הצבא יתפכח?
הצבא יתפכח? צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בצה"ל נערכים לפתיחת יחידות עילית לשילובן של חיילות, ויחידה 669, יחידת חילוץ של חיל האוויר, היא רק דוגמא לשינויים הצפויים.

עם אל"מ במיל', הרב משה הגר, ראש המכינה ביתיר, שוחחנו על ההשלכות הצפויות למהלך על הצבא ועל מאפייני הגיוס של צעירי הציונות הדתית.

באשר להשלכות המהלך על הצבא מזכיר הרב הגר, יום אחרי יום ירושלים, כי את העיר כבשו שלוש חטיבות מילואים, והדבר רק מעיד על כך שמרבית הצבא הוא צבא המילואים. "שילוב בנות במערך המילואים לא אפשרי כי רובן תהיינה אימהות. הכשרת לוחמת שלא תשרת במילואים זה בזבוז משאבים".

לדבריו שילובן של בנות ביחידות הקרביות נועד לפתור בעיית קצרת טווח של כוח אדם, אך בהיבט הרחוק יותר, היבט המילואים, הדבר לא יבוא לידי ביטוי ויסתכם בהוצאות עתק שאינן ממומשות לתועלת הצבא.

על הטענה לפיה שילובן של בנות נובע מדרישה שמגיעה מהשטח, מהבנות עצמן שמבקשות למצות את יכולותיהן מול מיצוי יכולות הבנים, מזכיר הרב הגר כי הצבא אינו מקום שנועד להעניק לאנשים את מאווייהם, ואם היה כזה הרי שכל חייל היה מתמקם ביחידה בה הוא חפץ. הצבא פועל על פי צרכיו ודרישותיו.

נקודה משמעותית נוספת אליה מתייחס הרב הגר היא עירך הרעות החשוב כל כך ביחידה לוחמת. לדבריו, בפועל, "אין רעות אלא תחרות ביחידה מעורבת של בנים ובנות. הבנים מתחרים על הבנות ואין רעות ביחידה והיחידה היא לא יחידה".

"יש כאן שני דברים, גם הרעות שהיא הבסיס של יחידה להיות לוחמת וזה לא יתכן במפגש של שני המינים יחד, וגם צבא המילואים שהוא עיקרו של צה"ל", במציאות שכזו, סבור הרב הגר, אין מקום לשילובן של לוחמות ביחידות השטח, ועם זאת הוא מדגיש כי ישנם תפקידים בהם תוכלנה חיילות להשתלב והדברים יכולים לבוא לידי ביטוי בשירותן כטייסות ויתכן שאף ביחידות כמו 669, אך ביחידות השדה הדברים שונים.

ומה באשר למאפייני גיוסם של צעירי הציונות הדתית כאשר רבנים כבר החלו להישמע כמבהירים שתלמידיהם לא יוכלו להתגייס ליחידות מעורבות בשל הבעייתיות ההלכתית, האם הדברים מלמדים על שינוי צפוי בגיוס בני הציונות הדתית?

"אני שייך לעולם המכינות ובו אנחנו מחנכים לשרת למרות שצה"ל לא נראה כפי שאנחנו רוצים וזה כי יש לנו אחריות כלפי המדינה. לכן במכינות אנחנו מחנכים שלמרות המציאות הקשה אנחנו מתגייסים ומנסים להשפיע מבפנים. אני לא יודע מה יגידו רבנים אחרים ולא יודע באיזו מידה יישמעו להם תלמידיהם", משיב הרב הגר ומוסיף: "אני מקווה שבני הנוער הדתי לא יימנעו מלהתגייס ולהשתלב בצבא, כאשר המערכת הפוליטית והמשפטית אינן מבינות את הנזק שהן גורמות לצה"ל".

"יש לנו אחריות כלפי המדינה וכלפי הביטחון שלה. אנחנו רואים שההשפעה שלנו הולכת וגוברת על אופיו של צה"ל דרך הפיקוד הזוטר וצבא המילואים, ולכן צריך סבלנות והתהליך בסוף יתברר כי הבנות לא ישרדו בצבא המילואים וצה"ל יעשה את החשבון הכלכלי שלו. בת יכולה להיות טייסת ואולי אפילו ב-669 ואם במטכ"ל חושבים שטוב להם לקחת בחורה, שייקחו, אבל צה"ל עצמו הוא לא חיל האוויר, צה"ל הוא השריון, החי"ר ההנדסה וכו' ושם השילוב של בנות הוא נזק עצום לצה"ל".

באשר לאופן בו ידריך את תלמידיו המגיעים מתוך בית מדרש תורני, לנהוג בתקופה שהצבא עדיין לא עשה את השיקול הכלכלי הזה, אומר הרב הגר: "אני אמליץ לא לשרת עם בנות. האם יקבלו את דעתי? אני לא בטוח, כי הנוער של המכינות לא כולו ספוג בתרי"ג מצוות ובדקדוק של כל ההלכות, ולא בטוח שחלקם ידקדקו בהלכה הזו. הדרך הנכונה היא להסביר למה זה לא טוב לצה"ל. מה הם יעשו וכיצד יפעלו? אני לא יודע. בכל אופן אני ממליץ להם לא ללכת ליחידות שיש בהן בנות. זה מזיק להם ומזיק לצבא ואני מקווה שהצבא יתעשת. כרגע יש מחסור בכוח אדם וזו הסיבה העיקרית לשילוב בנות. אם החרדים היו מתגייסים הבעיה הזו לא הייתה קיימת. אם גם הציונים דתיים לא יתגייסו יכנסו עוד יותר בנות".

ואולי נכון לנקוט בצעדים מזעזעים על מנת להבהיר את עמדת הציונות הדתית בפני הצבא? "אני לא תומך בצעדים מזעזעים, כי צריך שבאקדח יהיו כדורים כדי לאיים בו ואני לא משוכנע שיש כדורים, ובנוסף אני לא משוכנע שזו הדרך. הצבא ברובו הגדול בעמדות דומות לעמדות שלנו ולאט לאט נחדיר את הדרך הנכונה והישנה של צה"ל מהעבר למסלול וייצאו מהדמיונות של שילוב בנות ביחידות קיימות. שיקימו גדוד של בנות".