בכרי בבית המשפט
בכרי בבית המשפטפלאש 90

מחר (שני) יכריע בית המשפט העליון בפרשת הסרט ג'נין ג'נין המכפיש את לוחמי צה"ל בעת מבצע 'חומת מגן' ומתאר אותם כפושעי מלחמה תוך שימוש במניפולציות קולנועיות ובשקרים.

לקראת ההכרעה שוחחנו עם אחד הלוחמים, יונתן ואן קספל המספר על החשש שמא בית המשפט העליון יהפוך את החלטתה של שופטת המחוזי שקבעה כי מוחמד בכרי, בימאי ויוצר הסרט, שיקר וכי הסרט אינו אלא עלילת דם.

לדבריו חשוב שהקצין שהגיש את העתירה, ניסים מגנשי, לא יתייצב לבדו בבית המשפט ולצידו יעמדו גם לוחמים, גם אנשי ציבור וגם תומכים מכל שדרות העם. "חשוב שכולנו נהיה יחד", הוא אומר ומציין כי דרישת הלוחמים זוכה לגיבוי ותמיכה של אנשי צבא בכירים ופוליטיקאים מימין ומשמאל, בהם גם סגן הרמטכ"ל לשעבר, חבר הכנסת והאלוף במיל יאיר גולן. "אנחנו די בטוחים בתיק שלנו. האמת כבר יצאה לאור אבל אנחנו נלחמים על שמנו הטוב. אנחנו שולחים חיילים וחשוב שנקבל גיבוי לא רק מהמפקדים שלנו, אלא גם מהמדינאים. זה לא עניין של שמאל וימין".

על הציפייה של הלוחמים מהכרעת בית המשפט, אומר ואן קספל: "השורה התחתונה צריכה להיות להחמיר עם בכרי, ושלא יהיה רק רמז אלא דרישה מהיועמ"ש לפתוח בהליך פלילי. את החלק שלנו עשינו, שמרנו על טוהר הנשק, נלחמנו מבית לבית כדי שלא לפגוע בחפים מפשע, ואחרי שקברנו 13 חיילים אנחנו צריכים לראות סרט כזה?". ואן קספל מציין כי בעבר כבר ביקשו מהיועץ המשפטי דאז, עו"ד יהודה ויינשטיין, לפתוח בהליך פלילי נגד בכרי, אך דרישתם לא נענתה. לתמיכה בעתירתם הצטרף כעת גם היועמ"ש הקודם, אביחי מנדלבליט".

לשאלתנו אם עוברת בראשם של הלוחמים גם המחשבה שללא המשפט הסרט היה נשכח זה מכבר, משיב יהונתן ומדגיש כי "אחרי שהוכחנו שהצדק שלנו ואחרי שאנחנו יודעים שהתודעה לגבי איך שמציגים אותנו בעולם זו זירת מלחמה לכל דבר". במציאות שכזו אין כל מקום "לשים את הראש בחול ולצפות שזה יעבור".

לדבריו ההתייחסות לסרט בארץ ובעולם נמשכת. "יש חוגים בארץ שמקרינים אותו. הוא היה חלק מחומר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה בארץ, הסרט הוא הקלאסיקה של התעמולה הפלשתינית נגדנו בארץ ובחו"ל".