אתר 'דהמש'
אתר 'דהמש'עמותת רגבים

שרת הפנים איילת שקד החליטה לספח את הכפר הערבי דהמש לשטח המוניציפאלי של העיר רמלה, במטרה להסדיר את מעמדו לראשונה.

שקד קיבלה את המלצת מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש לספח את הכפר לרמלה למרות התנגדות עיריית רמלה.

לפי הדיווח ב"וואלה", הוועדה שמונתה להסדרת מעמד הכפר המליצה על צירופו לעיר רק בעדיפות שנייה - כשהעדיפות הראשונה היתה לספח את הכפר למועצה האזורית שדות דן. התושבים, שקיבלו עד כה שירותים בסיסיים מהמועצה וביקשו להצטרף אליה, מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה בעזרת עורך הדין קייס נאסר.

בנימוקיו להחלטה לספח את הכפר לרמלה הסביר מנכ"ל משרד הפנים הירש כי רמלה היא עיר מעורבת ואחוז גבוה מתושביה ערבים, ועל כן תושבי הכפר יוכלו להיטמע שם ולא יהיו חריגים - לעומת שדות דן. הירש ציין כי "העברת המתחם יהווה הזדמנות לצירוף שטחים נוספים לתחום השיפוט של עיריית לרמלה וכן פיתוח אזור תעסוקה חדש לעיר".

ראש העיר רמלה מיכאל וידל הנחה לפעול נגד ההחלטה ואף לשקול עתירה לבג''ץ נגד משרד הפנים ושרת הפנים. "נראה כי הדוח הוכן בחופזה ובאופן שרירותי, שכן מסקנותיו בכל הקשור לחלופות הרשויות לוד רמלה ושדות דן אינן סבירות בעליל", אמרו בעיריית רמלה.

''בהחלטת שרת הפנים שקד יש לכאורה כדי להעלות חשדות כבדים להכרעה על בסיס מניעים פוליטיים. מסיבות תמוהות ביותר, הוחלט להוציא מהמשוואה בהחלטה את העיר לוד, וזאת ללא כל ביסוס עובדתי וחרף העובדה שהערים רמלה ולוד הן ערים דומות במאפייניהן", הוסיפה בעירייה.

ראש העיר לוד יאיר רביבו הודה לשרה שקד על החלטתה שלא לספח את הכפר דהמש ללוד, "תודה רבה לשרת הפנים איילת שקד על תמיכתה במהלך להסדרת הגבולות של העיר, בהמשך לוועדה המקצועית בראשות רו"ח גבי מימון.

"שרת הפנים הכריעה היום שהכפר הלא מוסדר דהמש לא ישוייך לעיר לוד, ובכך קיבלה את עמדתנו שהעיר לוד קיבלה כבר על עצמה בשנים האחרונות להתמודד עם אתגרים רבים ברמה המקומית והלאומית ואין זה נכון בעת הזו לספח את הכפר לעיר. תודה איילת", כתב רביבו בפייסבוק.

חבר מועצת העיר רמלה הראל שהם הגיב: "בזמן שראש עיריית לוד יאיר רביבו נלחם בנחישות כדי לא לספח את דהמש לעירו, ראש העיר רמלה מיכאל וידל נרדם בשמירה, היה עסוק בהנפת גביעים, או דוגמנות של עבודות תחזוקה שיגרתיות, ולא הבין את הסכנה. התוצאה: סיפוח דהמש לרמלה הוא הפסד של רמלה, ואולי הוא מוכן לפגוע בציבור הרמלאי ובעיר כדי לקבל עוד קולות מהמגזר - לראשות העיר".

לדבריו, "וידל יחפש לזרוק את האחריות על אחרים, יאשים את מקבלי ההחלטות, ייצא למסע של בכיינות וקורבנות. אך יש רק אשם אחד בהחלטה שהתקבלה: האיש נרדם בשמירה, הוא יודע על זה מראש כמה חודשים ולא עשה כלום. יש להתנגד להחלטה, ולפעול לשינויה, אך יש להניח שבניגוד לרוב מחדליו האחרים, את זה של סיפוח דהמש לרמלה - יהיה קשה מאוד לתקן".