ההילולה בציון רבי שמעון בר יוחאי במירון נפתחה הערב (רביעי), לפני שקיעת החמה, בטקס אזכרה להרוגים באסון מירון אשתקד.

בטקס מצמרר ומרגש בהשתתפות משפחות ההרוגים באסון הכבד, הוקראו שמות 45 ההרוגים והודלקו נרות נשמה לזכרם.

אלפי בני אדם מגיעים היום במאות אוטובוסים למתחם הר מירון ומשתתפים בהילולת הרשב"י, שנה אחרי האסון הקשה בתולדות המדינה שבו נספו 45 גברים וילדים.

המשטרה חסמה כבישים בדרך למירון כדי לאפשר את סידורי האבטחה הקפדניים, שנועדו למנוע כניסה לא מבוקרת למתחם.

"ממשלת ישראל ביצעה השקעה גדולה על מנת לאפשר השתתפות רחבה ובטוחה", אמר הבוקר ראש הממשלה נפתלי בנט. "אני מבקש מהציבור לפעול על פי ההנחיות שפורסמו, ולהגיע רק עם כרטיס, כדי שנוכל לקיים את ההילולה בביטחה".

סגן השר לשירותי דת מתן כהנא אמר הבוקר כי "בעקבות האסון הנורא בשנה שעברה, בו נספו 45 אנשים, נעשו מאמצים אדירים כדי להגיע מוכנים לאירוע החשוב שיתקיים הערב עד לשעות הקטנות של הלילה ויימשך גם ביממה שאחריו".



"אני יודע שלא כולם מרוצים מהמגבלות שמייצר המתווה החדש", המשיך. "הילולת מירון אינה אירוע פוליטי. נעשו מאמצים גדולים כדי שכל הציבורים שמגיעים להר יקבלו יחס שווה ושכל מי שהיה רגיל לחגוג את ההילולה יוכל לעשות זאת גם השנה. כל המגבלות וההנחיות נועדו אך ורק כדי לשמור על בטיחות ובטחון החוגגים ושמחת החג".

על רקע האסון הכבד בשנה שעברה שגבה את חייהם של 45 בני אדם, במשטרה יאכפו הגבלות נוקשות על ההילולה, בהן הגבלה של עד 4 שעות לכל מבקר על ההר, כניסה לאירוע רק עם כרטיסים שנרכשו מראש, הגבלת תפוסה של 16 אלף בני אדם בלבד בכל רגע נתון ואיסור על מכירה או חלוקה של מזון במקום.

אחרי עימותים השבוע בהפגנה בהשתתפות אלפים, התנהל משא ומתן בין הממונה על האירוע, צביקי טסלר, לקבוצות הקיצוניות בירושלים שמחו. הקבוצות דרשו 5,000 כרטיסים ואוטובוסים פרטיים – וסורבו.

אתמול הודיעה המשטרה כי עצרה קבוצת חרדים, חלקם משתייכים לפלג קיצוני, שתכננו לחבל בהכנות להילולה. על פי הודעת המשטרה, הקבוצה נעצרה במיניבוס באזור קדרים שבצפון, ובו ארבעה שקים ובהם קאטרים, סכינים יפניות, פטישים וביצי צבע שעל פי החשד נועדו לשמש לחבלה בתשתית החשמל, התקשורת, הכריזה ובמסכים שהוקמו במקום.