אביב גפן גרסת 2022 וגרסת 1992
אביב גפן גרסת 2022 וגרסת 1992צילום: באדיבות HOT

ב28 במאי נציין 30 שנה לאחד האלבומים האייקונים ביותר ברוק הישראלי, ובמוזיקה הישראלית בכלל: אלבום הבכורה של אביב גפן - "זה רק אור הירח".

אביב עלה לכותרות בשנים האחרונות בעיקר בגלל התפנית שעשה והגוון המרוכך יותר שאימץ, כך שאין ספק שהאביב של היום הוא לא אותו אביב של שנת 1992. אבל האם חוץ ממרד הנעורים של אביב שחלף גם המאזינים התבגרו או התחלפו?

לכבוד התאריך העגול, ספוטיפיי בדקה איך דור ילדי אור הירח גדל וצמח עם השנים. ומסתמן שדווקא הילדים של ילדי אור הירח הם המאזינים העיקריים: 55% מהמאזינים לאלבום בספוטיפיי הם בני 29 ופחות, בעוד שבקרב כל המאזינים של אביב, חלקם באוכלוסיה הוא 50% בלבד (ו-50% נוספים מגיל 30 ומעלה).

קבוצת הגיל של 18-24 היא הגדולה ביותר בקרב מאזיניו של אביב לאלבום (30%) ובכלל (27%). הקבוצה הבאה בגודלה היא בני ה35-44 (22%).

באופן די צפוי אור הירח הוא גם השיר המוביל באלבום בנתוני ההאזנה שלו, יותר מפי 3 השמעות בהשוואה לשיר הבא "מיליארד טועים". אור הירח הוא גם השיר הרביעי המושמע ביותר של אביב גפן בכל הזמנים, לאחר "עונות", "קוצים" בשיתוף פעולה עם עידן רייכל, ו"יומן מסע" בשיתוף פעולה עם אריק אינשטיין.

עוד נתון מעניים הוא שכ19% מההאזנות לאלבום (בממוצע) מגיעות ממשתמשים מחוץ לישראל. בעוד שבארץ "עונות" הוא המקום השני אחרי קוצים, בקרב המאזינים של אביב בחו"ל, "יומן מסע" הוא השיר שזוכה לרוב ההאזנות לאחר "קוצים".