סכו"ם חד פעמי
סכו"ם חד פעמיצילום: ISTOCK

במהלך תקדימי ביטלה הקואליציה את החלטת ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת מתחילת השבוע ואישרה את צו העיריות לפיו יאסר שימוש בכלים חד פעמיים בתחומי המועצה האזורית חוף הכרמל.

הדבר התאפשר לאחר שיו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב הגיש בקשה לדיון מחדש בצו. במהלך הדיון המחודש התגייסה הקואליציה ואישרה את הצו.

כזכור בראשית השבוע תוך שיתוף פעולה חוצה מפלגות חבר הכנסת אורי מקלב יחד עם חבר הכנסת אוסאמה סעדי מנעו את אישור צו העיריות המטיל קנס כספי על שימוש בכלים חד פעמיים בחופי הים.

הצו ביקש לאסור שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים בחופי הים וביקש להטיל קנס כספי גבוהה על העוברים על כך.

מקלב הסביר לחברי הכנסת בדיון בוועדת החוקה כי ישנו פער גדול "בין מה שאנחנו מתקנים פה למציאות בשטח. באופן מעשי הפקחים ברשויות המקומיות לא סלחניים לאזרחים בדרך כלל וזהו דבר שעלינו לתת את הדעת עליו. צו מסוג זה הינו תקדים מסוכן בגישה החוקתית שלו".

עוד הוסיף: "כאשר אין איסור שימוש בכלי פלסטיק חד פעמיים כאשר האדם אינו משליכים או מזהם את הסביבה איך ניתן לטיל עליו קנסות?, באופן מעשי אותם מבקשים להפוך אדם ישר דרך לעבריין על סמך עבירה שהוא אולי עתיד לעבור ואין ודאות לגבי זה. חקיקה כזו צריכה לעבור בחקיקה ראשית במליאת הכנסת ולא בחקיקה צדדית כחוק עזר עירוני".

מקלב קרא תחילה להחריג את איסור השימוש בכוסות חד פעמיות שכן שהות האזרח בים במיוחד בימי הקיץ החמים בארץ ישראל מחייבת שתיה מרובה, ובמיוחד כאשר ישנו הבדל ממשי בין כוסות שתיה לכלי אוכל המזהמים יותר.

"זהו חוק דרקוני ופוגעני במיוחד כאשר הוא מגיע ללא התאמה למציאות בשטח, יש כאן נסיון לחנך את הציבור באמצעות הקנסות ולא בהסברה", אמר.

בסביבת מקלב מסבירים כי לאחר שהכנסת העניקה אור ירוק לאישור הצו העירוני הזה, שאר הרשויות שבשטחן חופי ים 'יתנפלו' על הכנסת כדי לנסות ולאשר צו דומה.