעו עוד בחול המועד פסח שהר הבית ייסגר מיד לאחר חול המועד ל-14 יום, וזה סטטוס קוו חדש. הסטטוס קוו בהר הבית הוא פיקציה כי הוא כל הזמן משתנה. עד לפני 10-12 שנים הר הבית היה פתוח ליהודים עד היום האחרון של הרמאדן. לפני 8-9 שנים בעקבות התפרעויות המוריבטון והמורביטאת הוחלט משיקולים ביטחוניים להוציא את היהודים בעשרת הימים האחרונים של הר הבית. גלעד ארדן ניסה להילחם בזה, לפעמים הצליח. לפני שלוש שנים היום האחרון של הרמאדן נפל על יום ירושלים ואחרי מאבקים קשים ההר נפתח ליהודים גם בימים האלה. לפני השנה הנוכחית לא הודיעו רשמית על הסגירה וההודעה שקיבלנו השנה עלולה להפוך לסטטוס קוו חדש", הוא מוסיף.

לטוענים שהדרישה לעלייה להר צודקת ככל שתהיה אינה חכמה וירי הרקטות מרצועת עזה מוכיח זאת, משיב פריד: "שמענו את זה חמישים שנה וחיכינו למימוש ריבונות בהר הבית. מה שקרה בחמישים השנים הללו הוא שהערבים בנו שלושה מסגדים חדשים, יהודים הודרו מכל מקום בהר הבית ורק כאשר הודים התחילו לעלות בצורה מאסיבית הדברים התחילו קצת להתאזן".

בנוסף, אומר פריד, טענת הצודקים ולא חכמים ניתנת להיאמר כמעט על כל סוגיה, בין אם זו ההתיישבות ביהודה ושמרון ובין אם העלייה לארץ ואף הקמת מדינת ישראל.

ומה באשר למחלוקת הדתית סביב העלייה להר כאשר הרבנות הראשית אוסרת את העלייה למקום? "יש מחלוקת הלכתית ועמדת הרבנות היא נושא מאוד מורכב כי מי שהיה הרב הראשי בתקופה שפורסם האיסור, הרב שלמה גורן, עלה בעצמו להר הבית. אמר לנו הרב שאר ישוב הכהן, שהיה חבר מועצת הרבנות הראשית, שמעולם לא דנו בנושא הזה. רבנים חיוו את דעתם, חלקם תמכו וחלקם התנגדו, אבל הרבנות כמועצה מעולם לא דנה בכך".

עוד מוסיף פריד את דבריו של רהב אריה שטרן, רבה של ירושלים, שקבע כי מי שרבו המובהק מתיר לו לעלות יכול לעשות כן. לדבריו הסיבות לאיסור שהטיל הרב עובדיה יוסף על העלייה להר היו תלויים בנסיבות וחששות של הרחקה מחשש שמא עליה כהלכה תביא לעליה שלא כהלכה, טעמים של התגרות באומות, וכל אלה על חשיבותם תלויים בהשקפה ולא בהלכה כפשוטה.

"אנחנו רואים בעלייה להר הבית המשך התהליך הציוני. כמו שבנינו מדינה בעשר אצבעות כך נבנה מקדש בידינו. זה השלב הבא של הגאולה. מעניין לראות שרוב הרבנים שמתנגדים לעליה להר הבית גם התנגדו להקמת הדמינה ולציונות המעשית וחיכו למשיח", אומר פריד.

באשר למגבלות שחלות על העולים להר, איסורי מלמול התפילה וההשתחוויה וכיוצא באלה, אומר פריד כי אכן האיסור על הנפת דגלים הוא ביזיון לאומי גדול ואכן היו כמה יהודים שהניפו דגלים ושוטרים הסתערו עליהם כדי להוריד את הדגלים בעוד דגלי חמאס ואש"ף נותרו מתנוססים.

"השוטר מסכן. הוא היה רוצה להניף את הדגל בעצמו, אבל אלו ההוראות שהוא מקבל והוא נאלץ לבצע אותן. זו חרפה של מדינת ישראל שביום העצמאות יהודי מניף דגל בהר הבית ושוטר תולש לו אותו", אומר פריד ומציין כי לעומת זאת בסוגיית התפילות בהר הבית המציאות משתנה ככל שמספר היהודים בהר גדל. כיום ישנן תפילות סדורות, גם אם בצנעה ובשקט וללא טלית ותפילין, והברכות נאמרות על פי הנוהל ההלכתי המיוחד לתפילות בהר הבית. "יש שיפור מאוד גדול בהר הבית בכל מה שקשור לתפילות יהודים", הוא אומר ומביע אמונה ותקווה שגם תפילות עם טלית ותפילין תיאמרנה בהר.

כשהא מתמצת את המצב הנוכחי בהר אומר פריד כי המצב בהחלט טוב יותר, אם כי יש עדיין נקודות של חושך וגם בנקודות החושך יש נקודות אור.

"מבחינת הרשויות יש קשב מאוד גדול לעולי הר הבית בכל הרמות ויש הרבה מה לשפר", אומר פריד ומציין כי ביום העצמאות עלו 950 איש להר ובעיניו מדובר במהלך גדול בעיקר בהתחשב בכך שלפני שנים בודדות ההר היה סגור.

פריד מדגיש בדבריו כי אין כל מקום לתאר שוויון בין הצדדים בהפרת הכללים במתחם ההר שכן כל היהודים העולים נשמעים להנחיות השוטרים וגם אותם שחורגים מהכללים הדבר לא בא לידי ביטוי בירי או התפרעויות אלא לכל היותר בתפילה במקום כזה או אחר. "זו השוואה נואלת" הוא קובע.

"אנחנו לא מתגרים באף אחד ואם זה מעצבן מישהו שייקח רגיעון ישתה כוס מים ויתגבר על זה, ואם הוא לא יכול שהמשטרה תשים אותו בכלא". לדבריו התחושה בהר על אף ניסיונות הערבים היא תחושה בטוחה בשל הנוכחות המשמעותית של שוטרים בהר. "אני עולה עם הילדים הקטנים שלי ומרגיש מאוד בטוח, כמו כל יהודי שעולה להר הבית. העניין הוא של השפלה לאומית כשיהודי עולה ושומע קולות נפץ וערבים שמתפרעים שם. מבחינה אישית הר הבית הוא המקום הבטוח ביותר בעולם".