לומדים על הר הבית
לומדים על הר הביתצילום: יחצ

במרכז הכנסים משכנות שאננים התקיים השבוע כנס מקצועי על הר הבית של ארגון ההדרכה בהר הבית "כפות המנעול" בהשתתפות מאות אנשים.

בשלב הראשון של הכנס התקיימו הרצאות מקצועיות. ד"ר שירלי גרץ דיברה על דגמי הר הבית של קונרד שיק תחת הכותרת "מיני הר הבית", ד"ר עמיחי שוורץ העמיק בעניין מה שידוע לנו על מפעלם של האיובים בהר הבית והרב פנחס אברמוביץ' הרחיב על תלול אל-מסאבין, גבעות האפר של ירושלים המוכרות כמקום כ'מקום שפך הדשן'.

בשלב השני התקיים פאנל מרתק תחת הכותרת "מיהם האנשים של הר הבית". בהשתתפות הרב שמשון אלבוים ראש מינהלת הר הבית, ניר חסון כתב עיתון הארץ בירושלים וניסים סלמה מורה דרך ומרצה חברתי ופוליטי.

השלושה הציגו את יחסם להר הבית, חזונם למקום ופעילותם למימושו כל אחד בדרכו הוא.

אביה פרנקל יו"ר כפות המנעול פתחה את הערב בהתייחסות לפער שבין הר הבית התקשורתי לבין זה האמיתי. "הדיון התקשורתי נגרר להזכיר את הר הבית רק בהקשרים פוליטיים וביטחוניים. הדיון הזה משמש אלטרנטיבה נוחה לשאלות שמעוררות בנו אי-נוחות".

"כאשר אנו עוברים מן הגשר אל רחבת הר הבית ועומדים מול כיפת הסלע שבמרכזהּ של הרחבה, שנחה על הסלע הטבעי של פסגת הר המוריה, אנחנו מוצאים את עצמינו חשופים פתאום. תוהים מהו המבנה אותו היינו רוצים לראות במרכזהּ של הרחבה? פתאום עלינו להכריע - הם או אנחנו? אם הם - האם לשם כך עלינו לוותר על המטען העתיק שהעם היהודי נושא? אם אנחנו - האם חיי יומיום יתאימו את עצמם לחזונות אחרית ימים?"

פרנקל אמרה "מורי הדרך הירושלמיים מאומנים לפנות אל ציבור מגוון של מבקרים ובאופן יוצא מן הכלל מפנים את תשומת הלב של המבקרים אל התכנים שהופכים את האתר לנעים לבקר, לראות ולשמוע. ועל כן - מי אם לא מורי הדרך ומדריכי הטיולים יגלו לקהל שהר הבית אף הוא מקום נעים לבקר בו, לראות ולשמוע".