אחד הניתוחים שבוצעו
אחד הניתוחים שבוצעוצילום: דוברות בית החולים סורוקה

לאחרונה בוצעו בסורוקה שני ניתוחים מורכבים לטיפול במומים התפתחותיים נדירים במערכת המין והשתן הנקבית. ניתוח ראשון בוצע לילדה בת 4 שסבלה מאי נקיטת שתן שהתבטאה בכישלון גמילה מחיתולים ותפרחת עורית קבועה.

ניתוח נוסף בוצע לילדה בת שנתיים אשר החלה מעקב בשל מראה איברי מין לא ברורים לאחר הלידה (סינוס אורוגניטלי ומגה-קליטוריס) ובבירור נמצא חסר באנזים שמייצר אסטרוגן (CAH).

הפעולה הניתוחית הראשונה לטיפול באי נקיטת השתן כללה ביצוע פרוצדורה כירורגית מורכבת לחיזוק צוואר כיס השתן .שבסיומה בוצעה גם פרוצדורה של כירורגיה פלסטית .

בילדה עם הגניטליה הלא מוגדרת בוצעה פרוצדורה מורכבת וייחודית לשחזור אברי המין הנקביים הפנימיים והחיצוניים.

המומים הללו הינם נדירים מאד והניתוחים מורכבים מאד. לשם הטיפול בהם הוזמן מנתח אורח מחו"ל - פרופ' פיפי סלי, אורולוג בכיר מבית החולים סידרה שבקטאר, שכיהן בעבר כמנהל המחלקה האורולוגית בבית החולים Sick Kids בטורונטו.

הניתוחים בוצעו יחד עם ד"ר בצלאל סיון, מנהל היחידה לאורולוגית ילדים במרכז סבן בסורוקה, פרופ' ניקולא מבג'יש, מנהל המחלקה האורולוגית בסורוקה וד"ר ירדן זוהר מתמחה במחלקה.

לניתוחים היו שותפים צוותי המחלקה להרדמה והצוות הסיעודי בחדר ניתוח ובמחלקה לכירורגית ילדים. לאור נדירות המקרים הגיעו מנהלי יחידות לאורלוגית ילדים מבתי חולים אחרים בארץ לצפות בניתוחים.

ד"ר בצלאל סיון, מנהל היחידה לאורולוגית ילדים בסורוקה: "שמחנו לארח בסורוקה את פרופ' סלי ונוכחותו סייעה לנו לבצע את הפרוצדורות המורכבות בילדות. פעולות אלו בוצעו לראשונה בבית החולים ומטרת הניתוחים הייתה להביא לשיפור באיכות החיים, ובבריאות הפיזית והנפשית של הילדות. ייתכן כי בעבר מקרים אלו לא זוהו, או לא טופלו בין אם מפאת הבושה והבורות ובין אם ממחסור במשאבים או ניסיון כירורגי. אני שמח לבשר כי במסגרת המעקב במרפאה שתי הבנות החלימו היטב, שולטות היטב בשתן והתוצאה הקוסמטית מצויינת".

"העשור האחרון מתאפיין בכלי אבחון מתקדמים, מודעות חברתית, מידע אינטרנטי נגיש וידע רפואי נרחב– מה שמאיץ את האבחון והטיפול במקרים ייחודים אלו. בנוסף, קיים שינוי תודעתי בקרב האוכלוסייה עם רצון לרפא מקרים שמטרתם שיפור חיים ולאו דווקא הצלת חיים", דברי ד"ר סיוון.