התאבדות, אילוסטרציה
התאבדות, אילוסטרציהצילום: iStock

קצין צה"ל בדרגת סגן, ששירת ביחידה שבה שירת קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי לפני כשנה, נפל מבניין לפני כשלושה שבועות וככל הנראה התאבד, כך נחשף ב'ישראל היום'.

על פי הדיווח, מפרטים ראשונים של החקירה עולה כי ככל הנראה הקצין החליט לשים קץ לחייו כתוצאה ממניעים ומקשיים אישיים, אך לא ניתן שלא לקשר את המקרה לשרשרת האירועים המורכבת שהביאה למותו של סרן ת' בכלא הצבאי לפני כשנה.

ת' בן ה-24 נעצר לאחר שנחשד בעבירות ביטחוניות חמורות. על פי הפרטים שהותרו לפרסום, הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית מסווגת מאוד באמ"ן, פעל באופן עצמאי בעת שעבר את העבירות החמורות, והיה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו. בצה"ל הדגישו אז כי הקצין פעל ממניעים "אישיים", ולא ממניעים אידיאולוגיים או כלכליים.

בלילה שבין 16 ל־17 במאי, במהלך מבצע שומר החומות, נמצא סרן ת' במצב קשה בתאו בכלא. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ושם נקבע מותו. נכון לעת הזו, שנה לאחר האירוע, לא נקבעה סיבת מותו, ובמשפחתו של סרן ת' טענו כי בנם שנמצא מת בכלא לא התאבד. בדיקת דמו של הקצין, שנערכה בארה"ב, לא העלתה ממצאים חד-משמעיים.

בעקבות האירוע הקשה, והעובדה שעצם מעצרו הוסתר מעיני התקשורת עד למותו, הקים צה"ל צוות מומחים שבחן את כל המקרה בראייה מערכתית. בין היתר, נבחנו מערך הכליאה בצבא, היבטים הקשורים למערך הגיוס באמ"ן ועוד.

גורמים המעורים בפרטים ציינו כי ייתכן שיש לבחון מחדש את כל איתור המשרתים ביחידות הטכנולוגיות באמ"ן, ובייחוד את מבחני האישיות שהם עוברים. עוד ציינו הגורמים כי מצופה מהמפקדים הישירים של אותם קצינים לזהות מצוקות אישיות של פקודיהם.

התאבדותו של הקצין מיחידתו של סרן ת' מצטרפת לשלוש התאבדויות נוספות בצה"ל בחודש האחרון. ארבעה מקרי התאבדות בחודש אחד הם נתון גבוה מאוד, בייחוד אם משווים זאת לשנת 2021 שבה התאבדו בכל השנה כולה 11 חיילים, ולשנת 2020 בה התאבדו תשעה חיילים.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מחויב לשמור על שלומם ועל בריאותם של משרתיו ומשקיע משאבים רבים במניעה מראש של אובדנות, בשיתוף מפקדי היחידות, גורמי בריאות הנפש וגורמי כוח האדם. צה"ל ימשיך לפעול לצמצום מקרי האובדנות. כל מוות של חייל נחקר ומתוחקר באופן מעמיק כדי להגיע לחקר האמת ולהפיק את הלקחים הנדרשים. כך נעשה גם באירועים האחרונים. בסיום החקירות יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה"ל משתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן".