הרב אורי זוהר
הרב אורי זוהרבועז לב-ארי

הרב שחיבר בין שני עולמות. הרב אורי זוהר, אחד מגדולי היוצרים במדינת ישראל, הלך לעולמו הבוקר (חמישי) בגיל 86.

הלוויתו תצא אחר הצהריים בשעה 16:00 מביתו ברחוב זכרון יעקב בירושלים אל בית העלמין בגבעת שאול.

לאורך שנות ה-60 וה-70 שימש זוהר כשחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, תסריטאי ובמאי קולנוע בולט בתרבות הישראלית.

זוהר עמד בראש "חבורת לול" שכללה גם את אריק איינשטיין, שלום חנוך, יהונתן גפן ועוד.

בסוף שנות ה-70 הוא חזר בתשובה בהליך שזכה לתהודה רבה בציבוריות הישראלית, ומאז מיעט בראיונות בתקשורת. כשנה לפני שהחל בתהליך חזרה בתשובה זכה זוהר בפרס ישראל, אך סירב לקבלו.

בשנה שעברה הכניס הרב אורי זוהר ספר תורה לזכרו של אריק איינשטיין לבית מדרש בזכרון יעקב. יזם הנדל"ן אלון עמרם מימן את כתיבת הספר.

אורי זוהר הכניס ספר תורה לזכרו של אריק איינשטייןוואלה

הרב אורי זוהר נולד בתל אביב לזוג הורים, עולים חדשים מפולין. בזמן השירות הצבאי הצטרף ללהקת הנח"ל ושירת יחד עם חיים טופול ואברהם הפנר, שהיו שותפיו לעתיד בעשייה הקולנועית.

זוהר היה ממקימי להקת "בצל ירוק" ושיתף פעולה עם שייקה אופיר במספר מערכונים. בסוף שנות ה-50 הקים עם אברהם דשא (פשנל) שרד ההפקות בשם "התיאטרון העממי".

עם הקמת הטלוויזיה הישראלית, זוהר יצר והנחה תוכניות טלוויזיה כמו תוכניות המערכונים "לול" אותה ביים, ולאחר מכן התוכנית "זה הסוד שלי". זוהר היה שחקן ובדרן מבוקש עד שנת 1977, השנה בה החל בתהליך חזרה בתשובה.

אורי זוהר מתגעגע לאריק איינשטיין

שר התרבות והספורט חילי טרופר ספד לרב אורי זוהר: "עצב רב על מותו של הרב אורי זוהר ז"ל. הרב אורי זוהר היה מגדולי היוצרים בישראל ואבן יסוד בתרבות הישראלית. לאורך השנים היה זוהר ממעצבי הקולנוע הישראלי וסרטיו הפכו לנכסי צאן ברזל אשר נכנסו לכל בית ובית".

"היו בו שנינות, הומור ויצירתיות יוצאי דופן, ויצירותיו ומורשתו ישארו איתנו. תנחומים למשפחתו, אשתו וילדיו, יהי זכרו ברוך", כתב טרופר.

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, אמר: "יחד עם כל עם ישראל אני כואב בבוקר זה את הסתלקותו לבית עולמו של האי גברא רבה ידידי האהוב הרב הצדיק אורי זהר זצ"ל מי שהיווה דמות מופת בדורנו, סלל את הדרך אל שורשי העם ורבים השיב מעוון. זכה לחיות חיים משמעותיים של תורה, בצניעות ובענווה, מתוך דביקות בבורא יתברך".

שרת הפנים איילת שקד כתבה: "לכל אדם בישראל יש את אורי זוהר שלו. כאישיות גדולה מהחיים, הוא הכיל ניגודים שונים בשלבים שונים בחייו המלאים. תודה לך הרב אורי זוהר על מה שהיית לישראלים רבים".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ספד גם הוא. "שמעתי בצער על פטירתו של הרב אורי זוהר ז"ל. אורי היה מגדולי היוצרים הישראלים - שחקן, תסריטאי ובמאי שעיצב את עולם הקולנוע שלנו. תרומתו הגדולה לתרבות הישראלית תיזכר לדורות".

"באופן אישי אני לעולם לא אשכח את הופעותיו בפני חיילי סיירת מטכ"ל בשנות ה-60, כשבידר אותנו יחד עם שייקה אופיר ז"ל ויהורם גאון שיבדל לחיים ארוכים. בישיבה על מזרנים, בהאנגר ביחידה, זכינו להינות מהכישרונות העצומים ביותר שצמחו במדינת ישראל. אורי קרע אותנו מצחוק. אהבנו אותו מאוד. יהי זכרו ברוך", דברי נתניהו.

ח"כ משה גפני הוסיף: "יחד עם כל בית ישראל הצטערתי לשמוע על פטירתו של הרב אורי זוהר זצ"ל, שהשיב רבים מעוון, קרבם לאבינו שבשמיים וקידש שם שמיים בדרכו ובמעשיו. אני שולח את תנחומיי למשפחה הרוממה ובהם לבנו, ידידי הרב דוד זוהר, נציג מסור של 'דגל התורה' בעיריית ירושלים", אמר גפני.

ח"כ אורי מקלב ספד: "הרב זוהר היה דמות ייחודית המרבה כבוד שמים בעולם, הרב זוהר החזיר רבים מעוון סלל דרך להמונים אחריו וחייב את האחרים. כולו היה בעולם התורה, ההלכה המוסר והיראה. משנות בגרותו שם את העולם הזה כפרוזדור לעולם הבא".

"ראינו מקרוב את דאגתו לכלל ומעשה החסד הרבים למען האחרים בצנעה. חינוך ילדי ישראל היה חשוב לו וראה בזה את חובתו. זהירותו מפגיעה בכל אדם הייתה לשם דבר, שמע לקול חכמים והדרכותיו סללו דרך להמונים", דברי מקלב.

ח"כ יוסי טייב מש"ס אמר: "הרב אורי זוהר זצ"ל תלמיד חכם עצום ועניו שרבים השיב מעוון. ‏את חייו חי בפשטות וקיים את מאמר חז"ל: 'כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן וחיי צער תחיה ובתורה אתה עמל אם אתה עושה כן: `אשריך וטוב לך` אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא".