מדורה באוקראינה
מדורה באוקראינהצילום: באדיבות המצלם

היהודים שנותרו באוקראינה למרות המלחמה מנסים להמשיך בשגרת חייהם בצילה – והם חוגגים ל"ג בעומר אך תחת הגבלות.

בשל הסגר ברוב הערים שנכנס לתוקפו בשעה 00:20 לא יכלו החוגגים להדליק את המדורה לכבוד רשב"י אמש, ולכן בחלק מהמקומות הוקדמה ההדלקה לשעות הערב של יום רביעי ובערים אחרות היא תיערך היום.

כך למשל באודסה, עיר הנמל החשובה באוקראינה שהופצצה השבוע כמה פעמים: בבית הכנסת המרכזי בעיר יתקיים היום אירוע שצפויים להשתתף בו מאות בני אדם. כיוון שבית הכנסת נמצא בתוך העיר וכדי שלא ליצור תבהלה מהאש שתדלק, החליט רב העיר הרב אברהם וולף לערוך את ההדלקה בתוך חבית בפאתי חצר בית הכנסת.

לעומת זאת באוז'גורוד, המערבית ביותר בערי אוקראינה – עיר שלא הופצצה אפילו פעם אחת ובתחומה נמצא הגבול עם סלובקיה – התאספו אמש כ־100 מיהודי העיר כדי לשמוח בשמחתו של רשב"י, לרקוד וליטול חלק בתכניה מיוחדת שהוכנה להם.

בבירת הקרפטים צ'רנוביץ', גם היא במערב המדינה, יתאספו היום 200 אנשים מסביב לאגם הנמצא סמוך לעיר ויחגגו גם הם את ל"ג בעומר. חגיגות נוספות – אך ללא מדורות – יתקיימו גם בבירה בקייב, בדנייפרו, בז'יטומיר ובערים נוספות.

חגיגות מסוג אחר, הכוללות עליה לקברי צדיקים ותפילה לסיום המלחמה, יתקיימו בעיירה האדיטש שבמחוז פולטובה ובעיירה נייז'ין שבמחוז צ'רניגוב: אל האדיטש הגיעו אתמול ובמהלך היום עשרות יהודים מרחבי המדינה והם יפקדו שם את ציונו של בעל התניא – מייסד חסידות חב"ד רבי שניאור זלמן מליאדי.

"מדי שנה בל"ג בעומר הגיעו אלפים – מאוקראינה, ישראל, ארה"ב ואירופה – אל שני המקומות האלו, לפי מסורת שנמשכת כבר 200 שנה, כדי לחגוג בהם את ל"ג בעומר וכדי להתפלל בעיקר עבור היפקדות בילדים. השנה אנו ממשיכים במסורת הזו, אם כי מטבע הדברים החגיגות השנה יהיו מצומצמות וקטנות משמעותית. אנו מקווים שהאור העולה מל"ג בעומר יאיר את חיינו ויעזור לנו לצלוח בשלום את המלחמה", אומר הרב מאיר סטמבלר מדנייפרו המכהן כיו"ר הפדרציה היהודית באוקראינה.

מי שחזר במיוחד מישראל לאוקראינה כדי לחגוג בהאדיטש עם יהודי עירו הוא הרב נחום ערנטרוי, רב העיר ז'פרוז'יה ושליח חב"ד בה, שלא היה מוכן לוותר על המסורת הזו. "האדיטש היא 'המירון' של האזור שלנו ולכן היה ברור שניסע בכל מקרה. הצבא הרוסי די קרוב לז'פרוז'ה והאזור נתון תחת הפצצות אבל לא רצינו לוותר על המסורת. זו הזדמנות שלנו לנסוע למקום ולהתפלל עלינו ועל כל יהודי המדינה שנעבור בשלום את המלחמה".

הרב שניאור זלמן דייטש המנהל את המתחם בהאדיטש, אומר: "רק השבוע הפגיזו כמה פעמים את העיר אוחטירקה הסמוכה להאדיטש, אבל זה לא מרתיע את האנשים מלהגיע למקום הקדוש, להתפלל ולחגוג את יום שמחתו של רבי שמעון בר יוחאי".

מוקד עליה לרגל נוסף הוא ציון האדמו"ר האמצעי – רבי דובער, האדמו"ר השני בשושלת חסידות חב"ד ובנו של 'בעל התניא' הטמון בעיירה ניעז'ין שבמחוז צ'רניגוב הקרוב יחסית לבירה קייב.

שליח חב"ד בקייב הרב מרדכי לבנהרץ אומר: "כבר 24 שנים ברצף, וכך גם השנה למרות המלחמה, הקהילה היהודית בקייב מארגנת נסיעה ליהודי הקהילה להתפלל על הציון של האדמו"ר האמצעי בניעז'ין. לפי המסורת של יהודי אוקראינה, ביום ל"ג בעומר ראו הרבה מופתים אצל מי שהתפללו על קברו של הרבי, וכל השנה יחלו וציפו ליום הקדוש הזה – אז נגיע לניעז'ין גם השנה למרות המצב".

ובתוך כך, ב־25 ערים בישראל ובהן אשדוד, בת־ים, קרית גת, נתניה ועוד – יתקיימו פעילויות מיוחדות לעולים מאוקראינה, במסגרת מאות תהלוכות ל"ג בעומר שמארגנת חב"ד בישראל, שבהן יופיעו תכנים מותאמים לדוברי אוקראינית וגם מדריכים הדוברים את השפה.