זועבי ולפיד
זועבי ולפידצילום: דוברות

ראש עיריית נצרת, עלי סלאם, אומר כי ראשי הרשויות הערביות שהגיעו עם חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי לפגישתה עם שר החוץ יאיר לפיד, נועדו עם זועבי במהלך הימים האחרונים כדי לשכנע אותה לחזור לקואליציה.

בראיון לאתר החדשות הערבי ישראלי "פאנט" ועיתון "פנורמה" לאחר הפגישה עם לפיד, הדגיש סלאם כי "איש אינו יכול לפרק את הממשלה". "היו לנו דרישות תקציב. לפיד הסכים לכל הבקשות שלנו".

ראש עיריית נצרת סיפר לרדיו 103FM: "סיכמנו הרבה דברים. אנחנו רוצים את התקציבים שמגיעים לנו. מיום רביעי תשמעו על הרבה תקציבים - סכומים של מאות מיליוני שקלים".

בראיון אחר לאתר "כול אל-ערב" אמר עלי סלאם, כי "שר החוץ לפיד הבטיח להעביר את התקציב לרשויות המקומיות הערבית בהקדם האפשרי, בהדגישו כי מיום רביעי תחל ההצבעה על התקציב החדש המיועד לחברה הערבית".

לדברי עלי סלאם, "הוא (לפיד) נענה לכל מה שביקשנו, ואולם החשוב ביותר הוא הכבוד וההערכה לעידא אשר פועלת למען החברה (הערבית) שלנו".

ח"כ עמיחי שיקלי הגיב: ''לפיד בנט ושקד נסחטים שוב ושוב על ידי הגורמים העויינים ביותר למדינת ישראל מתוך החברה הערבית, זוהי פגיעה אנושה בביטחון המדינה''.

מלבד ח"כ זועבי, בפגישה עם לפיד במשרד החוץ השתתפו גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ), השר במשרד האוצר חמד עמאר וראשי רשויות במגזר הערבי. ראשי הרשויות הביעו את תמיכתם בהמשך קיומה של הממשלה והעבירו את המסר הזה לשרים לפיד, פריג', עמר ולח"כ רינאווי זועבי.

בליכוד שאלו "מה בנט ולפיד הבטיחו וכמה מיליונים הם נתנו לח"כ זועבי תמורת הישרדות ממשלת ההונאה והחולשה שלהם?

"בנט ולפיד מחלקים 50 מיליארד שקל למנסור עבאס, מאות מיליונים לרשימה המשותפת, עכשיו עוד מיליונים לזועבי - אבל לחיילים שלנו הם לא מוכנים לתת עוד 50 מיליון כדי לתמוך בהצעתנו ל-100% מלגה. איזו בושה''.

בליכוד הדגישו: ''ממשלה שתלויה בשונאי ישראל ותומכי טרור לא יכולה לשמור על אזרחי ישראל, לא מסוגלת לדאוג לחיילינו ולא נלחמת על הציביון היהודי של המדינה''.

שר החוץ לפיד אמר: ''אני מקבל את ח"כ רינאוי זועבי בחזרה לקואליציה, ניהלנו שיח פתוח, גלוי, שקול על הצרכים האמיתיים של החברה הערבית גם איתה וגם עם ראשי הרשויות שאני מודה להם שבאו והתגייסו.
שמנו מאחורינו את הוויכוח הזה וחוזרים לעבודת הממשלה''.

ח"כ רינאוי זועבי: ''אני באתי וצמחתי מהרשויות המקומיות הערביות עכשיו אני בכנסת כדי להיטיב עם החברה הערבית. אחרי לחץ עצום של ראשי הרשויות הערביות שהפנו אליי ושהם מבינים את המשמעות של הפרישה שלי מהקואליציה אני הסכמתי לשבת היום ובאתי איתם לשר לפיד ואני רוצה להגיד שאני מודעת ומבינה שהאלטרנטיבה לממשלה הזאת היא ששר המשטרה הבא יהיה בן גביר ואני רוצה למנוע את האלטרנטיבה הזאת. לכן מכיוון שאני באה לשרת את הרשויות המקומיות ולהביא להישגים עבור הצרכים של החברה הערבית אני אתמוך בקואליציה. אבל אני גם רוצה שהממשלה תהיה אמיתית וקשובה לחברה הערבית ולצרכים שלה בבריאות, בחינוך, בדיור, בתשתיות''.

השר פריג' סיפר לאחר הפגישה: "הישיבה היתה באווירה טובה, כשברור שהשמירה על שלמות הממשלה והקואליציה היא אינטרס עליון של הציבור הישראלי בכלל והציבור הערבי בפרט. אנחנו נעשה הכל כדי להפוך את המשבר להזדמנות לחיזוק המחוייבות של הממשלה לחברה הערבית, עם הפנים קדימה להעברת התקציב".

אחד מראשי הרשויות שנכח בפגישה במשרד החוץ סיפר כי "דובר על הקמת מנגנון פיקוח, שבאמצעותו יהיה ניתן לוודא שהחלטות הממשלה הנוגעות לחברה הערבית מיושמות בפועל".