מרכז הרב
מרכז הרב צילום: הודיה קלמן/TPS

במאמרה ביקרה קרן הראל את ישיבת מרכז הרב בכך שלא הזמינה את ראש הממשלה נפתלי בנט לחגיגת יום ירושלים שתתקיים השנה.

היא השוותה בין הציונות החילונית שאותה הרב קוק זצ"ל ראה בעין יפה לבין ההליכה לממשלת שמאל בצרוף הערבים בבחירות האחרונות.

כהקדמה אומר שלבוא בנימה מזלזלת כזו לרבני מרכז הרב, שהמבוגרים שביניהם למדו מהרב צבי יהודה עצמו וכולם ללא יוצא מן הכלל עוסקים ומעמיקים במשנתו של הרב קוק זצ"ל, ולומר שהם אינם הולכים בדרכו זה טענה לא רצינית ולא מתקבלת על הדעת.

אינני יודע כמה למדה כותבת המאמר את תורתו של הרב קוק אך אני בטוח שרבני מרכז הרב למדו ולומדים יותר. כמובן שמותר לשאול ולבקר אך כמו שכאשר רופא מומחה אומר משהו ואדם חושב אחרת הוא שואל ומברר בכבוד, מן הראוי לשאול, לברר וללמוד מהם כיצד הם למדו את שיטתו של הרב קוק. אני עונה על הדברים מנקודת מבטי ואיני מתיימר להיות הדובר של רבני הישיבה.

לגופו של עניין: הכותבת טענה שתמיכתו של הרב קוק בציונות היתה מבוססת על שני דברים עיקריים: א. אמונה בה' שמשגיח עלינו ולא יתן לנו לפול ושעם ישראל יעשה את הדבר הנכון. ב. שברעיונות של החילונים יש שורשים טובים שאין לדחות. עד כאן מוסכם עלי. אמנם הכותבת טענה שממשלה זו היא 'ממשלת אחדות לאומית, שתוביל לחיזוק האהבה בין חלקי האומה, מציאת הטוב והערך הקיים במחנות השונים ומתוך כך מתן תפקיד והזדמנות לממש את הטוב שבהם, כהנחיית הרב קוק'.

אביא כמה עובדות שהיוו את הבסיס לממשלה הנוכחית: א. המצע של מפלגת תקווה חדשה יש עתיד ועוד היה הסיסמא 'רק לא ביבי'- זאת אומרת שהם אינם מקבלים כמות עצומה של אנשים (30 מנדטים, רבע מאזרחי מדינת ישראל!) שמרגישים שביבי נתניהו מייצג אותם. זו אינה ממשלת אחדות לאומית. ב. עמדתו הברורה של ליברמן 'לזרוק את נתניהו (30 מנדטים) ואת החרדים (16 מנדטים) במריצה למזבלה'. זו אינה ממשלת אחדות לאומית. ג. עמדותיהם הברורות של אנשי מר"צ שפועלים ככל שביכולתם לטשטש את זהותה היהודית של מדינת ישראל והפוך את המדינה שחלם עליה הרב קוק זצ"ל למדינת כל אזרחיה. זו אינה ממשלת אחדות לאומית.

לעומת זאת המחנה הלאומי, כשמו כן הוא, מחנה שרואה את מדינת ישראל כמדינה יהודית שאינה בועטת במורשתה, רואה את עצמה גם היום כחלק מאותו עם נבחר, קדוש ונצחי, המחנה הלאומי רוצה ממשלת אחדות לאומית. המחנה הלאומי היה שמח שכל מחנה יביא עמו את הדברים הטובים שהוא נושא, ובוודאי שיש לכל מפלגה גרעין של אמת, אך לא את הסיגים שיש לו.

אם לליברמן יש טענות כנגד החברה החרדית והוא מסמן את הטענות האלו כמצע המפלגה, אין זו ממשלה של אחדות. אם היו החרדים הולכים איתו זו היתה ממשלת כניעה וויתור. הפירוש של אחדות הוא אינו ויתור, אלא הרגשת שייכות והתנהגות בהתאם. בזוגיות, כאשר יש פערים הפתרון הוא לא לוותר על הערכים ועל המקום האישי לטובת השני אלא להאיר את האהבה והרצון לחיות יחד ומתוך כך למצוא את הדרך שנכונה לשניהם. גם בממשלת אחדות אין הכוונה לתת למפלגה האחרת לפגוע בערכים הקדושים לך אלא להאיר את הרגשת השייכות בין כל חלקי עם ישראל, ולמצוא ולחזק את הדברים שנכונים לכולם.

בממשלה הנוכחית לפי זה אין שום מרכיב ממשלת אחדות, לא תחושת הרצון לחיות יחד בתור עם ישראל ולא את הנכונות שלא לפגוע אחד בשני. לא פלא שהסכימו ראשי המפלגות לצרף אליהם אנשים שמאמינים שארץ ישראל שייכת לערבים ומדינת ישראל צריכה להפסיק להיות מדינה יהודית.

דבר אחרון לגבי היחס של הרב קוק לציונות וההשוואה לשאר הרוחות המנשבות. אנו מאמינים שה' מדריך אותנו בחיים, והוא מתווה לנו את הערכים והמעשים כולם. כאשר יש רוח שנושבת עם ערך מסוים אנו צריכים לשאול את עצמנו 'מה התורה אומרת על ערך זה', וע"פ התורה להבין מה מקומו וכיצד להתייחס אליו.

הרב זצ"ל ראה את הדחף הלאומי הגדול להקים מדינה יהודית בארץ ישראל, ואף שהדחף הזה הגיע מאנשים שלא שמרו מצוות הרב קוק התייחס לכך בשמחה ובצפייה לראות את הגאולה.

מדוע? מכיוון שזה מה שכתוב בתורה- 'ושב ה' אלוקיך את שבותך וריחמך ושב וקיבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה... והביאך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירישתה וכו''. אם כן מזהה הרב קוק שזה התהליך בעצמו שקורה ולכן הוא מצטרף אליו ומחזק אותו. אמנם היו עוד רוחות רבות ומחשבות רבות באותה תקופה (אונברסליות, צער בעלי חיים ועוד), ואף בהם הרב קוק רואה את יד ה', אלא שיד ה' פחות גלויה ונמצאת בעומק יותר.

לרוחות אלו לא ראינו שהרב קוק הצטרף, משום שהם אינם משרתים את דבר ה' בצורה גלויה וברורה כמו הציונות, אלא בירר את עניינם ע"פ התורה כדי שנאמץ אותם ושים אותם במקומם. גם את הרוחות היום יש לברר את עניינם ע"פ התורה, ואם כי אין דבר שאין בו ניצוץ וגרעין של אמת, אין זה אומר שאנו צריכים ואמץ את כל הרוחות הזרות אלינו ולהצטרף אליהם, אלא שאת אותו גרעין של אמת ניקח ונאמץ אותו אל דרך ה' השלמה ובע"ה נזכה כך שכל הרוחות הזרות יתקרבו ויתיישבו במקומם ואז תהיה ממשלת אחדות לאומית.

שנזכה לאהוב באמת כל אחד מעם ישראל, לקבל מהאחרים את הדברים הטובים ולעמוד על שלנו.

הכותב: אברך בישיבת מרכז הרב