הנשיא ברמלה
הנשיא ברמלהצילום: חיים צח/לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו היום (שני) בעיר רמלה. את הביקור ליווה ראש העיר מיכאל וידל.

בפתח הביקור, נפגשו הנשיא ורעייתו עם בני נוער תושבי העיר, מהמגזר היהודי והערבי, עמם ניהלו שיח פתוח על דו-קיום בעיר מעורבת, עשייתם בעיר וכן על שאיפותיהם לעתיד.

התלמידים הם חלק מתוכנית "עולמות". תכנית תלת שנתית, המתבצעת בשיתוף פעולה בין בתי ספר יהודים וערבים מרשת אורט. מטרת התכנית היא לבסס קשרים בין תלמידים יהודים וערבים על בסיס למידה ופעילות משותפת בקהילה.

אחד מתלמידי כיתה י"ב סיפר: "ההשתתפות בתוכנית היא חוויה מטורפת, מעצימה ומרגשת. שלוש שנים שאנחנו עובדים ביחד, בהתחלה הכל היה אמורפי אבל השותפות התפשטה לרחבי העיר והקהילה. במפגשים הראשונים היה מביך אבל מה שחיבר בינינו זה התרבות - מוסיקה, שירים ומאכלים. הגענו להבנה שאנחנו רמלאים, לא יהודים או ערבים. החלק המשמעותי ביותר היה בשומר החומות. לא ויתרנו והמשכנו עם האג'נדה אפילו אם זה בזום."

תלמידה מהמגזר הערבי שיתפה ואמרה: "אני רוצה לספר בקצרה על התהליך והחוויה שעברנו. התהליך התחיל במפגשים דו תרבותיים, נפגשנו בשני בתי הספר אחת לכמה חודשים. עכשיו עם סיומו, יש לי את האומץ לדבר בשפה שהיא אינה שפת האם שלי מבלי לפחד לטעות, הכרתי תלמידים חדשים מתרבות אחרת נחשפתי לתרבות שונה ולמרות שאני ילדה ביישנית, כיום קל לי יותר להתמודד."

הנשיא השיב לתלמידים ואמר: "זה מאוד חשוב לתת תחושה שגם גברים וגם נשים מנהלים את העולם יחד, נורא שמחנו לשמוע את שניכם מדברים ומספרים על החוויות שלכם. לכל אדם יש את הזהות הפנימית שלו, את האמונה שלו בה הוא גאה. הסיפור המשפחתי שלו ותפיסת עולמו, זה מובן לנו מאליו. תשמרו על הזהות שלכם, אבל מעבר לכך אנחנו חיים בעולם של בני אדם, כל בני האדם נבראו בצלם וכולנו בסופו של דבר בני אברהם. המגוון הדתי והאמוני שלנו הוא נפלא! אתם הדוגמא היפה ביותר של חיים משותפים."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "אני רוצה להראות שבארץ ישראל, ארץ הקודש יש מגווני חיים שהם היתרון שלנו. לא הבעיה שלנו. פעם חשבנו שזאת הבעיה, אבל היא אינה בעיה כלל. אנחנו יכולים להביא רעיונות אחד לשני לפעול ביחד ולייצר פה עוצמה עולמית. המדינה הזאת מייצרת הזדמנויות גדולות לחיים משותפים, ויש לה סיפור נפלא שמקרין לעולם כולו, כי מהמקום הזה יצאו שלוש הדתות הגדולות, וזה יתרון עצום."

רעיית הנשיא הוסיפה ואמרה: "העיר הזאת הולכת מחיל אל חיל, לראות אתכם כאן יחד מרחיב את הלב, ברגע שאנחנו מכירים אחד את השני לא נוכל ליצור יותר סטיגמות, כולנו בני אדם".

לאחר מכן, לקחו חלק באירוע משותף עם חברי המועצה וההנהגה הדתית של העיר. ולבסוף ביקרו במנזר ניקודמוס הקדוש שבעיר.

ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל אמר: "אדוני הנשיא, ברוך הבא לרמלה, עיר עולם. כפי שכבר הספקת להבחין בכך - רמלה היא עיר מיוחדת במינה. היא מגדלור של חיים משותפים, ושל מגוון תרבויות וקהילות. לא בכדי העיר בראשותי זכתה בשני פרסי אותות הנשיא לתקווה ישראלית. אנו משקיעים המון במצוינות ובחדשנות בחינוך, במיזמים חברתיים ובתרבות המקומית.

לצד זאת, העיר עצמה משנה את פניה והופכת למטרופולין של אזור השפלה, עם פרויקים כמו מעבר הבקו"ם לרמלה, בניית בנק הדם של ישראל ברמלה, תכנית "מהיר לעיר", הקמת הקו החום וארבע תחנות מטרו, ובניית מרכז תעסוקה ענק (טרמינל 6) שישנה את המציאות האזורית, ועוד."