היערכות להילולה במירון
היערכות להילולה במירוןצילום: חזקי ברוך

הוועדה לביטחון פנים התכנסה הבוקר (שלישי) כדי לאשר את תקנות ההילולה במירון שתיערך בשבוע הבא.

התקנות יאפשרו בין היתר להגביל את מספר המשתתפים בהילולה ולאכוף את זמן השהייה שהוגבל השנה ל-4 שעות כחלק מהפקת הלקחים לאחר האסון שאירע בשנה שעברה בהר מירון.

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) שסיירה בשבוע שעבר במירון, לא מצליחה להבין איך האתר הוזנח במשך שנים רבות. "הקבר הוא מקום מאוד קטן, ההר צר מלהכיל את מאות אלפי המתפללים. אתמול בלילה בדקתי ונמכרו כבר למעלה מ-64 אלף כרטיסים", סיפרה בן ארי.

"אני לא מצליחה להבין איך עד עכשיו ההר היה בטוח. אני לא מבינה איך האסון שקרה בשנה שעברה לאותן 45 משפחות שאיבדו את יקיריהן לא קרה לפני כן. לפי המצב שהר מירון היה מצוי בו, האסון של שנה שעברה היה בלתי נמנע. אנחנו צריכים כמדינה לעשות הכל כדי לתקן".

בן ארי סיפרה לחברי הכנסת: "עברתי את המסלול שעושים המתפללים עם מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, וסגל הפיקוד שעושה עבודה מצוינת. ראיתי את ההפרדה, את מתחמי התפילה, את מקומות החנייה ועדיין אני לא רואה במקום הזה בטוח לחלוטין. אני מעריכה שבשל האירוע בשנה שעברה יגיעו פחות אנשים השנה, ועם כל זה אנחנו מחויבים לעשות הכל כדי להבטיח את שלומם של המתפללים על ההר.

"אני שומעת את הביקורות שנשמעות, שאנחנו מגבילים משתתפים באירוע בכדי לפגוע בחרדים – אני רוצה לומר בצורה ברורה, אנחנו עושים הכל כדי לשמור על בטיחות המבקרים בהילולה לצד מתן חופש פולחן מלא, אין כאן שום אספקט פוליטי. בשל החשש שהאופוזיציה תהפוך את החוק לאי אמון אנחנו מביאים את התקנות כאן בוועדה ולא כחוק. חבל לי שהאופוזיציה מתנהלת במקרה הזה אך ורק לפי שיקולים פוליטיים", תקפה.

ח"כ איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) ביקש שהריסת המבנים הלא חוקיים בשטח הר מירון תתבצע תוך שמירה על ספרי הקודש וספרי התורה. על מכירת הכרטיסים המוקדמת אמר בן גביר כי מתקבלות תלונות על רכישת הכרטיסים להר: "חייבים להיות ערים לעניין של הכרטיסים. יש מרמור והטענה בימים האחרונים שקשה מאוד להשיג כרטיסים ורק קבוצות מיוחסות וקבוצות 'מטעם' השיגו כרטיסים".

בן גביר מחה על הדרת ''איחוד הצלה'' מההילולה: "אני מבין שנכון לרגע זה הם בכלל לא הולכים להיות על ההר וזו טעות גדולה. הציבור החרדי ואני מסתובב בהרבה מאוד מקומות, סומך עליהם ומעריך אותם, צריכים להיות כפופים למשרד הבריאות והמשרד נותן כאן למד"א את הניהול הכללי, אבל אני חושב שזו תהיה טעות שאיחוד הצלה שהציבור החרדי מחובר אליו, לא יהיה שותף למה שקורה שם, כי סומכים עליהם".