שלומי חסקי והרצוג
שלומי חסקי והרצוגצילום: קובי גדעון/ לע"מ

בבית הנשיא נערך היום (חמישי) טקס האזכרה הממלכתי המשותף לנשיאי וראשי ממשלות ישראל שהלכו לעולמם.

השנה הוקדש הטקס להנצחת הנשיא חיים הרצוג ז"ל וראש הממשלה מנחם בגין ז"ל. הטקס נערך על ידי המועצה הציבורית להנצחת זכרם ופועלם של נשיאי ישראל וראשי ממשלותיה שהלכו לעולמם, במשרד ראש הממשלה.

הנשיא יצחק הרצוג אמר בטקס: "היום אנו עוצרים את שטף העשייה היומיומית ונזכרים בתרומתם של אלו שהובילו את מדינת ישראל והפכו אותה לפלא ההיסטורי המתרחש לנגד עינינו. אנו לא עושים זאת עבורם, אלא עבורנו, בעצם העלאת זיכרונם, דבריהם ומורשתם אנחנו מנסים לשאוב מאותם ענקים השראה לנו ולסובבים אותנו. כך אנו מבינים טוב יותר את האחריות המוטלת על כתפינו ואת הדרכים בהם אנו צריכים להמשיך לצעוד כדי להיות שומרים נאמנים של הפיקדון היקר שהפקידו בידינו – מדינת ישראל."

בנאומו, התייחס הנשיא לרוח הלחימה שהייתה לראש הממשלה מנחם בגין ולאביו חיים הרצוג ואמר: "גם מנחם בגין וגם אבי, חיים הרצוג, הגנו ונאבקו למען תקומת ישראל בארצו עוד בטרם הוקמה: בגין הצטרף במלחמת העולם השנייה לצבא אנדרס ("צבא פולין החופשית"), ובהמשך לחם נגד הבריטים כשהוא עומד בראש הארגון הצבאי הלאומי. אבא שלי הצטרף להגנה עוד בשנות ה-30 לפני שהתגייס לצבא הבריטי ולחם בשורותיו כקצין בקרבות רבים ומשמעותיים. בעת הצגת ממשלתו הראשונה, בשלהי יוני 1977, אמר בגין: "איש לא נתן לנו את חירותנו. כְּבַשְׁנוּהָ בשארית כוחנו הלאומי בדור שבו הושמד שליש מעמנו ואיש לא בא לעזרתו." ואכן, בגין נלחם למען עם ישראל ומדינת ישראל תוך סיכון אישי ומשפחתי עצום.

''כל זאת כדי שיתגשם חלום הדורות. בגין המשיך ושירת את העם מן האופוזיציה ולימים הנהיג את המדינה ואף הביא לחתימת הסם השלום הראשון עם שכנתנו מדרום - מצרים. שנים רבות ציטטתי מנאומיו כראש אופוזיציה בהתרגשות, בהערכה, במחוייבות ובהזדהות רבה. הוא היה לסמל ומופת להתנהלות ממלכתית, הן באופוזיציה והן כראש ממשלת ישראל."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "עוז הרוח והלחימה של בגין למען העם היהודי ותחייתו כמו גם ההגנה הגאה על מדינת ישראל בפני משפחת העמים, הם מכנה משותף עיקרי בינו לבין אבי חיים הרצוג זכרו לברכה, שאותו אנו גם כן מזכירים היום. אבא ז"ל ובגין ז"ל העריכו זה את זה, הוקירו זה את זה, וגם פעלו יחד- הן כשאבא היה שגריר באו"ם, והן כשהיה נשיא ובגין ראש ממשלה."

הנשיא חתם את דבריו באומרו: "הגאווה במדינת ישראל נחוצה לנו כאוויר לנשימה, תודעת השליחות והשייכות, התחושה העמוקה, הבסיסית, שכולנו חלק ממשהו, מסיפור אחד, מיוחד, מופתי, ומלא השראה, ששמו מדינת ישראל. זוהי מורשתם של חיים הרצוג ומנחם בגין זכרתם לברכה. יהי רצון שנעפיל ונגיע לדרגתם, יהי רצון שדמותם תישזר במעשינו. יהי זכרם של ראש הממשלה מנחם בגין, ושל נשיא המדינה חיים הרצוג, ברוך ונצור בלב עמינו לעד."

ראש הממשלה נפתלי בנט: "המבחן שעומד לפתחנו הוא מאוד חד וברור. אנחנו מנסים להחזיק יחד ידיים וזה קשה מאוד, יש מי שמושך בכל הכוח מפה ומי שמושך מפה - והמבחן שלנו להסתכל על טובת מדינת ישראל. לעשות מה שטוב לישראל. אני אופטימי. אני רואה את הצמיחה הכלכלית המופלאה, את העבודה המשותפת וההתקדמות במלחמה בפשיעה בחברה הערבית, את החינוך - אני רואה כל כך הרבה מרחבי פעילות יפים. בע"ה אנחנו נבנים על כתפיהם של הענקים שם ברשימה ואנחנו נצליח. יהי זכרם של קודמנו ברוך ונצור לעד".

כבכל שנה, הוענק פרס מטעם נשיא המדינה וכן פרס מטעם ראש הממשלה, לחוקרות וחוקרים, על עבודות בתחומים הקשורים לפועלם של האישים. הועדה, בראשותו של פרופ' אריה נאור, מורכבת מאישי ציבור, בני משפחה ונציגי המועצה הציבורית להנצחת נשיאי ישראל וראשי ממשלותיה.

הזוכים בפרסים:

שלומי חסקי -שותף בעריכת הספר: "לוחם יהודי- חיים הרצוג- חייל ומפקד": ספר השופך אור על אירועים היסטוריים המונגשים באמצעותו לקהל הרחב, ומנציח באופן ישיר והדוק את דמותו, פועלו והגותו של הנשיא חיים הרצוג.

ד"ר משה פוקסמן - ספר "גבירותיי ורבותיי - המהפך": הספר הכתוב על שנותיו הראשונות של מנחם בגין בראשות הממשלה והשפעתו על החברה הישראלית מאז ועד היום. הספר מהווה הנצחה ישירה לדמותו, פועלו ומורשתו.

גבריאל (עמנואל) ויצמן - הצגה: "מר בגין": הצגה חינוכית ומרגשת, המציגה את עולמו המרתק של מנחם בגין, שהקדיש את חייו למען חירותה ובטחונה של מדינת ישראל. כמו כן, מדובר בפעילות וולונטארית של המחבר למען הנצחתו של מנחם בגין.