הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: יצחק קלמן

הרב אלי בן דהן שכיהן כמנכ"ל המיתולוגי של בתי הדין הרבניים במשך 21 שנים חוזר השבוע בתנופה לתפקידו, לאחר פסק זמן של 12 שנים בהן כיהן כחבר כנסת, סגן שר הדתות וסגן שר הביטחון.

הרב בן דהן המלווה את בתי הדין בתפקידיו השונים כארבעים שנה לא נזקק כמובן ללימוד וחפיפה. מיד לאחר טקס חילופי מנכ"לים קצר הוא כינס את הנהלת בתי הדין לישיבה מקצועית, ערך פגישות עבודה עם הסגל הבכיר והחל מיד בפעילות מקצועית שוטפת.

הרב בן דהן נולד בקזבלנקה במרוקו וגדל בבאר שבע. הוא בוגר ישיבות נתיב מאיר, מרכז הרב, והכולל לרבנות ודיינות האידרא. הוא שירת בצה"ל כקצין בדרגת רב סרן והיה ממקימי הישוב חיספין שברמת הגולן. עם בחירתו של הרב מרדכי אליהו כרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הרבני הגדול הוא התמנה ליועצו הקרוב ולראש לשכתו.

בשנת תשמ"ט (89') נבחר הרב בן דהן לתפקיד מנהל בתי הדין הרבניים – תפקיד בו כיהן כאמור 21 שנים ברציפות. בשנים אלה קידם הרב בן דהן את מערכת בתי הדין, פעל רבות למען נשים עגונות, יזם את חוקי הסנקציות נגד סרבני גט וכן חקיקה למניעת אלימות במשפחה. הרב בן דהן הוא הראשון שיזם והכניס לראשונה נשים כטוענות רבניות בבתי הדין. במקביל הוא גם כיהן זמן מה כמנכ"ל משרד הדתות וכמנכ"ל הרבנות הראשית בפועל.

עם סיום כהונתו הוא נבחר כחבר הכנסת ה-19 במפלגת הבית היהודי. בשנת תשע"ג 2013 התמנה הרב בן דהן כסגן השר לשירותי דת ולמעשה כשר לשירותי דת בפועל, וחולל רפורמות בשירותי הדת כולל בבתי הדין הרבניים. בממשלה שלאחר מכן נתמנה הרב בן דהן כסגן שרי הביטחון: משה יעלון, אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו.

הרב בן דהן מוסמך לרבנות ומוסמך האוניברסיטה העברית במדיניות ציבורית. שנים רבות התגורר הרב בן דהן ברובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים וכיום הוא תושב שכונת הר-חומה בעיר. הרב בן דהן שבר שיא כמי שכיהן 21 שנים ברציפות כמנכ"ל בשירות הציבורי וכעת חוזר לתפקידו בשנית במלוא המרץ.

"אני מקבל עלי בחרדת קודש את תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים ומקווה בעז"ה, להצעיד את בתי הדין הרבניים לקדמת השירות הציבורי, יחד עם כב' נשיא ביה"ד הרבני הגדול הרה"ג דוד לאו שליט"א ושר הדתות מתן כהנא", אמר הרב בן דהן.