ביום חמישי הקרוב, י"א באייר, יציין דוד חטואל את התאריך הנורא שבו חייו השתנו ללא היכר. באותו יום קודר, לפני 18 שנה, נרצחה אשתו היקרה טלי חטואל עם ארבע בנותיה – הילה, הדר, רוני ומירב הי"ד על ציר כיסופים, כביש הגישה אל גוש קטיף וממנו.

בפיגוע הנורא, ירו מחבלים בני עוולה לעבר מכוניתה של המשפחה בעת שנסעו לאשקלון, בכדי להפגין נגד הגירוש מגוש קטיף ויישובי צפון השומרון לביתם שבמושב קטיף. טלי הייתה אז בסוף החודש השמיני להריונה, וממשפחתו של דוד לא נותר דבר.

"12 שנים היו לי חיים מאושרים", מספר דוד חטואל, "אני זוכר שטלי אשתי הייתה בדרך אליי מגוש קטיף עם הבנות. הייתי בישיבת מנהלים והודיעו לי שהיה פיגוע בציר כיסופים. ביד מרדכי עצר אותי רב היישוב וסיפר לי: 'מחבלים ירו על הרכב, טלי וארבע הבנות נרצחו במקום'. אני זוכר שאמרתי לו: 'הרב, זה לא יכול להיות. מה זה כולן? מישהי ניצלה? תן לי משהו'".

הצטרפו להנצחת משפחת חטואל בבית הכנסת כרמי קטיף

הפיגוע האכזרי זעזע את מדינת ישראל כולה, והקירבה של האירוע למשאל מתפקדי הליכוד על תכנית ההתנתקות מגוש קטיף הייתה תזכורת מצמררת לאכזריותם של מי שאנחנו עתידים לתת להם את רצועת עזה באופן חד-צדדי.

משאל הליכוד הסתיים בהתנגדות נחרצת של המתפקדים לפינוי היישובים בגוש קטיף וצפון השומרון, אך הסוף העצוב ידוע: בשנה שלאחר מכן נותקו אלפי התושבים משורשיהם ובתיהם נהרסו.

דוד חטואל, יחד עם מרבית המשפחות במושב, בחרו להמשיך יחד בגבורה ולמצוא מקום חדש בו יוכלו לממש את רוח החלוציות והעשייה אשר אפיינו את מושב קטיף שנהרס. הם החליטו כי אי אפשר לעצור ורצו להמשיך יחדיו את רוח הקהילה שהם כל כך אהבו בגוש. ואכן, לאחר בחינה של מספר חלופות, בשנת 2016 החלה בניית היישוב החדש בצפון הנגב באזור לכיש – כרמי קטיף.

כיום, לאחר למעלה מעשור בו שהו תושבי מושב קטיף בפתרונות דיור זמניים, תושבי קטיף נמצאים בשלב מתקדם של בניית בתיהם הפרטיים. שם, בין הגבעות הסלעיות, במקום בו שגשגה לפני אלפי שנים נוכחות יהודית עשירה, קבעו תושבי קטיף את ביתם החדש. 75 המשפחות השלימו את המעבר אל בית הקבע בשנים האחרונות ובעזרת ב' היישוב צפוי להרחיב את שורותיו ולקלוט משפחות נוספות כך שיימנה 250 משפחות, כ-1500 תושבים.

על אף הדרך הארוכה והקשה שעבר, דוד, יחד עם משפחתו החדשה שהקים, בנה גם הוא את ביתו בכרמי קטיף. "ביום ראשון י"א באייר תשס"ד נשארתי לבד", מספר חטואל, "אבל עם ישראל אף פעם לא משאיר אותך לבד. גם אדמת הארץ שלנו חוותה אבדן. מושב קטיף עם כל גוש קטיף פונה, ובמקומו הקמנו את כרמי קטיף".

בימים אלה פועל חטואל יחד עם קהילת כרמי קטיף להקמת בית כנסת קבע ביישוב. "במשך שנים מאז ההתנתקות, נאלצו בני הקהילה להתפלל במבנה זמני. הגיע הזמן להקים בית כנסת בליבו של היישוב החדש, אשר יהווה את המרכז הרוחני של הקהילה כולה. הבית הזה שאנחנו בונים, זה לא רק בית כנסת – זה הבית של כולנו, כאן בארץ ישראל. אנחנו מקדישים אותו לזכר טלי ובנותיי הילה, הדר רוני ומירב".

מבנה בית הכנסת יכלול גם, בית מדרש וספרייה תורנית אשר בנייתו החלה במהלך שנת 2019 ועלותה צפויה לעמוד על 8,400,000 ש"ח. תקציב הקמתו של בית הכנסת מתבסס על הפיצוי החלקי אשר ניתן על ידי המדינה, אך תקציב זה אינו מספיק לצורך השלמת הפרויקט.

עד כה גויס רוב הכסף בעזרתם הרבה של תורמים חשובים אשר עזרו ליישוב בגיוס סכום הכסף, וכמובן תושבי כרמי קטיף שנתנו מכספם ביד רחבה כדי להעמיד את היכל התורה והתפילה של היישוב. כדי להשלים את הפרויקט, יש צורך בגיוס של 1,200,000 ש"ח נוספים.

משפחת חטואל קוראת לכם להירתם לבניין בית הכנסת החדש. החל מהיום ועד יום חמישי, ייערך גיוס המונים מיוחד לצורך הקמת המבנה, אשר יהיה עמוד התווך של הקהילה החדשה-ישנה שעברה שנים קשות מאוד של פינוי ותקומה, זאת תוך כדי שמירה על הקהילה והמשפחות. יחד אתכם יוכלו ביישוב לקדם את ההליכים ולהנציח את זכרן של טלי חטואל ובנותיה הילה, הדר, רוני ומירב הי"ד אשר נרצחו על שלמות ארץ ישראל ולקיים את נבואת הנביא ישעיהו "עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזֵּךְ צִיּוֹן ... הִתְנַעֲרִי מֵעָפָר קוּמִי".

"אנחנו ממש ביישורת האחרונה, אבל צריכים את העזרה שלכם כדי להשלים יחד את הבניין", קורא דוד חטואל.

אנו מזמינים אתכם להיכנס לפרויקט "עולים קומה, מעמיקים שורשים" באתר גיבצ'אק, ולהיות שותפים בבניית בית הכנסת "טל אורות" לזכרן של טלי חטואל ובנותיה הי"ד בכרמי קטיף. יחד נוכל לסיים את הקמת המבנה ולהעמיק את שורשינו בארץ ישראל.