הספר החדש 'לא ביקשתי לבוא לעולם' מבוסס על סרטוני היוטיוב של הרב מאניס פרידמן, הרב הנצפה ביותר ביוטיוב. שוחחנו עם ד"ר אלעד בן אלול, שותפו לכתיבת הספר על התוכן שמאחורי הכותרת המסקרנת.

בדבריו מדגיש ד"ר בן אלול כי סרטוני היוטיוב של הרב פרידמן פופולאריים הרבה מעבר לגבולות העם היהודי ובכתיבת הספר נוצקו תכנים מהסרטונים לצד תוספות מארון הספרים היהודי והחסידי. בן אלול מספר על ההשלכות המשמעותיות לחייהם של הקוראים והנחשפים לחומר שבהרצאות הרב ובמאמריו, בעיקר בשל השימוש בשפה מודרנית על מנת להנגיש תכנים מעולם החסידות החב"דית.

"יותר ויותר ילדים אומרים להורה שלהם 'אפיו לא ביקשתי לבוא לעולם' ובתובנה הזו יש משהו משנה תודעה שיכול להיות מדכא, אבל יש בכך שחרור מהתודעה שאני הבאתי את עצמי לעולם, ובהמשך שואלים אז למה אני לא פה. אם זה לא הרצון שלי להיברא, אז למה אני פה. על השאלה הזו מנסה הספר לענות".

על ההתמודדות עם ה'אני' שעומד במרכז תפיסת העולם של האדם המודרני, אומר ד"ר בן אלול כי אכן תקופה זו מציבה את האדם במרכז העולם, ומאחר וכך התורות השונות מנסות להוכיח שהן אלה שיניבו לאדם עצמו רווח בהיבטים שונים של חייו ואישיותו. "העולם מנסה לעטוף באמירהש אתה המרכז ויש לך צרכים ואני הוא שאתן לך אותם. הספר הזה הוא הפסיכולוגיה של העתיד, המסר האמתי של היהדות, שהשחרור האמתי של האדם הוא כשהוא יוצא מעצמו אל מעבר לגבולות ששם לעצמו ומתחבר אל תכליתו, אל הסביבה שלו, לא מה אני צריך אלא מה צריכים ממני".

הספר נפתח בכותרת יומרנית להוכיח את מציאות הבורא. "הכוח של הרבי מלובביץ' והרב מאניס הוא שהם לא ממציאים שום דבר אלא מתחברים למסורות הקיימות והספר מביא את מה שמקבלים בכוזרי וברמב"ם ובמקומות נוספים לשפה עכשווית,, אומר בן אלול ומעריך כי העובדה שהרצאותיו של הרב מאניס נאמרות באנגלית הביאו אותו לחבר את העקרונות המוכרים והמסורות הקיימות לשפה מודרנית.

"גם המדע אומר שלפני המפץ הגדול לא היה כלום, אבל פיצוץ הוא מפגש של שני דברים, אבל הם לא יודעים מה מבין שני הדברים הללו קדם לשני. תיאורית הצמצום מביאה אותנו למסקנה שלפני שני הדברים היה דבר אחד שאין סיבה שהוא יתפוצץ, אלא אם כן הוא ירצה להתפוצץ", אומר בן אלול הרואה ברצון הבורא את המנוע שמאחורי הבריאה כולה.

על החלוקה למגזרים טוען בן אלול כי לרבש"ע אין עניין בחלוקה לאותם מגזרים אלא בחיים על פי התכלית של כל אדם ואדם ואת זאת אפשר לעשות דרך תורה ומצוות ואחד החידושים המובאים בספר הוא היכולת לעשות זאת מבלי להיכלל תחת ההגדרה 'דתי'. "דתות העולם באות לשרת אותך בצורות שונות, אבל זה לא היהדות שאינה דת. יהדות היא לא מה שאתה צריך או מה שהקב"ה צריך. יהדות היא מה שהקב"ה מבקש ממך לעשות עבורו כדי להגשים ולממש את המטרה שלו. דת היא התעלות של האדם אל העולמות העליונים, יהדות היא הפוכה, להוריד את הקב"ה לכאן. הקב"ה לא רוצה את כולם בגן עדן אלא להיות הוא איתנו כאן", הוא אומר וקובע כי לא מעט מושגים מתחומים אלה נכנסו לעם היהודי במרוצת דורות הגלות מדתות אחרות ותפיסות אחרות. "צריך לנקות את זה".