אורי משגב
אורי משגבצילום: Flash90

עיתונאי "הארץ" אורי משגב פרסם מאמר משתלח ביו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו וטען כי נתניהו מסוכן לישראל יותר מאויביה של המדינה.

"טעיתי לגבי נתניהו. כל סגולותיו ואיכויותיו מתגלמות בדמותו כראש האופוזיציה. הוא האדם המסוכן בתולדות מדינת ישראל. אף אחד מאויביה החיצוניים לא הגיע לקרסוליו", כתב משגב.

לדבריו, "הוא האיום הקיומי היחיד על הדמוקרטיה והחברה הישראלית. אינני בטוח כמה אנחנו רחוקים משם. מנגנון ההסתה, ההכפשה והשיסוי האדיר שנבנה עבורו פועל כמכונה משומנת, תמנון רב זרועות, שעליו הוא מנצח כמאסטרו מיומן".

"הטקסטים שהוא משחרר אודות הקואליציה והח"כים הערבים ("תומכי טרור") הם גבלסיים בעליל", הוסיף. "השחרת דמותו של ראש הממשלה נפתלי בנט ("נוכל") והדה־לגיטימציה המוחלטת של פועלו ("מוכר את המדינה לתנועה האיסלאמית") עושה שימוש עקבי במשפחות שכולות, כדי לסמן שיש לו דם על הידיים. זה חיקוי מדויק של הקמפיין לרצח יצחק רבין, שכמו בנט, חטא בנורא מכל: מניעת השלטון מנתניהו".

"מול הנחשול הזה ניצבת ממשלה עם כוונות טובות, מחושקת ומשותקת", כתב. "השב"כ והמשטרה מוחלשים ומורתעים, היועצת המשפטית לממשלה לא קיימת. טהרני השמאל והרשימה המשותפת תורמים את חלקם, חמאס מגויס למאמץ. הברית בין הביביסטים, הכהניסטים, החרדים והחרד"לים מתקרבת ליעד ההיסטורי: שתישרף המדינה".

אין זה מאמר ההסתה הראשון שמפרסם משגב ב'הארץ'. בחודש ינואר השנה פרסם משגב מאמר דעה אנטי-חרדי בעל ניחוח אנטישמי בעיתון 'הארץ' בו הוא מאשים את "החרדים" בהתפרצות הקורונה. "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האיראני", כתב. "נזקם מוחשי ויום יומי, לא פוטנציאלי. הקורונה, כטבעם של משברים דרמטיים, חשפה את האמת. החרדים הם אדוני הארץ. ישראל מוכת קורונה בעיקר בגללם".

משגב מיחזר את הטיעון הישן בדבר תקציבי הישיבות. "בחצי השנה החולפת הם כמובן היו הראשונים שקיבלו שוב ושוב תוספות תקציביות של מאות מיליוני שקל לישיבות ולמוסדות החינוך שלהם, שהמשיכו לפעול בלא הפרעה", כתב.

בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל קבע כי מאמר דעה שפרסם אורי משגב בעיתון 'הארץ' נגד הציבור החרדי הוא גזעני ומסית, וקבע כי המאמר יוסר מאתר 'הארץ'.

בהחלטה של חברי בית הדין נאמר כי "על רקע המצע העובדתי שהוצג בפנינו אין לנו אלא לקבוע כי המאמר אותו פרסם העיתונאי, ואותו ערך עורך העיתון, עושה שימוש בהתנהגותו ובהתנהלותו הבלתי מתקבלת על הדעת והראויה לגינוי של אותו חלק מהציבור החרדי וממנף אותה לטיעון כללי כנגד כלל החרדים במדינת ישראל עליהם הוא שופך קיתונות של אש וגופרית".

"ואם בכל אלה איך די", נכתב בהחלטת בית הדין, "המאמר הופך את כל החרדים לאויב העם והמדינה. ובזו הלשון הוא מוסיף: 'החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האירני'. בכך לא תמה הפרשה. השימוש שנעשה בכותרת המאמר " איפה הציבור שיצית אינתיפדה חילונית', והסיום של המאמר במילים מי שיצית פה אינתיפאדה חילונית יהפוך לכוכב עליון' הינן מילים קשות. הן מכילות דברי הסתה, יוצרים תחושה כי הסכנה מהכתוב הינה ודאית וקרובה, ויש באותן מילים כתובות עידוד למלחמת אחים".

השימוש במונח 'אינתיפאדה חילונית' אשר תהפוך את מי שיצית אותה לכוכב עליון אינן יכול להתפרש אלא כקריאת לפגיעה פיזית בציבור שלם, ואנו - אנה אנו באים", נאמר. "הנה כי כי נמצא כי התוכן הגזעני והמסית של הביטויים הנכללים בכתבה מוציאים חלק ממנה מתחומו של חופש הביטוי. ולא נותר לנו אלא לקבוע כי עיתון 'הארץ' והעיתונאי אורי משגב הפרו את כלל 14א של כללי האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל".