אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: FREEPIK

כאשר מעלית נתקעת מדובר במאורע מלחיץ, לא נעים בעליל, ולעיתים טראומתי. אך גם כאשר אין נזק פיזי או נפשי מובהק, עדיין ישנו סיכוי לא רע להוציא פיצויים מכובדים בעקבות אירוע חריג, בהתאם להיקף הרשלנות והאחריות החלה על חברת המעליות ואחראים נוספים.

כאן נעשה סקירה קצרה ולא ממצה של הנושא, על מנת לשפוך אור על נקודות מרכזיות בדיני הנזיקין ובפרט בהקשר של מעליות תקועות ונפילה במדרגות (עבור אלו שאינם משתמשים במעליות מסיבות שונות).

מה לעשות כשרוצים להגיש תביעה, לאחר שאדם נלכד במעלית שנתקעה

היתקעות במעלית היא חוויה לא פשוטה העלולה להוביל לצלקות בנפשו של האדם המצוי בסיטואציה קשה זו. כאשר מעלית נתקעת, גם אם האדם תפקד בקור רוח בשעת מעשה, לא התעלף, ולא פונה לבית חולים, עדיין תתכן פגיעה נפשית מתמשכת הקרויה בעגה המקצועית "פוסט טראומה לאחר התקעות במעלית". גם חילוץ לאחר זמן קצר לא מפחית בהכרח מאחריות הנתבעת ולא יקטין בהכרח את גודל הפיצוי והשיפוי.

כמו במקרים רבים אחרים בתחום דיני הנזיקין גם כאן ניתן ואף רצוי להגיש תביעה כנגד האחראים לרשלנות שבגינה המעלית נתקעה והאדם התובע נלכד בתוכה כשהוא חסר אונים וממתין לכוחות החילוץ. נציין גם כן כי כאשר מדובר בילד או קשיש או אדם עם מוגבלות, פיזית או נפשית או אחרת (אוטיזם, פיגור שכלי/מפגרים וכדומה) הנזק הנפשי עשוי להיות גדול הרבה יותר ובהתאם לכך הפיצויים להם ייתכן שהוא זכאי!

ככלל, חברת מעליות אמורה להפעיל מוקד בקרה טכנית ובו טכנאים עמם ניתן ליצור קשר בעזרת אינטרקום - ובמידת הצורך יוקפץ טכנאי מעליות. גם ועד בית אמור למנות נציג שיכול לתפעל תקלות בסיסיות ולסייע בחילוץ. מכבי אש כמובן יכולים גם הם לחלץ, אך לא תמיד ישנה קליטה מתוך מעלית. בכל מקרה, מחובתה של חברת השירות למעלית הן לתפעל תקלות והן לדאוג לתחזוקה השוטפת.

לכן, במקרים רבים בהם מעלית נתקעת כאשר אדם נמצא בתוכה, הדבר עלול לנבוע מרשלנות ואף רשלנות נפשעת של חברת המעליות והתמיכה הטכנית, המנסה לחסוך כספים והוצאות על חשבון ביטחונם הפיזי והנפשי של המשתמשים בה, ובכך נפגע גם האמון הבסיסי בין המשתמש במתקן לבין המתקין, היצרן ונותן השירות הקבוע.

אחריות מוגדלת כשמעלית נתקעת ובתוכה לכוד אדם

הדבר חמור שבעתיים בבתים ישנים ובמגדלים גבוהים שם האחריות המוטל על כתפי שלל הגורמים בשרשרת התחזוקה, החל מהנהלת המבנה / וועד בית ועד לחברת השירות של המעליות, כבדה הרבה יותר.

להתייעצות מהירה והערכה כללית של סיכויי התביעה, ללא כל התחייבות עם עו"ד דיני נזיקין ומעליות - א.פ. ושות משרד עורכי דין, גישור, מו"מ באזור המרכז והצפון – טלפון ישיר: 054-5829265 (בזמן שעורכי הדין מטעמנו נמצאים בדיונים בבתי המשפט, ניתן להשאיר מסרון או הודעת "וואטסאפ" לטל' המשרדי, ואנו נשוב אליכם בהקדם ונפעל למיצוי זכויותיכם ושאר הסעדים!).

לא בכדי נפסקו בעבר על ידי בתי המשפט השונים בישראל סכומים נכבדים העולים על עשרות אלפי שקלים לטובת נוסעים תמימים אשר שהו זמן ממושך במעלית תקועה. כאשר מוגשת תביעה כזו לרוב בתי המשפט, כאמור, יטו להתייחס אליה ברצינות תהומית ואף ייפסקו לעיתים הוצאות משפטיות הכוללות החזר שכר טרחת עורך דין כאשר הדבר מצדיק זאת ובהתאם לחומרתן של הנסיבות ועומק התרשלותה של הנתבעת או הנתבעות. ואכן, בחלק מהמקרים מספיק להוכיח באופן העולה כדי מאזן הסתברויות שהנפגע חווה ראש נזק של "כאב וסבל" על מנת לקבל פיצוי יסודי מצד המזיק.

