עודד בן עמי
עודד בן עמיערוץ 7

היום, 15 במאי, ישבתי לצפות בתוכנית 'שש עם עודד בן עמי'. המנחה, עודד בן עמי, פתח את התוכנית במסע הסתה נגד חוק הלאום - והכל בחסות פירסום שמו של גיבור ישראל האמיתי סא"ל מחמוד חיר אל דין זכרונו לברכה.

שלושה היו הדוברים באייטם התקשורתי הזה: המראיין עודד בן עמי שכמובן היה בעד שינוי החוק, תא"ל מיל' אמאל אסאד, זה שלפני 4 שנים כתב בפייסבוק "מהיכן שאבתם את החוצפה לקבוע שייכות של הארץ ליהודים?", והעיתונאי השמאלן אמנון אברמוביץ' - שלושתם כאמור נגד החוק. אף לא אחד מתומכי החוק הוזמן להגיב. איזון ואובייקטיביות נוסח ערוץ 12.

הקשבתי לשלושתם. הם הציגו את החוק באופן מסולף ושקרי, כאילו החוק נותן עדיפות כלשהי לאזרח יהודי על פני אזרח שאינו יהודי – דבר שאין לו זכר ושריד בלשון החוק. כל השלושה התעלמו מחוק יסוד זכויות האדם שמעניק שיוויון מלא לכל אזרחי המדינה. שלושה רמאים ונוכלים. חוק הלאום לא פוגע כהוא זה באיזושהי זכות בסיסית של אזרח שאינו יהודי. לי, כיהודי, החוק לא נותן שום פריבילגיה מיוחדת על פני דרוזי או אפילו ערבי. אין בחוק הלאום סעיף אחד שנותן לאזרח היהודי מעמד עודף על מי שאינו יהודי – ומי שחולק עלי מוזמן לצטט לי סעיף כזה מתוך החוק.

שרת התחבורה מרב מיכאלי צייצה השבוע בטוויטר: "במצע מפלגת העבודה המתחדשת התחייבנו לעיגון מגילת העצמאות שלנו כחוקה, והמצע כולו שואב ממנה את הערכים שהבטחנו לעצמנו בקום המדינה. "מְדִינַת יִשְׂרָאל תְּהֵא פְּתוּחָה לַעֲלִיָּה יְהוּדִית וּלְקִבּוּץ גָּלֻיּוֹת; תִּשְׁקֹד עַל פִּתּוּחַ הָאָרֶץ לְטוֹבַת כָּל תּוֹשָׁבֶיהָ; תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין. תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת". (הניקוד בציוץ במקור).

אני בעד. אני בהחלט בעד העברת 'חוק יסוד מגילת העצמאות'. כל מה שהשרה מיכאלי ציטטה כאן מקובל עלי לחלוטין – כי מגילת העצמאות מקובלת עלי לחלוטין. אין סתירה בין חוק הלאום למגילת העצמאות. מגילת העצמאות מדברת במפורש על הקמת מדינה יהודית - זה חוק הלאום! היא מדברת על שיוויון זכויות לכל אזרח - זה חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. שני החוקים משלימים זה את זה, לא סותרים זה את זה. כשלא היה חוק הלאום, לא היה האיזון הנדרש בין יהודית ודמוקרטית, מה שאיפשר לשופטי בג"ץ לפסוק באופן פוגעני לאופיה היהודי-ציוני של המדינה.

רק לסבר את האוזן בנוגע למגילת העצמאות: המילה 'יהודי' מופיעה במגילת העצמאות 20 פעם, רובם בנושא הקשר בין העם היהודי וארץ ישראל: "בארץ-ישראל קם העם היהודי... מתוך קשר היסטורי ומסורתי זה חתרו היהודים בכל דור לשוב ולהיאחז במולדתם העתיקה... בשנת תרנ"ז (1897) נתכנס הקונגרס הציוני לקול קריאתו של הוגה חזון המדינה היהודית תיאודור הרצל והכריז על זכות העם היהודי לתקומה לאומית בארצו. זכות זו הוכרה בהצהרת בלפור מיום ב' בנובמבר 1917 ואושרה במנדט מטעם חבר הלאומים, אשר נתן במיוחד תוקף בין-לאומי לקשר ההיסטורי שבין העם היהודי לבין ארץ-ישראל ולזכות העם היהודי להקים מחדש את ביתו הלאומי", ועוד ועוד.

המילה 'ערבי' מופיעה פעם אחת בלבד - בקריאה לשלום עם ערביי ארץ ישראל. המילה 'דמוקרטיה' לא מופיעה במגילת העצמאות אף לא פעם אחת. המילה 'שיוויון' מופיעה במגילת העצמאות פעמיים: "תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין"; "על יסוד אזרחות מלאה ושווה" (באותה קריאה לשלום עם העם הערבי).

המילה 'שיוויון' שמופיעה במגילת העצמאות לא מופיעה ב'חוק הלאום', כי אין שיוויון בנושא הלאומי, רק בנושא האזרחי. חוק הלאום מתייחס למדינה, לאופיה ולציביונה, לא לאזרח. חוק יסוד כבוד האדם מתייחס לאדם, ושם השיוויון מופיע בענק.

לכן אין לי בעיה עם חוק יסוד מגילת העצמאות. מעולה! שיחיה בשלום בספר החוקים לצד חוק הלאום הנוכחי.

--

חגי הוברמן הוא עורך השבועון ''מצב הרוח''