ראש הממשלה עם מנסור עבאס
ראש הממשלה עם מנסור עבאסצילום: שלו שלום, TPS

צמד המילים 'מועצת השורא' הופך בימים אלה למטבע לשון בלתי נפרד מהשיח הישראלי. הפוליטיקה כולה, קואליציה ואופוזיציה, ממתינים למוצא דברה של המועצה, אבל מה היא בכלל? מי חברים בה? מה סמכויותיה? על כך שוחחנו עם המזרחן ד"ר מוטי קידר.

"שורא היא מילה מהקוראן ופירושה התייעצות", פותח ד"ר קידר ומסביר כי מדובר בהתכנסות לצרכי התייעצות מנהיגותית כפי שלהבדיל קיים בתנועת ש"ס עם מועצת חכמי התורה בהיותה תנועה דתית בעלת השלכה פוליטית.

"מדובר במועצה של חכמים, כולל גם אנשים שהיו חברי כנסת בעבר כמו צרצור ודהאמשא, ששייכים לפלג הדרומי שחושב שצריך להשתלב במדינה ובפוליטיקה הישראלית כדי להרוס אותה, אבל כל עוד היא קיימת צריך להטות את הכף לטובתם כמה שיותר, ובממשלה הנוכחית הם מקבלים זאת בגדול".

קידר מציין כי באיסלאם אין הפרדה בין פוליטיקה לדת ולמעשה מדובר בשני צדדים של אותה מטבע, מה שאינו תמיד מובן במערב המנסה לייצר הפרדה בין השניים. משום כך החברים במועצה יכולים להיות גם אנשי פוליטיקה שמחזיקים גם בידע הלכתי לא מבוטל.

המועצה כוללת אישים המקובלים על הציבור ולמעשה היא ממנה את חבריה המנהלים ויכוחים ודיונים, שומעים המלצות גם מחברי כנסת וממילא מכיוון שכך עולות בפניהם המלצות שאינן תמיד נשמעות אותו דבר והשאיפה של חברי המועצה היא להגיע למכנה משותף ולהכרעה. בסוגיית היחס לממשלה הנוכחית, אומר קידר, ההתלבטות לא פשוטה עבורם שכן "הממשלה הזו לא נכנעה בנושא הר הבית ולכן בעיניהם אין לה זכות קיום, אבל אם היא תיפול יעלה הימין".

על יחסה של המועצה לפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית אומר ד"ר קידר כי זו אמורה להיות חלוקה על הפלג, אך בפועל קיימים שיתופי פעולה רבים, בעיקר בסוגיות המאבק בישראל. בנושא הר הבית קיימת מחלוקת מהותית, שכן "התנועה הדרומית מתואמת לחלוטין עם המלך עבדאללה כאשר הצפונית נגד נוכחות ירדנית בהר, כי הם רואים את עצמם כבעלי הבית באל אקצה. ישראל מנסה להשאיר בכל הכוח את ירדן, אבל אי אפשר לעשות זאת בלי התנועה האיסלאמית שרוצה להכניס להר כוח חמוש".

בהקשר זה מעיר ד"ר קידר כי ישנה בישראל גם עמדה המבקשת להיכנס להר הבית שליטה סעודית, אך אם אכן יתבצע מהלך שכזה הוא יהיה בגדר "מלחמת עולם" כהגדרתו, משום שהסעודים סבורים שמסגד אל אקצה כלל אינו נמצא בירושלים אלא בכפר קטן בסעודיה, ואם תינתן להם האפשרות הם יורידו את אל אקצה מרמתו הנוכחית לרמת מסגד רגיל. השלכות של מאבק כזה עשויות להיות דרמטיות בעולם המוסלמי.