רכב חשמלי
רכב חשמליצילום: pixabay

נושא השיחה הפופולרי היום בתחום הרכב הוא כלי־רכב חשמליים או היברידיים. הביקוש למכוניות אלו עולה, מחירם מתחיל להידמות למחירו של רכב בעל מנוע בנזין והמודעות לנושא איכות הסביבה מעלה את קרנם אף יותר.

ככל שהביקוש אליהם עולה, כך יוצאים לשוק יותר דגמים חדשים שלכל אחד מהם היתרונות והאבזרים המפנקים שלו.

אז מהו רכב חשמלי או היברידי? מה השוני ביניהם? מה עושה אותם פופולריים כל־כך ובכלל, כיצד הגיעו לעולם? לפניכם כמה עובדות מעניינות על מכוניות הפועלות על חשמל.

רכב חשמלי בן 200 שנה כמעט

זו אולי העובדה המפתיעה ביותר, הרכב החשמלי הראשון נוצר בשנת 1835, כמעט לפני 200 שנה. הוא נועד להחליף את הכרכרות הרתומות לסוסים ואף הוא עצמו לא היה יותר מכרכרה פשוטה, אך לא נזקקה לסוסים כדי להתקדם קדימה. כמעט 100 שנה אחר־כך, בתחילת המאה ה-20 כשליש מכלי־רכב בארצות הברית היו חשמליים. כמות עצומה בהתחשב בשנה המדוברת.

מה שסיים את התקופה הזו היה גילוי מאגרי נפט בארצות הברית, שהפכו את מחיר הבנזין לנמוך אף יותר ממה שהיה קודם לכן. עוד סיבה היא מלחמת העולם הראשונה, שבעקבותיה פותחה מערכת הכבישים והאזרחים נזקקו למכוניות שיכלו לנסוע יותר מכמה עשרות קילומטרים בלבד.

ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי

לא כולם בקיאים בהבדלים שבין רכב היברידי לרכב חשמלי. ההבדל העיקרי כמובן נעוץ במנוע הרכב. ברכב חשמלי ישנה סוללה נטענת שהיא המנוע של הרכב. כל זמן שנשארו "אחוזים בסוללה" הרכב ייסע.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי נע סביב 400-250 קילומטרים, ויש מכוניות שאף יותר. רכב היברידי משלב בין מנוע חשמלי למנוע בנזין לפי הצורך. בזמן הנסיעה הרכב מחליף בין שימוש במנוע אחד לשני בהתאם לצורך, לכמות הדלק ולמצב הסוללה. המטרה העיקרית היא לחסוך בדלק ולפלוט כמה שפחות גזים מזהמים כך שהרכב יודע לבצע את המעברים באופן אוטומטי כדי לקבל תוצאה אופטימלית.

המשותף לשניהם הוא החיבור לחשמל כדי לטעון את הסוללה. השוני ביניהם הוא בכך שרכב חשמלי אינו זקוק לדבר נוסף בעוד שרכב היברידי, נזקק גם לתדלוק רגיל אם כי לא בתדירות דומה לרכב בעל מנוע בנזין, וגם לטעינה חשמלית של הסוללה. השימוש בשני מנועים יוצרת דרישה הן לטעינה חשמלית והן לתדלוק בתחנת דלק.

הפופולריות של רכב חשמלי

הסיבות לפופולריות המכוניות הללו נובעת מכמה סיבות שונות שחלקן בוודאי ידועות. חיסכון בהוצאות דלק – הרי מחיר החשמל נמוך ממחיר הבנזין – הוצאות תחזוקה נמוכות באופן משמעותי – כיוון שאין חלקים נעים במנוע הוא פחות חשוף לבלאי – הוא ידידותי לסביבה ואינו פולט גזים מזהים כמו השרפה של הדלק.

אחת הסיבות שאולי פחות מוכרות היא העובדה שבזמן עמידה בפקקים או נסיעה איטית, לא רק שהרכב לא צורך חשמל ושומר על האנרגיה שלו, הבלימה וההאטה אף מחזירות מעט אנרגיה לסוללה ובכך מטעינות אותה.

המעבר לרכב חשמלי או היברידי כבר בעיצומו. משפחות רבות בוחרות להחליף את הרכב האישי או המשפחתי שלהן למכונית הפועלת על סוללה, והסיבות לכך מגוונות. נראה כי זה העתיד שאליו אנחנו מתקדמים.

חשיבותו של רכב חשמלי או היברידי עולה אף יותר ככל שהדגש על איכות הסביבה גדול יותר. מדינות רבות כבר פועלות לשינוי שוק הרכב לחלוטין וישראל איתן. הכוונה והתכנון במשרד התחבורה היא שבתוך 15-10 שנים, הרוב המכריע של כלי־הרכב יהיה חשמלי. זה הזמן לבדוק, לברר, ללמוד ולהכיר את המונחים, האביזרים והיתרונות כדי לבחור את הרכב המתאים ביותר בפעם הבאה שקונים רכב חדש.