הדוד וניה
הדוד וניהצילום: יח"צ הקאמרי

הקורונה עשתה טוב לחלק מהאנשים. אין ספק. שינוי דפוסי החשיבה, שינוי סדרי העבודה (הרבה יותר מהבית), פחות בתי מלון ובילויים יותר בחיק הטבע או בחיק המשפחה.

אחת הנקודות הנוספות בשינוי היא היצירה. מחזות, ספרים, שירה ועוד יצאו לאור מחת לשמיכת הקורונה.

והנה, מחזה חדש שמעולה בימים אלו בתיאטרון הקאמרי, הדוד וניה נוטל גם הוא חלק בחגיגה.

סיפור שהתרחש לפני כמאה עשרים שנה בערבות רוסיה, הופך להיות לאקטואליה בישראל, בצל הקורונה.

נלך תחילה לעבר. בשנת 1897 כתב צ'כוב מחזה המתאר את ביקורו של פרופסור קשיש ואשתו השנייה המושכת והצעירה ממנו בהרבה, ילנה, באחוזתם הכפרית שמממנת את אורח חייהם העירוני.

במקום נוכחים שני חבריהם, וניה, אחיה של אשתו הראשונה והמנוחה של הפרופסור, שמנהל את האחוזה מזה שנים רבות, ואסטרוב, רופא מקומי. שניהם שבויים בקסמה של ילנה,

המצב מגיע לידי משבר כשהפרופסור מכריז על כוונתו למכור את האחוזה, ביתם של וניה וסוניה וטעם חייהם, ולהשקיע את הכסף שיקבל מהמכירה במקורות הכנסה שיאפשרו לו ולאשתו לחיות ברמת חיים גבוהה יותר.

ומכאן בדילוג של 120 שנה לאיתי טיראן שיצר עיבוד אקטואלי למחזה. הפעם, (כמה מפתיע) מגיפה עולמית מאלצת חבורת אנשים להתקבץ יחד במלון בוטיק כושל, ריק מאורחים, אי שם בפריפריה הכפרית, עד יעבור זעם. המציאות ההזויה שנכפתה עליהם יוצרת דינמיקה מורכבת בין הדמויות והופכת את המלון הנטוש לסיר לחץ מבעבע של יצרים ותשוקות. אהבות נכזבות, בגידות, חלומות שמתנפצים על קרקע המציאות, חיים חסרי סיפוק – כל הרכיבים של היצירה הצ'כובית המקורית, מתעצמים ומקבלים ממדים מיתיים נוכח אימת המגיפה.

יובל סגל המגלם את הרופא (כאז כן עתה יש רופא בקהל..) אומר שהמילה 'קורונה' אמנם לא נאמרת במסגרת ההצגה, אבל ברור במה מדובר..

"אני מגלם את אסטרוב, שבמחזה של צ'כוב הוא אלכוהוליסט, אבל פה הוא אחרי גמילה. יש בו בדידות נורא גדולה, מה שמאפיין הרבה מהדמויות של צ'כוב, והוא מגיע למלון כדי להיות בחברת בני אדם. יש לו היסטוריה עגומה כרופא ורצון גדול לאהבה". מספר סגל שעושה עבודה מצויינת כמו גם שאר השחקנים.

האמת? ציפיתי לראות את מרים זוהר אבל גם מחליפתה עשתה עבודה מעולה, זאת לצד דרור קרן,כנרת לימוני , רמי ברוך הנפלא ועוד.

אני כמעט משוכנע שצ'כוב מתהפך בקברו בלילות אלו, אבל תמיד טוב להזכירו ואת זה עושה הקאמרי לאורך 90 דקות של יצירה משובחת של כלל השחקנים. תשפטו אתם.