יצחק פינדרוס
יצחק פינדרוסצילום: יצחק קלמן

בעקבות דבריו של חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה על כך שצריך לפוצץ את בית המשפט העליון, הרשות השופטת מוציאה הודעה חריגה שבה היא מתנערת מהדברים הקשים.

מהרשות השופטת נמסר: "מצער ומקומם כי חבר בכנסת ישראל בחר ביום העצמאות, יום חגה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, לבטא שאיפות מסוכנות כלפי בית המשפט העליון בשפה אלימה ובוטה''.

ברשות השופטת מחו על שדברי פינדרוס נאמרו בפני בני נוער: "חמורה ומצערת אף יותר העובדה שחבר כנסת בוחר להלהיט את הרוחות וללבות שנאה בתוכנו במהלך שיח עם בני נוער במסגרת החינוכית שבה הם אמורים ללמוד ולקנות דעת.

''נשיאת בית המשפט העליון, שופטי ישראל והרשות השופטת כולה מגנים התבטאויות מסוג זה מכל וכל וימשיכו לשרת נאמנה את כלל הציבור בישראל'', נכתב בהודעת הרשות השופטת.

ח"כ יצחק פינדרוס הגיב להודעת הגינוי של הרשות השופטת. "אני תוהה לפשר החיפזון שאחז בדוברות הרשות השופטת להגיב לדבריי, בניגוד להרגלם להגיב לנבחרי ציבור באמצעות פתיחת חקירות ותיקים'', אמר פינדרוס.

תמו הימים שחופש הביטוי הוא במעמד צד אחד. כל צופה שפוי מבין שדבריי נאמרו כמטאפורה ביחס לדיקטטורה השיפוטית של בג"ץ, וכביטוי לחשיבות לימוד התורה וערכיה. מוטב שהרשות השופטת תתעסק בשיקום האמון הציבורי בה ולא בביקורת לגיטימית על התנהלותה", הוסיף.

כאמור, בפאנל לרגל יום העצמאות שנערך בישיבה התיכונית החרדית 'נהורא' התקיים דיון בין ח"כ פינדרוס וח"כ שמחה רוטמן ממפלגת הציונות הדתית על השתלבות בתפקידים משמעותיים במדינה - כולל בבית המשפט העליון.

פינדרוס אמר כי מטרת העל שלו היא העצמת לימודי התורה שבהם יש יותר השפעה והיא עדיפה על פני שילוב חרדים בתפקידים משמעותיים.

על בית המשפט העליון אמר: "אתה יודע מה החלום שלי? להביא D9 ולפוצץ את הבניין הזה. לא להעמיד שם את השופטים שלי. זה החלום שלי".

עוד ציין כי "תפקידי כחבר כנסת הוא לתקן את עם ישראל על ידי הקמת עוד תורה ולא על ידי בית המשפט העליון".

סגן שר החוץ עידן רול מיש עתיד אמר בתגובה: "זו אמירה מסוכנת של ח"כ קיצוני. שילוב חרדים חיוני לקיום המשותף שלנו ולעתיד מדינת היהודים. עמדתו הבדלנית של פינדרוס מנוגדת לרצון מרבית הציבור החרדי. מציע שילמד משופטי עליון ידענים בתורה שראו ערך מיוחד במקורות ובמשפט העברי אשר היוו להם השראה בפסיקתם".

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו הוסיף: "עוד סיבה הבוקר להעביר את חוק הנאשם ולהציל את מדינת ישראל. זו הסכנה האמיתית למדינת ישראל אם נתניהו וחבריו יחזרו. שנים של הסתה הפכו את הבלתי נתפס ללגיטימי".

יו"ר הכנסת מיקי לוי מסר "אני מגנה בתוקף את דברי ההסתה החמורים של ח"כ פינדרוס. במדינה דמוקרטית יש מקום של כבוד וחשיבות גדולה לבית המשפט העליון והרשות השופטת. חשוב לי להבהיר היום כי הכנסת בראשותי מכבדת את בית המשפט העליון ומתנערת לחלוטין מדברים אלו. עצוב לי שדברים כאלה יוצאים מפיו של חבר בכנסת ישראל".

ח"כ מוסי רז ממרצ הגיב "מביש שחבר כנסת מביע רצון להשמיד את אחד המוסדות החשובים ביותר לדמוקרטיה. בית המשפט העליון, גם כשאנחנו כועסים עליו כמו לאחר ההחלטה לאפשר את הטרנספר בדרום הר חברון, הוא הרשות השופטת של מדינת ישראל. כל פגיעה בו היא פגיעה במדינת ישראל. החלום של פינדרוס הוא הסיוט של אזרחי ישראל".

ח"כ שמחה רוטמן הגיב: ''החלום שלי הוא להפוך את בית המשפט העליון לבית משפט שאף אחד לא ירצה לפוצץ, כי הוא לא יעסוק בפוליטיקה ולא ינסה לכפות את ערכי ותפיסות השופטים על הציבור. פסקת התגברות ושינוי שיטת מינוי השופטים יחד עם שמרנות משפטית וצניעות שיפוטית, זו הדרך להפגת המתחים במאבק בין הרשויות בישראל".