אגדות קסומות מכילות תמיד כמה מרכיבים בסיסיים: מלך, יועץ רשע, נסיכה נאה, ואוצרות. התמהיל יכול להיות טיפה שונה, אבל אגדה בלי מלך או נסיכה, אינה אגדה (ואם תרצו, תשאלו את הרצל).
לכן אגדה שהיא בכלל ממקורותינו, ומצוידת במלך משמעותי, ברור שאתעניין בה.
כך הגענו אל מלך בולאן.
מדובר בבחור עשיר, חזק, נאה מן הסתם, מוערך ונערץ על נתיניו. אחד כזה שיש לו הכול והמון. כמו באגדות, גם הוא, למרות כל מה שיש לו, מרגיש ריקנות. המלך הזה (שאת שמו לא הצלחתי לחשוף), מקבל על עצמו להשתדל לעשות מעשים טובים שיהיו לרצון הבורא. אין לו מושג מה לעשות וכיצד, והוא מנסה את שיטת הניסוי והתהייה. הוא מקפיד על חוקי הדת הכוזרית, ממלא בעצמו תפקידי כהונה, מקריב את הקורבנות "מכל הלב", ובכ"ז אפעס, העסק לא מתקדם, והריקנות נותרת בעינה.
אבל אז מתרחש מהפך, המלך שלנו נרדם (גם מלכים מתעייפים כנראה), ובחלומו מתארח מלאך. המלאך מוסר לו מסר שלימים הופך להיות פתגם חצי פוליטי: "כוונתך רצויה לפני הבורא, אבל מעשך אינו רצוי". המלך מפנים את המסר המלאכי, מגביר את קצב עבודתו את הדת ומרבה בתפילות.
המלאך מגיע אליו שוב לחלום: "כוונותיך רצויות לפני הבורא, אבל מעשיך אינם רצויים!" המלאך אף מדרבן את המלך לצאת החוצה, לחקור ולדרוש מהם המעשים הרצויים בעיני הבורא.
בבוקר, הממלכה כמרקחה, המלך מתחיל להתעניין בדתות אחרות ובאמונות נוספות.
מסקרן, אה? זהו בעצם המבוא לספר הכוזרי.
הגאון מוילנא עודד תמיד את תלמידיו ללמוד את הכוזרי בנוסף ללימוד התורה הקלאסי, באומרו כ "ספר הכוזרי קדוש וטהור, עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו". זה כנראה, מה שדחף את ישראל גולדברג המו"ל וצבי פישמן העורך, להמיר את ספר הכוזרי למשהו שילדים יסתדרו איתו, יבינו, ילמדו ויפנימו.
מדובר בהפקה מרשימה, נאה מאוד וזורמת. מי שלמד פעם את הטקסטים של הכוזרי, יודע שמדובר בניסוח מעט כבד וקשה. אולם בגרסת בני הנעורים, עוגלו הפינות ושויפו הקצוות, מה שהופך את הספר לספר אגדות מרתק. נתתי את הספר לעיונו של ילד העונה לנתוני קהל היעד. הוא שתה אותו בשקיקה. לקח לו רק ארבעים דקות יותר ממני, גם אני שקעתי ונהניתי.
נו טוב, אימא שלי טוענת שאני עדיין ילד.
שמונה שלבים ומחצה בסולם יעקב.
פינת משבית השמחה:
ריבונו של עולם, מהו שמו המלא של המלך? המתח הורג אותי.
לכן אגדה שהיא בכלל ממקורותינו, ומצוידת במלך משמעותי, ברור שאתעניין בה.
כך הגענו אל מלך בולאן.
מדובר בבחור עשיר, חזק, נאה מן הסתם, מוערך ונערץ על נתיניו. אחד כזה שיש לו הכול והמון. כמו באגדות, גם הוא, למרות כל מה שיש לו, מרגיש ריקנות. המלך הזה (שאת שמו לא הצלחתי לחשוף), מקבל על עצמו להשתדל לעשות מעשים טובים שיהיו לרצון הבורא. אין לו מושג מה לעשות וכיצד, והוא מנסה את שיטת הניסוי והתהייה. הוא מקפיד על חוקי הדת הכוזרית, ממלא בעצמו תפקידי כהונה, מקריב את הקורבנות "מכל הלב", ובכ"ז אפעס, העסק לא מתקדם, והריקנות נותרת בעינה.
אבל אז מתרחש מהפך, המלך שלנו נרדם (גם מלכים מתעייפים כנראה), ובחלומו מתארח מלאך. המלאך מוסר לו מסר שלימים הופך להיות פתגם חצי פוליטי: "כוונתך רצויה לפני הבורא, אבל מעשך אינו רצוי". המלך מפנים את המסר המלאכי, מגביר את קצב עבודתו את הדת ומרבה בתפילות.
המלאך מגיע אליו שוב לחלום: "כוונותיך רצויות לפני הבורא, אבל מעשיך אינם רצויים!" המלאך אף מדרבן את המלך לצאת החוצה, לחקור ולדרוש מהם המעשים הרצויים בעיני הבורא.
בבוקר, הממלכה כמרקחה, המלך מתחיל להתעניין בדתות אחרות ובאמונות נוספות.
מסקרן, אה? זהו בעצם המבוא לספר הכוזרי.
הגאון מוילנא עודד תמיד את תלמידיו ללמוד את הכוזרי בנוסף ללימוד התורה הקלאסי, באומרו כ "ספר הכוזרי קדוש וטהור, עיקרי אמונת ישראל ותורה תלויים בו". זה כנראה, מה שדחף את ישראל גולדברג המו"ל וצבי פישמן העורך, להמיר את ספר הכוזרי למשהו שילדים יסתדרו איתו, יבינו, ילמדו ויפנימו.
מדובר בהפקה מרשימה, נאה מאוד וזורמת. מי שלמד פעם את הטקסטים של הכוזרי, יודע שמדובר בניסוח מעט כבד וקשה. אולם בגרסת בני הנעורים, עוגלו הפינות ושויפו הקצוות, מה שהופך את הספר לספר אגדות מרתק. נתתי את הספר לעיונו של ילד העונה לנתוני קהל היעד. הוא שתה אותו בשקיקה. לקח לו רק ארבעים דקות יותר ממני, גם אני שקעתי ונהניתי.
נו טוב, אימא שלי טוענת שאני עדיין ילד.
שמונה שלבים ומחצה בסולם יעקב.
פינת משבית השמחה:
ריבונו של עולם, מהו שמו המלא של המלך? המתח הורג אותי.
