הדמיית הרכבל
הדמיית הרכבלצילום: הרשות לפיתוח ירושלים

העתירות של ארגוני השמאל שהוגשו נגד הרכבל בעיר העתיקה בירושלים נדחו על ידי שופטי בית המשפט העליון. ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, מברך על ההחלטה ומתייחס בראיון לערוץ 7 לדיווחים על מתיחות הגואה בבירה.

על הסיכוי שבית המשפט היה מניב החלטה אחרת אומר ליאון כי על אף שנעשו כל המאמצים כדי להבהיר שמדובר במהלך חשוב לתנועה ולתעבורה בירושלים, תוך הצגת נתונים על חשיבות הסעת המונים בקצב של 3000 בני אדם בשעה, והדברים אינם קשורים לפוליטיקה, "הרכבל הוא פתרון מעולה גם לנושא הפקקים וגם לנושא הירוק" עדיין כאשר נכנסים לזירה המשפטית אין לדעת כיצד הדברים יסתיימו, וכיוון שכך הרי שיום הכרעת בית המשפט הוא "יום שמח מאוד עבורי ועבור ירושלים".

על רקע ובעקבות דבריו אלה אנחנו שואלים להתייחסותו של ליאון לדבריה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, שטענה כי לרכבל אין תפקיד תחבורתי משמעותי ושיש לבחון את ההשלכות המדיניות והביטחוניות של פרויקט שכזה. "צר לי, אבל ישבתי איתה והסברתי לה שאין כאן עניין ביטחוני ומדיני. זה עניין אמיתי של הסעת המונים לעיר העתיקה".

לכך מוסיף ליאון ומציין כי הממשלה הנוכחית הביעה תמיכה ברורה במיזם. "הממשלה הוציאה מכתב מהיועמ"ש שהיא עומדת מאחורי ההחלטה הזו. הממשלה הנוכחית המשיכה עם אותה מדיניות של העברת הרכבל". מדבריו של ליאון ניתן להבין שעמדתה של השרה מיכאלי נבלעת בעיניו בעמדת הממשלה. "העובדה היא שבסופו של דבר הממשלה המשיכה באותה מדיניות לגבי הרכבל".

"מעבר לכך, אני לא נכנס לעניין הפוליטי. אני נכנס לעניין טובת העיר והכותל. זה יום ממש שמח ואני מקווה שניגש עכשיו לביצוע כמה שיותר מהיר", אומר ליאון וכשאנו מציינים כי בעקבות הכרעת בית המשפט מבטיחים ארגוני שמאל לפתוח במאבק ציבורי, הוא מבהיר שאינו חושש להגעשת העיר. "זה נושא כל כך חשוב ואי אפשר לעשות כבר כלום. הכול היה מוכן ומה שעיכב היה רק העתירה לבית המשפט. אני מציע שמי שרוצה להגעיש את העיר, שיחפש נושא קצת יותר רציני".

משה ליאון
משה ליאוןצילום: דוברות ירושלים

ליאון גם אינו חושש שארגונים אחרים, איסלאמיסטיים, יעשו במיזם שימוש להתססת הרוחות בעיר ואולי גם מחוצה לה. "נו באמת, זה לא רציני. מדובר בפרויקט משמעותי מאוד שמישרת גם את האוכלוסיות שגרות במזרח העיר, כולל מוסלמים ונוצרים. זה פרויקט לכולם וצריך לברך עליו. ניסו לתקוע אותו באמצעות בית המשפט. לא הצליחו, הלאה, צריך להמשיך".

בהזדמנות זו ביקשנו את התייחסות ראש העירייה גם לתיעודים הלא פשוטים שמגיעים לרשתות החברתיות אודות המתחולל בעיר, החל מאירוע חסימת כביש הכניסה לעיר בערב שבת, דרך מהומות, אלימות וסצנות מביכות ברכבת הקלה ועוד. ליאון מצידו מתנגד לניסיון לתאר את העיר באופן שכזה: איפה ראינו שהמהומות גלשו למערב העיר. זה לא כך. הייתי בשבת בבוקר ברחבי העיר העתיקה, תיירים מגיעים והכול רגוע. אני לא חשוב שתמונה אחת צריכה ליצור אווירה של געש. שום דבר לא גועש. את הדגלים שהורדו לפני מסע ההלוויה דאגתי להחזיר אותם לפני שבת למקומם. צריך להמשיך הלאה ולהתקדם קדימה".

על יום ירושלים המתקרב והאפשרות שתהיינה סערות סביב היום הזה, אומר ליאון: "סערות חיוביות. שמחה וששון על שאנחנו חוגגים 55 שנים לשחרור ירושלים. בעזרת ה' נחגוג את היום בפאר והדר על פני שבוע. ככל שהדברים תלויים בי לא יהיו מגבלות ואין צורך במגבלות".