אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

מהומות בצל המשבר הכלכלי הקשה בסרי לנקה הובילו להפגנות אלימות ולעוצר על כלל המדינה למשך 36 שעות.

בחודשים האחרונים חל במדינה מחסור חמור במצרכים בסיסיים כאשר התושבים מאשימים את הממשלה בהתנהלות כושלת ומושחתת.

התושבים נאלצו לעמוד בתורים ארוכים על מנת לקבל מצרכי מזון או אספת דלק כאשר המדינה חווה הפסקות חשמל ממושכות. ראש הממשלה, מהינדה ראג'פאקסה, החליט להתפטר על מנת לפנות מקום ל"ממשלה מאוחדת", אבל גם ההתפטרות שלו לא הרגיעה את הרוחות, ואולי אפילו להיפך.

אלפי מפגינים יצאו לרחובות כשהם תוקפים באלימות שוטרים ואף הציתו כלי רכב ואוטובוסים. כחלק מהמהומות, המפגינים הציתו גם את ביתו של ראש הממשלה לשעבר, וכן של שרים נוספים במדינה. באחד הסרטונים שהתפרסמו ברשתות החברתיות, ניתן לראות מאות מפגינים נושאים את הרכב של אחד השרים בממשלה ומשליכים אותו לנהר.

על מנת להשליט סדר ברחובות, המשטרה הטילה עוצר של 36 שעות על כלל המדינה, אך המפגינים עדיין ממשיכים לצאת לרחובות. לפי הדיווחים, למעלה ממאתיים מפגינים נעצרו ומאות נפצעו במהלך העימותים. כחלק מהסיבה לפרוץ המשבר הכלכלי, יש שמצביעים על משבר הקורונה שהוביל לירידה במספר התיירים למדינה, אך מנגד המפגינים טוענים כי ההתנהלות המושחתת של הממשלה בשנים הקודמות היא שגרמה לעוצמת הפגיעה הכלכלית במדינה.

ראניל ויקרמסינגה ראש הממשלה החדש התראיין בימים האחרונים למספר כלי תקשורת מרכזיים בעולם, כשהוא מבקש עזרה כספית לארצו. בראיון ל-BBC, טען ראניל כי כלכלת המדינה "שבורה" וכי הוא עומד לשנות את כל הפוליטיקה בארצו מן היסוד. ראניל ביקש מהעולם סיוע כלכלי שיחזיק את המדינה לשנה הקרובה, כשלטענתו מדובר בהלוואה שהמדינה תחזיר לאחר מכן. אמנם, בינתיים לא נראה שמדינות רבות ממהרות להיחלץ לעזרת סרי לנקה, כאשר כבר עכשיו החוב הלאומי שלה מוערך בלמעלה מ35 מיליארד דולר.