בחורי ישיבה
בחורי ישיבהצילום: נתי שוחט, פלאש 90

דו"ח חדש שפרסם המכון לחקר מדיניות יהודית (JPR) בעריכת ד"ר דניאל סטצקי, הוא הניסיון הראשון אי פעם להעריך את האוכלוסייה החרדית העולמית.

לפי הדו"ח, למרות האתגרים הרבים, שיעור הגידול הגבוה בקרב יהודים חרדים, הביא את אוכלוסיית החרדים כיום למעבר לשני מיליון, המהווה לא פחות מ-80% מכלל הגידול של האוכלוסייה היהודית בעולם.

הדו"ח מעלה כי גודלה הנוכחי של האוכלוסייה החרדית, משוער בכ-2.1 מיליון ברחבי העולם, שהם 14% מכלל האוכלוסייה היהודית המונה 15 מיליון.

בהתחשב בקצב הגידול המואץ, האוכלוסייה החרדית עשויה להכפיל את גודלה בתוך עשרים שנה ליותר מחמישית מהכלל.

כיום, ישראל וארה"ב מהוות כ-92% מהיהודים החרדים, נכתב בדו"ח. ואילו אירופה היא ביתם של 5% מהאוכלוסייה החרדית העולמית, בעוד השאר חיים בעיקר באמריקה הלטינית, דרום אפריקה, קנדה ואוסטרליה.

מחוץ לישראל וארה"ב, שלוש האוכלוסיות החרדיות הגדולות ביותר נמצאות בבריטניה שם מתגוררים כ-75,000, שהם 25% מכלל יהודי בריטניה. בקנדה 30,000, שהם 8% מכלל היהודים. ואילו בצרפת מתגוררים 12,000 חרדים, המהווים 3% מכלל היהודים.

בעוד האוכלוסייה היהודית בעולם גדלה ב-0.7% בשנה בעשור האחרון, האוכלוסייה החרדית גדלה ב-3.5%-4.0% מדי שנה - פי חמישה עד כמעט שישה מהר יותר.

עד 70%-80% מגידול האוכלוסייה היהודית בעולם יוחסו לחרדים. שיעורי הצמיחה של החרדים יוחסו להולדה גבוהה ותמותה נמוכה מאוד.

המכון לחקר מדיניות יהודית הוא ארגון מחקר, ייעוץ וצוות חשיבה שבסיסו בלונדון. מטרתו היא לקדם את הקהילות יהודיות בבריטניה וברחבי אירופה, על ידי ביצוע מחקר והסברה לפיתוח מדיניות תוך דיאלוג עם אלו שביכולתם להשפיע בצורה חיובית על החיים היהודיים.

הרב יואל פרידמן, מנהל ענייני ציבור בארגון 'פינטר טראסט' אמר בתגובה: "המחקר של ה-JPR מעניק תמונה ברורה של עתידה של היהדות העולמית ומראה שלמרות האתגרים המתמשכים, הציבור החרדי חזק וצומח, לכן חשוב שלקהילה החרדית תהיה קול בנושאים הרלוונטיים. באמצעות ארגון 'פינטר טראסט', אנו שואפים לקיים קשר יזום עם מובילי דעת קהל ברחבי בריטניה, כדי לתת להם תובנה מדויקת ומהימנה על הקהילה החרדית המשגשגת בבריטניה".

ארגון 'פינטר טראסט' שהוקם ע"ש ולזכרו של העסקן החרדי הנודע הרב אברהם פינטר ז"ל מגדולי עסקני יהדות באנגליה, קיבל את תמיכתם של כל הקהילות החרדיות בבריטניה, ופועל על פי דעת תורה של גדולי הרבנים מרחבי הקהילה החרדית בלונדון, מנצ'סטר, גייטסהד ואסקס.

הארגון מבקשת להעניק קול אותנטי לקהילה החרדית בבריטניה, ותיאור מדויק ואמיתי של מי אנחנו ואיך אנחנו חיים את חיינו.