דן אילוז
דן אילוזצילום: ראובן קופיצ'ינסקי

לפני כמה ימים חזרתי מנסיעה דיפלומטית לארצות הברית כמנהל הפעילות בארץ של ארגון ציוני אמריקה. ארגון ציוני אמריקה הוא הארגון הציוני הוותיק ביותר בארצות הברית, שהוקם בשנת 1897. מאז ועד היום אנחנו נאבקים למען האינטרסים של מדינת ישראל ונגד האנטישמיות בעולם. היעד של הנסיעה שלי היה לקדם את האינטרסים של ישראל בוושינגטון בפגישות עם חברי קונגרס וסנאטורים, וגם להעביר הרצאות עדכון לתומכי ישראל בערים רבות ברחבי ארצות הברית.

בכל הפגישות שלי עם חברי הקונגרס עלתה שאלה אחת שחזרה על עצמה: איפה ממשלת ישראל? חברי הקונגרס הרפובליקנים שנמצאים בעיצומו של מאבק עיקש למנוע את הסכם הגרעין דיברו בתסכול כשהביעו תחושה של נטישה מצד ממשלת ישראל. "בפעם הקודמת הובלתם את המאבק. הפעם אתם שקטים. איך אנחנו אמורים לנצח ככה?" חברי הקונגרס הדמוקרטים שתומכים בישראל ומתנגדים להסכם הגרעין אמרו לי בפה מלא: "אנחנו לא מוכנים להסתכסך עם המפלגה שלנו ולמנוע את ההסכם שהנשיא ביידן כל כך רוצה, כשממשלת ישראל לא פוצה פה בעניין".

אחרי פגישה מעמיקה עם סנאטור בכיר, ששאל גם הוא את אותה השאלה, ניגש אליי ראש המטה שלו ואמר לי: "תעביר מסר לישראל שמדיניות השתיקה והחיוכים שלהם פשוט לא עובדת. היא רק מחזקת את האגף הקיצוני של המפלגה הדמוקרטית, שלא שותק ולא מחייך אלא מבקש עוד ועוד". גם בכל השיחות שהעברתי לתומכי ישראל, בשלב השאלות, השאלה הראשונה שקיבלתי היא: "למה ישראל לא אומרת מילה?"

חשוב לציין שלדמוקרטים יש אומנם רוב בסנאט, אך זהו רוב קטן מאוד – של קול אחד בלבד. ולמרות שהנשיא מאוד רוצה את ההסכם, בארצות הברית הנשיא הוא לא כול יכול. פירוש הדבר הוא שהיה אפשר למנוע את ההסכם, ואולי עדיין אפשר, אך צריך להיאבק על זה!

במקום זאת, מאז תחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית היא מיישמת מדיניות של שתיקה וחיוכים מול האמריקנים. במקום ללחוץ עליהם לקדם את האינטרסים שלנו, הממשלה כנראה מקווה שאם היא תהיה נחמדה מספיק, האמריקנים יקדמו את האינטרסים שלנו מטוב ליבם.

הגישה הזאת, שהיא סיבוב פרסה חד־משמעי ממדיניות ממשלת ישראל הקודמת, נכשלה. ארצות הברית דוהרת להסכם הגרעין. ארצות הברית לוחצת על ישראל בנושא יהודה ושומרון ובנושא ירושלים. ארצות הברית מתקרבת לרשות הפלשתינית. ארצות הברית מחזירה את המימון לאונר"א. וישראל? ממשיכה במדיניות השתיקה והחיוכים.

לפני מספר חודשים קיימה ממשלת ישראל מפגש פסגה בנגב עם כל מדינות האזור המתנגדות להסכם עם איראן. כששמעתי על המפגש, שמחתי. סוף סוף מדינת ישראל חוזרת לכרות בריתות ולהשתמש בכוח ולא רק בחיוכים. לצערי, כמה שעות לאחר מכן שמעתי שמזכיר המדינה של ארצות הברית הוזמן גם הוא לפסגה. מזכיר המדינה שמוביל את המשא ומתן על ההסכם עם איראן בשם ממשל שאומר בפה מלא שהוא רוצה את אותו ההסכם, מוזמן לפסגה נגד ההסכם עם איראן? אין פלא שבמקום פסגה של חזית נגד ההסכם, קיבלנו פסגה של מדינות שאמורות להתנגד להסכם אך עומדות בחולשה מאחורי מי שמוביל אותו. ובכן, מדיניות השתיקה והחיוכים של ממשלת בנט התבטאה גם שם.

שעון החול של הזמן הנותר כדי למנוע את ההסכם מול איראן הולך ואוזל. מדינת ישראל חייבת להתעורר ולהתחיל לקדם את האינטרסים שלה גם במחיר חיכוך עם חברים.

הכותב הוא מנהל הפעילות בארץ של ארגון ציוני אמריקה וחבר מועצת העיר ירושלים לשעבר

***