מריופול
מריופולצילום: רויטרס

כמו מרבית תושבי העיר המופגזת, ולאחר חילוץ ניסי, מרבית היהודים עזבו את העיר מריופול.

גם שליח חב"ד המקומי הרב מנדל כהן ומשפחתו נמצאים בארץ, ומנהלים את מאמצי החילוץ של יהודים שנתקעו בעיר הנצורה והמופגזת, הבאת נפטרים לקבר ישראל, וסיוע לפליטים בדרכים.

בית חב"ד במריופול נהרס כליל. אך מסתבר כי התמונה הרבה יותר קשה משנדמה, וכי מכל מבני הקהילה היהודית נותרו רק אודים עשנים וחרבים.

בית חב"ד החדש שנהרס, ריכז בתוכו את כל הפעילות האופיינית של חיי קהילה תוססים: בית כנסת, שיעורי תורה, קידושים, שמחות, עזרה הומניטרית, מרכז ללימוד לנערי בר מצווה, מרכז קהילתי, ספריה ועוד ועוד, הכול חרב עד היסוד.

הרב מנדי כהן, הגיב על המצב, בעוד ממש במקביל הוא נמצא בקשר עם משפחה יהודית במריופול שלא יודעת מאומה על בנה הצעיר שנעדר יותר מחודש ימים, ומשפחה נוספת זקוקה לסיוע במריופול בחילוץ נפטר מאזור האסון, והמשפחה מבקשת להביאו לקבר ישראל.

לדברי הרב כהן: "יש עשרות משפחות יהודיות שזקוקות לעזרה דחופה בכל רגע נתון, עסוקים בסיוע וחילוץ. צריך לומר את האמת: יש לנו גורל דומה לעשרות אלפים שנותרו בעירום ובחוסר כל. הבתים הפרטיים שלנו נהרסו, מה שנותר נלקח בביזה. עסוקים בחילוצים מורכבים. התלמיד שלנו שנעדר יותר מחודש ימים היה שותף ופעיל בבית חב"ד. מתפללים לשלומם של הזקוקים לתפילות".