צעיר יהודי שהיה בדרכו להפגנה נגד מצעד הגאווה אתמול (חמישי), עוכב על ידי שוטרים ללא סיבה של ממש באופן שמנע ממנו להשתתף בהפגנה.

המפגין עשה את דרכו ברכבו הפרטי מרעננה לכיוון הפגנה נגד המצעד בירושלים. הוא לא החזיק ברשותו דבר שאינו חוקי והסביר לשוטרים שכל מטרתו היא לעמוד ולהפגין בהפגנה שקיבלה את כל האישורים הנדרשים.

השוטרים בתגובה הודיעו לו שהוא מעוכב בעקבות חשד שבכוונתו להפר את הסדר הציבורי. הם הסבירו לו שהם יכולים לעכב אותו עד שלוש שעות. צמד השוטרים אף ביקשו לבצע חיפוש ברכב, אך הצעיר היהודי סירב. השוטרים, שלא החזיקו בצו חיפוש החתום על ידי שופט, לא ביצעו את החיפוש.

כעבור זמן מה, ולאחר שהסתיים מצעד הגאווה והסתיימה גם ההפגנה נגדו, השוטרים שחררו את הצעיר לדרכו.

עיכוב מפגינים שעושים את דרכם להפגנה נגד מצעד הגאווה הפך לתופעה. בזמן המצעד צעירים רבים שכיפה גדולה לראשם המתהלכים במרכז העיר ירושלים מוצאים עצמם מתושאלים על ידי השוטרים וחלקם אף מעוכבים.

אין זו הפעולה היחידה שהמשטרה עושה לקראת ההפגנה נגד מצעד הגאווה. כפי שפורסם, שיחות אזהרה מהמשטרה למפגינים החלו מספר שבועות לפני המצעד. אצל חלק מהפעילים המשטרה הסתפקה בשיחת אזהרה בלבד, וחלקם הוזמנו להתייצב בתחנת המשטרה בירושלים לשיחה.

באחת השיחות שהגיעו לידי ערוץ 7 נשמע שוטר ימ"ר ש"י כשהוא אומר לפעיל הימין: "במסגרת היערכות המשטרה למניעת עבירות ושמירה על שלום הציבור ובטחונו ולקראת מצעד הגאווה, נתבקשתי להרתיע ולעדכן כי כל מעשה או אמירה או התנהגות בניגוד לחוק בהקשר זה היא אסורה".

בשיחה אחרת נשמע השוטר כשהוא אומר לפעיל: "אתה יכול להגיע למגרש הרוסים? אני רוצה לדבר איתך כמה דקות".

הזמנה לשיחה לקראת מצעד הגאווהללא

הפעיל ענה לו: "במה מדובר?". השוטר: "אני אגיד לך בתחנה". בשלב זה ענה הפעיל: "אני לא מעוניין לבוא ככה. אני לא יו-יו שלכם, מצטער. אם אתה רוצה להסביר לי על מה ואני אחשוב שזה מוצדק אז כן. אם לא, תן לי הזמנה לחקירה ואני אבוא".

אחד הפעילים ששוחח עם ערוץ 7 אמר: "שוב ושוב המשטרה פועלת נגד פעילים הרוצים להפגין כחוק נגד המצעד, שיחות ההפחדה הללו אינן חוקיות והן לא ירתיעו אותנו".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה אמונה בין יתר תפקידיה על שלום הציבור וביטחונו. מטבע הדברים מקום שבו קיים חשש להפרת החוק או הסדר הציבורי שלא כדין, מתועדפת פעילות מניעה טרם האכיפה. כל ניסיון לשוות למאמצי המניעה המשטרתיים שנועדו להבטיח את שלום וביטחון הציבור מניעים פסולים, חוטא לאמת ולמהות תפקידה של המשטרה כגוף אוכף חוק. משטרת ישראל תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה, ובתנאי שזו אושרה כדין ואיננה פוגעת בשלום הציבור וביטחונו".