מיכאל פואה
מיכאל פואה צילום: באדיבות המצולם

מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר שרנו בסעודה שלישית בשבת. עם ישראל נמשל לצאן אשר הקב"ה מנהל אותו על מי מנוחות בנאות דשא ומנחה אותו במעגלי צדק.

אבל לא תמיד הכול כך אידיאלי פעמים שהעדר לא תמיד הולך בדרך הנכונה, ואז מופעל השבט אותו מקל עליו נשען הרועה בלכתו והוא מכה בדרך כלל במי שהולך בראש העדר ומכוון אותו לדרך הנכונה.

השבט והמקל אינם מטפורות תאורטיות אלא דברים מאוד ממשיים. הוי אשור שבט אפי ומטה זעמי אומר הנביא. ובלשון התורה וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ.

כלומר אשור בזמנו של ישעיהו ויושבי הארץ אשר לא הורשנו אותם כלומר לא החלנו את ריבונותנו עליהם הם השבט והמטה המכוונים אותנו לדרך הישר.

בדור זה בו זכינו לראות בטוב ה' בגאולת ישראל וירושלים, זוכים אנו גם להכוונה א-לוהית המכוונת אותנו בדיוק לייעודינו. הכוונה שפעמים מאוד כואבת אבל מאוד מדוייקת אי אפשר שלא לשמוע אי אפשר שלא להבין, כל מאיים כל מפגע אומר לנו במילים מפורשות "הר הבית".

במקום לאטום את האוזניים, ולנסות לשבור את המטה המכה, כדאי להקשיב לרועה. אנו העולים להר רואים בעינינו כיצד החזרה להר יוצרת מערבולת בכל הארץ והעולם, ואילו בהר עצמו היא מביאה לרוגע ושקט. אנו קוראים לכולם קומו ונעלה ציון להר בית ה', לא בשביל הביטחון והשקט, אלא כדי להאיר לעולם מאורה וטובה של ירושלים.

נעלה בטהרה וקדושה ונקרא בשם ה' אל עולם, זה תפקידנו זה ייעודינו זה מה שבסתר ליבם מצפים מאתנו גם אויבנו. ירושלים היא עיר השלום, אך היא גם עיר היראה, הבחירה היא בידנו.