אבעבועות הקוף - MonkeyPox
אבעבועות הקוף - MonkeyPoxצילום: רויטרס

רשויות הבריאות במדינות שונות ובהן ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות באירופה גילו לאחרונה מקרים של "אבעבועות הקוף", מחלה ויראלית מדבקת העוברת בין בני אדם, והחשש הוא כי מדובר בתחילתה של מגפה חדשה.

מאז תחילת חודש מאי התגלו 40 מקרים של "אבעבועות הקוף" בספרד ופורטוגל, תשעה מקרים בבריטניה, מקרה אחד בארה"ב, והמדינה האחרונה שדיווח על מקרה הידבקות היא קנדה. עד כה התגלו בסך הכל 68 מקרים ברחבי העולם.

המחלה נחשבת נדירה באירופה ובארה"ב אך בשנים האחרונות נדבקו אלפי אנשים במרכז ומערב אפריקה והחשש הוא כי אזרחים ממדינות שונות שביקרו במרכז ומערב אפריקה נדבקו בנגיף והפיצו אותו בעולם. ארגון הבריאות העולמי הודיע כי הוא בודק את הדיווחים על מקרי הידבקות ב"אבעבועות הקוף" ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות במדינות בהן התגלו המקרים החדשים.

"אנו צריכים להבין טוב יותר את היקף אבעבועות הקוף במדינות אנדמיות, כדי להבין באמת כמה הוא נפוץ והסיכון שהיא מהווה עבור אנשים שחיים שם, כמו גם את הסיכון שהוא יצא מגבולות אותן מדינות", אמרה האחראית על מחלות זיהומיות בארגון הבריאות העולמי, ד"ר מריה ואן קרקובה.

"אבעבועות הקוף" נחשבת למחלה ויראלית לא קטלנית הגורמת לחום, כאבי ראש ושרירים, נפיחות בבלוטות הלימפה ופריחה על העור הדומה לפצעים הנגרמים כתוצאה מאבעבועות, אך במרבית המקרים המחלה חולפת מעצמה וללא טיפול בתוך שבועיים עד חודש.

על פי נתוני רשויות הבריאות החיסון נגד אבעבועות שחורות הגן היטב גם מפני אבעבועות הקוף, אולם לאחר שמגפת האבעבועות השחורות חוסלה החליטו מדינות רבות שלא לחסן את הילדים נגד המחלה.