חום, מד חום
חום, מד חוםצילום: ISTOCK

אחת המתנות הגדולות שהעניק לנו ריבונו של עולם היא היכולת של הגוף האנושי לספר סיפור ולאותת על תקלה בהתהוות. אחת הדוגמאות לכך הוא מנגנון הכאב שעשוי להתריע על מחלה וכך גם מנגנון עליית חום הגוף.

בתוך רשימת הקללות שיחולו על עם ישראל בעקבות חטאיו מוזכרת גם מחלה בשם 'קדחת'. ראשוני החלוצים התמודדו עם מחלת הקדחת בגבורה גדולה מאד, וכך ייבשו ביצות ובנו יישובים. בחז"ל משתמשים בפועל 'קדח' להופעת חום גבוה ביותר, ואף בתורה מופיע בפסוק שמבטא את כעסו של ה' -'אש קדחה באפי'. מכאן ההנחה שקדחת אינה מחלה בפני עצמה, אלא תסמין שמופיע בהרבה מחלות – חום גוף גבוה במיוחד.

מהו המקור הפיזיולוגי של עליית חום? חום הגוף נובע מהאנרגיה המופקת מחילוף החומרים המתבצע בגוף, ומיחסי הגומלין שבין רכישת החום מהסביבה ואיבודו מהגוף לסביבה ובחזרה. אצל העופות והיונקים נמצא מנגנון לוויסות החום, השומר על חום כמעט לגמרי קבוע. אצל האדם, יש תנודות. שינוי בחום הגוף מגרה את מרכז ויסות החום שבגזע המוח, ומתחיל תהליך נגדי שאמור להחזיר את החום לרמה המתאימה, כאשר הורדת החום נעשית בעיקר באמצעות אידוי נוזלים בהזעה.

מאמץ גופני מגביר את קצב חילוף החומרים, ובעקבותיו את תפוקת החום בגוף. 'מכת חום' היא מצב שבו הגוף מגיע לרמת חום שבו הוא כבר אינו מסוגל לתפקד שבעקבותיו עלולים להיגרם נזקים למוח ולאברים פנימיים אחרים, והיא נחשבת למצב של 'פיקוח נפש'.

חום גוף גבוה הוא סימן נלווה למחלות רבות. היום מקובל לכנות 'קדחת' סוגים שונים של מחלת המלריה, המלווה בהתקפות מחזוריות של חום גבוה, צמרמורת, הזעה מרובה ותשישות קשה. המחלה הזאת כמעט ונכחדה בעולם המערבי, ואכן בכל שנות עבודתי, לא נתקלתי במטופל אחד עם קדחת. אולם ברור שהתורה התכוונה לתסמין עצמו, שהוא תוצאת לוואי של שורה של מחלות, והוא עצמו עלול לגרום לגוף נזק חמור.

השיטה המקובלת למדידת חום היא בעזרת החדרת מדחום רפואי למקום המוקף ברקמה, בפה, בבית השחי וכו'. יש היתר למדוד חום בשבת במדחום כספית לצורך טיפול בחולה גם שאין בו סכנה, מפני שבשימוש בו מהווה איסור מדידה שנדחה לצורך חולה, אך מדחום כזה כבר כמעט ואינו בשימוש היום.

במדחומים אלקטרוניים מותר להשתמש רק במקרים של פיקוח נפש, או בצורך גדול הקרוב לפיקוח נפש בצורה של שינוי. לדוגמה- אם הלחיצה על הכפתור המפעיל את המנגנון האלקטרוני תעשה באופן שונה, כגון לחיצתו על השולחן במקום לחיצה באצבע.

בעניין מד חום טרמי, גוף שמשנה את צבעו לפי הטמפרטורה, נחלקו הפוסקים אם מותר להשתמש בו בשבת לכתחילה או שיש בכך צובע מדרבנן, ובכל אופן בוודאי שהוא עדיף על הדלקת מדחום אלקטרוני. הבעיה היא שמד חום טרמי בדרך כלל אינו מדויק דיו לצורך שימוש קליני, כך שבשימוש הרגיל בבתי חולים וגם בבתים פרטיים נמצא בדרך כלל את המדחום האלקטרוני, וההתייחסות לשימוש בו היא כפי שנאמר לעיל.

החלוצים הראשונים הגיעו לארץ ישראל במטרה להפריח את השממה, כחלק מהעשייה הציונית. הרבה זכויות היו לאנשים אלו, ורבים מסרו את נפשם ממש כתוצאה ממחלת הקדחת. בחודש הגאולה, בו אנחנו חוגגים את תקומתנו הפיזית והרוחנית, ראוי לציין את כל החוליות שבשרשרת.