מחמוד ח'יר אל-דין עם רעייתו נאהד
מחמוד ח'יר אל-דין עם רעייתו נאהדצילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל חושף הבוקר (ראשון) את שמו ואת תמונתו של קצין צה"ל סגן-אלוף מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל, בן 41 בנופלו.

מחמוד שירת כקצין, לוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין. הוא נפל במהלך פעילות מבצעית מיוחדת ברצועת עזה בג' בכסלו התשע"ט, ה-11 בנובמבר 2018.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי העניק לסא"ל מחמוד ציון לשבח על פעילותו במבצע זה, לאחר שהפגין אחריות, מנהיגות, קור רוח, ואומץ לב עילאי תחת אש על מנת להגן על חבריו, מתוך יוזמה וחתירה למגע. אלמנתו של מחמוד קיבלה את העיטור לאחר מותו.

מחמוד ז"ל היה בן בכור להוריו אחמד ונזירה, היה נשוי לנאהד ואב לשני בנים. הוא נהרג במהלך הקרב מאש כוחותינו. באירוע נפצעו מספר לוחמים מהכוח ובהם גם סרן ד' שגם הוא קיבל צל"ש על תפקודו בתקרית הקשה.

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב הבוקר בטוויטר: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יוניס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה. מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל. גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל".

"ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים. יהי זכרו ברוך", דברי בנט.

המבצע בח'אן יונס

ב-11 בנובמבר 2018 נכנס כוח ממערך המבצעים המיוחדים של צה"ל לאזור ח'אן יונס ברצועת עזה. הכוח נסע במכונית מסחרית עם מזון. כוח חמאס עצר אותם לבדיקה, ולאחר שעוררו את חשדם הגיעו למקום אנשי חמאס נוספים. הכוח המיוחד פתח באש על מנת להיחלץ מהמקום והרג שבעה מחבלים. במהלך חילופי הירי נהרג בשוגג סא"ל מחמוד מירי לוחמי צה"ל.

מטוסי חיל האוויר תקפו את כוחות חמאס שהחלו במרדף אחר לוחמי צה"ל. מסוק יסעור של חיל האוויר ועליו לוחמים ורופא מיחידה 669 חילצו אותם חזרה לישראל. לטענת חמאס הכוח מנה שבעה לוחמים שדיברו ערבית.

כאמור, לאחר שהכוח נחשף בעומק השטח ניסו הלוחמים להתחיל במילוט בחזרה לשטח הישראלי, אך מצאו את עצמם מוקפים במחבלים פלסטינים. סא"ל מחמוד קיבל החלטה דרמתית שעלתה לו בחייו, אך בזכותה הוא הציל את חבריו לצוות. הוא פתח ראשון באש כדי לגונן על חבריו ותוך כדי כך נחשף. כך, מחמוד אפשר לחבריו לקפוץ מן הרכב כדי שיוכלו להסתער על מחבלי החמאס. כתוצאה מכך ותוך כדי חיפוי הוא ספג את כל האש ונהרג.

זירת האירוע בעזה
צילום: רויטרס

שבועיים וחצי לאחר המבצע הסודי, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר" דיווח כי הכוח המיוחד של צה''ל נכנס לרצועה דרך מעבר ארז תוך שימוש בתעודות זהות מזויפות.

על פי הדיווח, הלוחמים שביצעו את הפעולה החשאית נכנסו לעזה בזמנים שונים כדי לא לעורר חשד. הכוח המיוחד הבריח את הציוד דרך מעבר כרם שלום, ובהמשך העבירו אותו לסייען שהכין עבורם שני כלי רכב.

לפי "אל-אחבאר" הלוחמים הציבו מכשירי ריגול והאזנה בעזה ועשו זאת בהסוואה של חברת תקשורת פלסטינית. חקירת החמאס העלתה כי הכוח החשאי חדר עם רכב שלושה קילומטרים מהגבול.

מחמוד ח'יר אל-דין בשירותו הצבאי
מחמוד ח'יר אל-דין בשירותו הצבאיצילום: דובר צה"ל