כמובן שהצטיידות בחוות דעת רפואית ומקצועית תועיל מאד בכדי לבסס את חומר הראיות וההוכחות, וכמובן תיעוד, צילום וכן הלאה של כל הפרטים, רישום פרטי עדים וכו' גם הם חשובים ביותר.

כיצד מתייחס בית המשפט למקרים של תביעת אדם שנתקע במעלית?

בית המשפט יבחן במקרים כאלה, לעיתים קרובות, את היקף השירות אותו מעניקה חברת המעליות ו/או התחזוקה, את יכולתה לתת מענה בהתאם לחוזה המוסכם, ובהתאם לדרישות החוק/התקנות/הנהלים הרלוונטיים, ובהתאם לכך יאמוד ויפסוק את גודל הפיצוי. תביעה כזו ניתן כעיקרון להגיש הן כתביעה קטנה על היתקעות במעלית כאשר המעלית נתקעה, וזאת בבית המשפט לתביעות קטנות, והן כתביעה רגילה שלרוב תוגש בבית משפט השלום במקום מושבה של הנתבעת.

לא תמיד רצוי לרוץ ולהגיש תביעה בכוחות עצמכם, ומומלץ בכל מקרה להיוועץ עם עורך דין המומחה בתביעות קטנות, נזיקין ורשלנות במקרים בהם מעלית נתקעה. חשוב מאד להתייעץ עם עו"ד בר סמכא בתחום בסמוך מאד לאירוע, שכן במקרים מסוימים השתהות והתמהמהות עלולים להיות בעוכריו של התובע.

ומה בנוגע לנפילה במדרגות?

אם אתם מאותם אנשים הסובלים מתופעת ה'קלסטרופוביה' (הלוא היא פחד מצמית ממקומות סגורים, קטנים, פחד ממעליות), רצוי שתדעו כי אין בכך בהכרח בכדי לפטור את הנתבעת מאחריות ומתשלום פיצויים נכבדים במקרה של היתקעות במעלית, גם בהנתן "גולגולת דקה". אם החלטתם לוותר על השימוש במעלית, בין אם מתוך חרדה ובין אם משיקולים של שמירה על אורח חיים בריא, ובעקבות זאת נחבלתם בעת נפילה במדרגות - גם במקרה זה ייתכן ותקום לכם עילת תביעה טובה בהתאם לרשלנות המזיק. גם כאן רצוי לפנות להתייעצות ראשונית חינם עם משרד עו"ד מומחה לדיני נזיקין ורשלנות נזקי נפילה במדרגות ובמקומות ציבוריים.

יש לזכור תמיד שלא לנהל משא ומתן עצמאי ולא לשוחח עם נציגי החברה ללא ייצוג צמוד של עורך דין הבקיא בתחום, מכיוון שלעיתים מדובר בבלשים פרטיים וחוקרים פרטיים האוספים ראיות עבור הצד השני, או חברת הביטוח שלו. תאגידים וחברות ענק רגילים לנהל מאבק איתנים סמוי טרם התביעה מול עורכי דין, לפני, ובמהלך ההליך המקדמי.

לאור זאת ההמלצה הכללית היא שלא לשוחח על המקרה עם גורמים שאינם רלוונטיים או למסור מידע ופרטים שונים, גם אם המידע המבוקש נראה תמים לחלוטין או "פרטים יבשים" על המקרה.

זכרו תמיד שנזק משפטי קל מאד לעשות – אבל מסובך למדי לתקן! נשמח לייעוץ ולעמוד לשירותכם בפירמת עורכי הדין לתביעות נזיקין ומעליות תקועות, בטלפון (קו ישיר לעו"ד המתמחה בדיני נזיקין ותביעות קטנות) – 054-5829265 או לשלוח הודעה ונחזור אליכם מיידית.

אתר ובו מידע כללי על הנושא - www.pelleg-law.co.il

--

דיסקליימר – יובהר כי כל האמור בכתבה זו אינו מהווה המלצה משפטית או אחרת, לפעולה מכל סוג, ואינו מהווה תחליף להתייעצות עם עו"ד מומחה הבקיא בתחום דיני הנזיקין, החוזים, המעליות/מעליות שנתקעו, ו/או תביעות קטנות.

כל פעולה שתנקט בעקבות קריאת מאמר זה היא על אחריות המשתמש בלבד וכל האמור הוא בבחינת חומר רקע כללי בלבד אשר עשויות ליפול בו אי אלו טעויות סופר ו/או אחרות, מידע המתעדכן ומשתנה מעת לעת בתחום המשפט, אי דיוקים הנובעים מטעמים שונים, מידע אשר המשתמש עלול לייחסו לסיטואציה אחרת בהעדר ייעוץ וליווי משפטי מקיף, אישי ופרטני.