השר מתן כהנא עם צביקי טסלר במירון
השר מתן כהנא עם צביקי טסלר במירוןצילום: דוברות

הממונה על הילולת הרשב"י במירון, ניצב (בדימוס) צביקי טסלר, קיים היום (ב') תדרוך מיוחד לכתבים, בהשתתפות שלמה רוזנשטיין, יועץ למגזר החרדי במשרד התחבורה.

בתדרוך התייחס טסלר לכל הסוגיות העומדות על הפרק ובפרט להגבלת השהייה על ההר, כמו גם לרכישת הכרטיסים שמכירתם החלה אמש.

לדברי הפרויקטור מתווה ההילולה השנה שונה מתמיד. "הצל של האסון הנורא בשנה שעברה מלווה אותנו והמתווה כמובן נקבע בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה. בתוך ההמלצות יש גם את נושא הגבלת הקהל, שנעשית באמצעות מערכת ויסות המשלבת כרטיסי נסיעה באוטובוס והיתרי שהיה.

"השילוב הזה נועד לוודא שאין יותר משתתפים מאשר הכמות המותרת. לצערנו אנחנו יודעים שיש אנשים שלא רגילים להגבלות הללו ומוצאים את עצמם נפגעים, אבל זו הדרך היחידה שניתן לשלוט בכמות האנשים, כדי לא להגיע למה שהיה בשנים הקודמות. אנחנו הולכים על הקו הדק בין הרצון לחגוג את ההילולה, לבין הצורך לשמור על מגבלות הבטיחות. מטבע הדברים קשה למצוא את הנקודה המדוייקת ויש צדדים לכאן ולכאן".

רוזנשטיין: "משרד התחבורה מפעיל את מערך ההיסעים למירון בל"ג בעומר מידי שנה. למרות הניסיונות לצייר זאת אחרת, אין הרבה שינויים מהותיים מבחינת ההתנהלות מול הנוסעים. מעבר לעבודה שנמשכה חודשים, בשל אופי האירוע הגדול והמורכב, השנה מערכת ההזמנה מראש קיבלה שדרוג באמצעות אפשרות להזמנה מהבית, או במכשירים מותאמים הפרושים באלפי עמדות ומהבית, לצד אפשרויות הזמנה מהטלפון.

"פתיחת רכישת הכרטיסים החלה עשרה ימים קודם ההילולה ועד כה התבצעו מכירות בהיקף של 65 אלף כרטיסים, כשהמכירה צפויה להימשך עד יומיים קודם להילולה. השינוי המרכזי הינו פרישת האירוע על פני שעות רבות יותר, כשהאירוע מתחיל ביום רביעי לפנות בוקר עד שישי בבוקר, עם מספר נקוב של כרטיסים פר שעה, באופן שלא יהיו עומסים בשעות מסויימות, אלא הכל באופן אחיד.

''כרגע המערכת עובדת ללא תקלות, למעט ל-10 דקות בפתיחת המכירה, בשל בעיית סליקה שסודרה כעבור 10 דקות כאמור".

רוזנשטיין ציין שהשנה ישנו שינוי המחייב גם את הבאים מצפת להזמין כרטיס מראש, והסביר לכתבים מדוע ישנם כרטיסים שטרם שוחררו למכירה: "אנחנו מוכרים כרטיסים במספר פלטפורמות בו-זמנית ובכדי למנוע מצב של כרטיס שנמכר פעמיים, אנחנו משחררים במנות ובודקים שאין כפילויות".

במענה לשאלות עיתונאים התייחס הממונה על ההילולא ניצב (בדימוס) טסלר לשמועות על מכירות מוקדמות עבור חצרות חסידיות שונות. "על פי הנהלים, עד 15% מכלל הכרטיסים מוקצים לכלל הקהילות שיש להן מסורת של הדלקה בהר. מעבר לכך, כל הכרטיסים נמכרים באמצעים שפורסמו".

הפרויקטור טסלר התייחס גם לסוגיית התנהלות הציבור והאכיפה על ההר: "מחר יאושרו התקנות שיאפשרו את האכיפה, אבל הכוונה שלנו ליצור הסברה ולא להגיע לאכיפה. האחריות היא עליי, על מארגני האירוע ועל מהנדסי הבטיחות, אבל להתנהגות הציבור יש משמעות.

"מתחילת הדרך אנחנו בקשר עם כל הקהילות והחסידויות, כולל חסידויות הנחשבות לשמרניות יותר, מתוך כוונה לדבר ולא להיפגש רק על ההר. הפגישות נערכו בניסיון להבין ולשמוע את הדרישות מבלי להתפשר על המתווה ועל כללי הבטיחות".

"חשוב לי להדגיש שאנחנו לא רוצים להגיע לאכיפה, אבל יש דרך לאכוף. כל אדם חייב לשאת עליו את הכרטיס, המהווה אישור שהייה בהר, על מנת שנוכל לבדוק.

"על פי הבדיקות שערכנו, בכל השנים שעברו משך השהייה לאדם, כשהייתה חלוקת מזון, הדלקות נוספות ומוקדי משיכה אחרים, היה כ-4 שעות. השנה, על אף שאין הדלקות ואין חלוקת מזון, השארנו את הזמן הממוצע כפי שהיה.

"בכוונתנו לבצע הסברה גם באמצעות פליירים, מסכים ושלטים ואם נצטרך אז גם נכרוז. בהיעדר ברירה, נפעיל את האכיפה או חסימת אוטובוסים נוספים".

טסלר אף ציין כי לצד ההסברה, במשטרה נערכים גם לשמירת הסדר מול גורמים שעשויים שלא לקבל את המתווה. "אני יודע שהם מיעוט שבמיעוט, אבל ההיערכות של המשטרה היא טובה. לא נאפשר עלייה רגלית ללא כרטיסים, כמות השוטרים והסדרנים תהיה גדולה משנים שעברו וכך גם התקציב גדל פי שלושה. אנחנו עושים כל מאמץ שלא נזדקק לכך, אבל להתנהלות הציבור יש משמעות".