מנסור עבאס
מנסור עבאסצילום: Avshalom Sassoni/Flash90

חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר הרשימה הערבית המאוחדת (רע"מ) העומד בראש הזרוע המדינית של התנועה האסלאמית הפלג הדרומי, אומר כי רע"מ חותרת לנצל את המצב הפוליטי בישראל כדי לחזק את מעמדה של החברה הערבית, לקטוף הישגים עבורה, לממש זכויות ולצמצם את הפער בין ערבים ליהודים.

בראיון בערבית לפיראס ח'טיב מרדיו א-נאס אמר עבאס, כי רע"מ פועלת למנוע את חזרת הימין לשלטון. לדבריו, האפשרויות הקיימות הן ניצחון של הימין הקיצוני בהנהגת סמוטריץ' ובן גביר והליכוד שיביא להאשמת רע"מ בתמיכה בטרור, להסרת הלגיטימיות ממנה ולהדרת הערבים מקבלת ההחלטות או שרע"מ תצליח לסכל את חזרת הימין לשלטון.

במסגרת התרחיש המסוכן אמר עבאס, כי בשלטון הימין סמוטריץ' יהיה שר התחבורה ובן גביר השר לביטחון פנים וייעשה ניסיון להשתמש ברע"מ כדי לאשר חוקים, ואולם במחיר של "פירורים" בלבד.

בהתייחסו לביקורת החריפה המוטחת נגדו בחברה הערבית אמר עבאס, כי הוא יכול היה להפיל את הממשלה ולהפוך לגיבור ערבי ואסלאמי, ואולם הגישה שלו שונה ומתמקדת באינטרסים של החברה הערבית, בשמירה על זכויותיה ובדאגה לעתידה.

"אני נותן הזדמנות לממשלה ויש לי אורך רוח גדול כדי שהניסיון הפוליטי הזה יצליח", אמר עבאס בהדגישו, שהוא "נוהג בדרך של מנהיג אחראי חכם ריאליסטי המחפש פתרונות מעשיים לחברה הערבית ולעם הפלסטיני".

את המצב הפוליטי הנוכחי מבחינת רע"מ תיאר עבאס כשלב של המראת מטוס לאחר שעזב את המסלול, כלומר בתחילת מימוש ההישגים הפוליטיים.

בעניין זה, ציין עבאס כי רע"מ הציבה יעד להביא להכרה של המדינה בעשרה כפרים בלתי מוכרים במהלך השנה הנוכחית. עד כה הושגה הסכמה להכרה בחמישה ובכוונת רע"מ לפעול לקידום ההכרה בחמישה נוספים.

כתימוכין לגישתו השווה עבאס בין שר הפנים הקודם אריה דרעי שלא קיבל החלטה בנוגע לתוכניות המתאר הערביות, ואילו תחת השרה שקד קיימת התקדמות, אם כי איטית, באישורן של תוכניות אלה.

הוא הוסיף, כי מתקיימים מגעים בין המפלגות והשרים כדי לזרז נושאים הקשורים בחברה הערבית.

בתשובה לשאלה על עמדת רע"מ בנוגע לאישור הממשלה להעברת 90 מיליון ש"ח לקהילה הגאה, אמר עבאס כי מדובר בהסכם בין מפלגות מרצ ויש עתיד ולא הייתה כל התייעצות עם רע"מ.

עבאס הדגיש, כי "רע"מ דבקה בעמדתה, לפיה כלפי הסוגיות האלה (הלהט"ב) אשר פוגעות באמונה שלנו ופוגעות בזהות של החברה הערבית שלנו, אנו נהיה החומה הבצורה של החברה הערבית ואם נראה שיש ניסיונות לעוות הזהות הזו, (או) להסיר מאיתנו את התרבות, המסורת, המנהגים והערכים של החברה (הערבית) הזו, אנו נצא נגדם".

עוד ציין עבאס, כי מפלגת רע"מ אינה מתביישת או מתחרטת על הביקורת שהשמיעה נגד המפלגות הערביות שתמכו בחוקים למען הלהט"ב.

לצד זאת, אמר עבאס: "האם אנו כמפלגה אסלאמית יכולים לכפות את האג'נדה האסלאמית או הערבית שלנו על מדינת ישראל ועל כל המפלגות בישראל?".

"עמדות רע"מ בנושא זה גלויות וידועות", אמר עבאס בהוסיפו: "הכל (כל תופעת הלהט"ב) אסור", שכן "התופעה הזו (להט"ב) חורגת מהזהות של החברה הערבית".

במישור המדיני אמר עבאס, כי "הנוכחות של רע"מ במעגל ההשפעה וקבלת ההחלטות הפוליטי בישראל תחזק את ההזדמנויות לכינון שלום ולהגעה להסדר מדיני ישראל פלסטיני".

לחיזוק דבריו אמר עבאס: "הממשלה קיימת פחות משנה ומזה כעשרה חודשים יש שקט מוחלט בגבול עם רצועת עזה, ונעשים צעדים כדי להקל את השפעת המצור על רצועת עזה. עובדים פלסטינים מעזה נכנסים בפעם הראשונה לעבודה (בישראל)... ויש קבוצה נוספת של עשרים אלף (פועלים מעזה שתאושר)".

"אני מאמין שיהיה פתרון לסוגיה של חילופי האסירים (עסקת שליט 2) ולהערכתי קיימת אפשרות לקידום צעדים נוספים לייצוב הרגיעה ולהגיע להודנה (הפסקת אש) ולהסכם מסוים (בנושא זה)", אמר עבאס.

לדבריו, "רע"מ בדרכה מציבה משוואה מאוזנת בין המולדת - הזהות הלאומית - לבין האזרחות - הזהות האזרחית - והיא ממלאת תפקיד פוליטי רציונלי ומקובל בחברה הישראלית עצמה או בקרב חלקים ממנה. זו תחילת הדרך בה החברה הערבית הפלסטינית, התושבים במדינת ישראל, יהיו חלק מהפתרון, מהסרת המכשולים ולא יהיו חלק מהבעיה".

מנסור עבאס אישר שהוא שוחח יותר מפעם אחת עם מחמוד עבאס (אבו מאזן) יו"ר הרשות הפלסטינית וציין, כי "רע"מ בדרכה המדינית הנוכחית והתנועה האסלאמית בפעילות הציבורית שלה משרתות את הבעיה הפלסטינית".

"זה נושא כבד", השיב עבאס לשאלה כיצד רע"מ תצביע על הצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת החירום ביהודה ושומרון (חוק יו"ש).

עבאס הבהיר, כי "אין מדובר בהחלטה על סיפוח (איו"ש)... אלא בהארכה של מצב (משפטי) קיים" ורע"מ הצטרפה לקואליציה על בסיס העיקרון המוסכם על כל השותפות האחרות לפיו יישמר המצב הקיים.

"כיצד ננהג עם נושא זה בעזרת אללה במהלך הימים הקרובים נלמד את הנושא מכל היבטיו השפעותיו והשלכותיו ונקבל החלטה", אמר עבאס.