תג מחיר. ארכיון
תג מחיר. ארכיוןצילום: פלאש 90

ארגון "בצלמו" דורש מהיועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה לפתוח בחקירה בחשד לביצוע פשע שנאה נגד רוני חן, גיבורת פרק התכנית "עובדה" ששודר בסוף השבוע שעבר.

בפרק "עובדה" סיפרה חן, נערת גבעות לשעבר שטענה בתכנית כי בן גביר משדל נערי גבעות לבצע פעולות תג מחיר, כיצד היא בעצמה הציתה רכב של פלסטיני בחברון.

זה קרה בזמן שהתארחה בביתו של בן גביר במעצר בית. "יש שם רכב מול גבעת האבות, רכב בצבע אדום ואני מתחילה לעקוב אחריו מתי הוא חוזר, מתי הוא נכנס", שחזרה חן בתכנית. "אני מצפתת עליו, איפה הבעיות? מצלמות באזור וחיילים בש.ג שיראו אותנו חוצות את הכביש".

בהמשך תיארה שלב אחר שלב כיצד ביצעה את פשע השנאה. "באותו יום אני מתקשרת לעוד שלוש חברות מרמת מגרון ואני שואלת אותן אם הן רוצות לבוא איתי לבר מצווה, כלומר הולכים לעשות משהו", תיארה. "כבר שמונה-תשע בערב, חלוקת תפקידים. שתיים נוסעות לתחנת דלק והן מגיעות עם הבקבוק. יש לנו גרפיטי כדי לכתוב תג מחיר".

ואז, "שלושתינו הולכות לכיוון הרכב האדום. מוצאות צמיג, דוחפות אותו מתחת לרכב, אני סופגת את הבד בבנזין כדי שהצמיג ידלק וזורקת את הגפרור. זה לוקח שלושים שניות גג. ואז אתה שומע את הבום ואתה מבין שהמנוע התפוצץ או משהו שקרוב אליו. עבד. דפקתי את המערכת, ניצחתי".

במכתב ששיגר שי גליק מנכ"ל בצלמו ליועמ"שית בהרב-מיארה נכתב: "בתחקיר עובדה שהתפרסם בשבוע האחרון נחשפה דמותה של נערת הגבעות לשעבר בשמה דאז חנה חנניה ובשמה הנוכחי כיום רוני חן. נערת הגבעות סיפרה על חייה כנערת הגבעות שבהם הפרה חוק שוב ושוב".

"בכתבה הנערה מודה שהיא בעצמה שרפה רכב פלסטיני ממניע לאומני - דבר המהווה פשע שנאה", נכתב. "היא מציינת שהיא מעולם לא נחקרה ובוודאי לא הועמדה לדין על עבירה זו. יש כאן הודאה מפורשות על פשע חמור שהיה אף יכול לגרום לשפיכות דמים הן במהלך ההצתה והן לאחריה על ידי נקמה".

עוד ציין גליק: "אציין שגם אם כיום היא חזרה בתשובה ממעשיה, הדבר לא מצדיק אי פתיחת חקירה. הדבר מהווה כמובן טיעונים לעונש מופחת וכדומה אולם חובה קודם לחקור את המקרה להגיש כתב אישום להרשיע ובטיעונים לעונש הדבר כמובן יישמע ויקבל את קולו כחלק ממכלול שיקול הנתונים".

רוני חן לא מסרה תגובה