אבי מעוז
אבי מעוזצילום: Yonatan Sindel/Flash90

סגן השר כהנא השתתף בוועידת ישראל למלונאות ולתיירות ומצא שם כר נרחב להנדסת התודעה מבית מדרשו.
זה שאצל אנשי ימינה, כולל מפקד הטייסת, אמינות היא לא הצד החזק, בלשון המעטה כמובן, זה לא חידוש, זו כבר תווית היכר.

המעניין הוא, ששוב ושוב הוא בטוח שהציבור הרחב יקנה את ילקוט הכזבים שלו. לצערי, בחלק מהפעמים הוא כנראה מצליח.

לא אחזור כאן על הבעיות הקשות שיש ברפורמה של כהנא ועל כך שכל הטענות שהוא מעלה כנגד מצב הכשרות נכונות ביתר שאת כלפי הרפורמה שלו, וכן לא אתעכב על דבריו שכל מגמתו לשפר את מערך הכשרות, כאשר הוא עושה זאת כנגד הרבנות הראשית, כל גדולי הדור ובלי להתייעץ עם המומחים הגדולים ובעלי הניסיון הרב ביותר בהפעלת מערכי כשרות.

החידוש בדבריו של כהנא הפעם הוא בניסיון להנדס את תודעתם של אותם מלונאים שבפניהם דיבר ולעוור את עיניהם בשורת הריווח.

כהנא מסביר לשומעיו שהכח בידיהם, ושאם הם לא מרוצים מרמת הכשרות, מאיכות השירות או מהמחיר, הם יכולים לדרוש מהרבנות לשפר את המצב או שהם יעברו לכשרות אחרת.

האם הוא באמת חושב שאף אחד לא יעצור לרגע וינסה להבין את משמעות דבריו?

מה למשל הוא מנסה לומר ביחס לרמת הכשרות? שאם בעל עסק חושב שלא משגיחים עליו מספיק ולא תובעים ממנו דרישות מספיק מחמירות, הוא יאיים שאם לא תעלה רמת הכשרות הוא יחפש גוף השגחה מהדר יותר?
וביחס למחיר ההשגחה זה הרי אבסורד גדול עוד יותר, שהרי אם אותו בעל עסק ירצה לעבור לרבנות אחרת, מחיר ההשגחה יהיה אותו מחיר בדיוק, ואם הוא ירצה לעבור לאחד מגופי הכשרות הפרטיים שכהנא רוצה שיקומו במסגרת הרפורמה, הרי שעלות ההשגחה תהיה גבוהה יותר, כפי שיודע כל מי שמצוי בתחום וכפי שכבר פורסם.

מה שכהנא מסתיר בדבריו זה שני דברים:

האחד, שהמשמעות האמיתית של הרפורמה תהיה ירידה ברמת הכשרות, כי מה שתעשה התחרות שהוא מרבה לדבר בשבחה, זה לתת לבעלי העסקים, שלא רוצים לעמוד בדרישות הכשרות הבסיסיות של הרבנות, לחפש אלטרנטיבות בדמות תאגידי הכשרות, שבתור עסקים כלכליים לכל דבר ועניין, יהיו מוכנים להתפשר הרבה ברמת הכשרות בכדי להגדיל את כמות הלקוחות שלהם, כפי שקרה בפועל עם תאגיד ההשגחה של צוהר.

הדבר השני שהוא הסתיר מהמלונאים זה שמי שאכן יבחר לעזוב את השגחת הרבנות ולפנות לשירותי השגחה של תאגידים כלכליים, יגלה במהרה שציבור שומרי הכשרות מדיר רגליו מהעסק שלו, והוא ייאלץ לחזור בסוף לבקש השגחה מהודרת וטובה.

בע"ה דבריו של כהנא הם מלמולי הגסיסה של הממשלה הרעה הזאת. כשנחזור במהרה בימינו לשלטון נתקן את כל פגיעותיה של קואליציית מדינת כל אזרחיה בדמותה ובזהותה היהודית של המדינה, ובתוכן גם רפורמת הכשרות של כהנא.

את הנזקים הטכניים זה יהיה יחסית יותר קל בע"ה. את נזקי הנדסת התודעה של כהנא וחבריו כנגד הרבנות הראשית וכנגד רבני ישראל, מוסרי נפשם על שמירת התורה והמצוות של עם ישראל, כמו מרן הרב שמחה הכהן קוק זצ"ל, יהיה קשה יותר לתקן.

אבל אנו בטוחים ומלאי ודאות בתהליך שיבתם של ישראל, וגם אם יתמהמה בוא יבוא.

--

ח"כ אבי מעוז הוא יו"ר מפלגת נעם, חבר סיעת הציונות הדתית